Varme gulvvarmeslanger men koldt rum

Hej,

Jeg har denne gulvvarmeshunt, som giver mig lidt udfordringer. Den blev monteret for 1 års tid siden, hvor VVS'eren fjernede de gamle returventiler og monterede denne shunt (se billeder).

Der er pt. kun to kredse koblet på, som begge går til samme rum (stue), og begge kredse er koblet til en og samme rumtermostat. Jeg kan dog ikke få varmet stuen op via gulvvarmen. Heldigvis har vi en brændeovn, der kan klare opvarmningen, men jeg vil virkelig gerne have gulvvarmen til at virke igen, da vi også snart skal have flere rum omdannet til gulvvarme og koblet på denne shunt.

Gulvvarmeshunten er placeret i kælderen, og der er god varme på slangerne, når det er tændt. Både de slanger der går fra de røde hætter og slangerne, der kommer tilbage til de blå telestater. Så selve gulvvarmeslangerne bliver godt varme, når det er tændt. Termometeret på shunten kommer også fint op på de 40 grader. Lige nu er de slukkede, da brændeovnen er tændt, og der dermed ikke kaldes på varme.

Hvad kan problemet være? Kan det virkelig være luft i slangerne, som ikke kan komme ud, da shunten er placeret i kælderen. Jeg kan læse, at man kan skylle kredsene, men hvordan skal jeg gøre det, med dette setup? Hvis det altså kan være luft.

Jeg undres bare over, at begge ender af gulvarmeslangerne er godt varme, og så må de vel også være varme under gulvet? Medmindre der altså er luft, men det er jo ikke til at se.

Jeg har iøvrigt for nogle måneder siden haft taget vandet af hele varmesystemet i forbindelse med, at vi skulle fjerne en radiator, og derefter blot påfyldt som normalt og udluftet alle radiatorer. Kan det være i forbindelse med dette, at der måske er kommet luft i denne gulvarmeshunt?

Nogen forslag? :)
Hej, Jeg har denne gulvvarmeshunt, som giver mig... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg da håbe. Altså den kan sagtens tænde i displayet og den giver også "lyd" fra sig.
ev elmand skrev den 03-02-2026 13:24:11

Du tænder for gulvvarme, skruer termostat helt op og mærker efter om retur bliver "iskold" i starten og efter 5-10 minutter bliver varm. Er det tilfældet så har du cirkulation. 
Er det ikke tilfældet så må du i gang med at skylle luft ud. 

Der sker netop det, du beskriver. Retur er rimelig kold, men bliver stille og rolig varm i løbet af ca. ti minutter. Fremløb bliver hurtig varm.

Alle slanger bliver altså varme, men jeg kan simpelthen ikke mærke noget varme i gulvet og rummet bliver heller ikke varmet op. Jeg ved virkelig ikke, hvad der foregår.

Jeg forsøgte at skylle systemet igennem, men jeg kunne ikke se noget luft komme ud. Så det hjalp desværre heller ikke.
Det lyder helt som det skal være med cirkulation. 
Hvad har du så som fremløbs temperatur.? Du skal op på 30 - 35 gr i det her vejr. Prøv at lægge et tæppe eller håndklæde ud på gulvet og mærk efter  om der ikke samler sig varme der under i løbet af nogen 10 - 15 minutter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tror måske, jeg har knækket koden og fundet ud af det.

Siden jeg købte huset for 9 år siden, har jeg aldrig rigtig været tilfreds med gulvvarmen i stuen, og jeg har derfor primært brugt brændeovnen af den grund. Når jeg tænker tilbage på tidligere år, så har jeg de gange, hvor gulvvarmen har været brugt, altid haft de gamle Danfoss termostater skruet op på 8 og haft en forholdvis høj fremløbstemperatur på gasfyret, før det gav nok varme i stuen.

Nu er Danfoss-termostaterne jo fjernet og shunten er monteret. Jeg kan læse mig frem til (ret mig, hvis jeg tager fejl), at shunten går ind og giver fremløbet en lavere temperatur for at skåne gulvet. Jeg har dog nu forsøgt at hæve fremløbstemperaturen på shunten ved at skrue termostaten helt op på 6, men selv her kunne jeg ikke komme over 40 grader, som tidligere ikke har været nok. Jeg har derfor skruet fremløbstemperaturen på gasfyret helt op 80 grader for at kunne nå en højere fremløbstemperatur på shunten, som nu er på 55 grader, og nu kan jeg mærke, at temperaturen i stuen stille og rolig stiger. Det er dog ufattelig dyrt at have gasfyret til at køre på 80 grader, men jeg lader det køre natten over og ser, hvor jeg ender.

Min mistanke er, at der må være noget galt med gulvopbygningen i stuen, som tidligere ejer har stået for. Jeg har selv omdannet alle fem rum på førstesal fra radiator til gulvvarme og her kommer der meget god varme selv med lav fremløbstemperatur. Her er der brugt spånplader med indfræsede gulvvarmespor, varmefordelingsplader, gulvpap, 12,5mm plader ovenpå og så det endelige laminatgulv. Jeg ved dog bare ikke, hvordan det er opbygget i stuen, men jeg mistænker opbygningen til at være problemet. Om tidligere ejer har undladt varmefordelingsplader eller noget helt andet, ved jeg ikke, da jeg ikke har set det. Jeg må væbne mig lidt med tålmodighed, da jeg til sommer alligevel har tænkt mig at lægge nyt gulv, så her tænker jeg, at undersøge nærmere, hvordan det er bygget op og så måske lave det helt om, og få det lavet på samme måde, som jeg har gjort oå førstesalen, som jeg ved virker. 
55 grader er voldsom, men sikkert nødvendig i det her tilfælde.
Det er korrekt at din blande sløjfe kan have lavere temperatur som din kedeltemperatur. Men 80 grader på gasfyr er da vist ikke nødvendig-
Ja der kan jo være glemt nogle varmefordelings plader.  

Annonce
Et termiske kamera er guld værd til at se evt. problemmer i gulvvarmen, så hvis du har mulighed for at låne/leje sådan et, så gør det!
Jeg købte forleden et til omkring 800 kr., men det var virkelig dårligt, så det blev returneret. Kan du anbefale et?
Menhem skrev den 04-02-2026 07:27:40

Jeg købte forleden et til omkring 800 kr., men det var virkelig dårligt, så det blev returneret. Kan du anbefale et?

Jeg lånte et FLIR fra mit arbejde, men det koster også en mindre formue, så derfor måske du skal forsøge at låne eller leje et ordentligt et.

Jeg har brugt et termisk kamera som kobles på telfon. Det var iphone og det virkede forbavsende godt. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis