Nyt betongulv eller fræse gulvvarme

Hej.

Jeg er ved at planlægge et badeværelse i kælderen.

Der er et fint betonlag på 120mm og med 100 - 150mm rockwool isolering under.

Jeg står og overvejer enten at bryde op og isolere på ny og støbe gulvvarme i.

Eller fræse gulvvarmeslangerne direkte i overfladen og klinker ovenpå.

For og imod? :)

Tak

Vh.

Hej. Jeg er ved at planlægge et badeværelse i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 05-02-2026 10:12:39

Du skal overholde BR18. Hvis du laver det hele selv, er der ingen der brokker sig. Men der grænser for hvad du kan håndværkere med til, og det kan få betydning ved salg af huset. 

Der er et betonfirma som skrev dette til mig da jeg efterspurgte hvad jeg kunne gøre. 

De mente det bedste vil være at lægge gulvvarmeplader oven på nuværende beton. Og at jeg ikke behøver at overholde gældende krav.

Ved du om det er korrekt?

Han svar:

"Iht vejledning om rentabel efterisolering så behøver du ikke at overholde gældende energikrav/isoleringskrav så længe der er lidt isolering I konstruktionen. 

I dit tilfælde 150 mm. Løsning 1 er også brugbar men virker en smule overkill.Løsning 2 vil jeg ikke anbefale. Her er for mange ting som kan gå galt.

MvhBujar SelmaniByggeteknisk Rådgiver"

Vh.

GodeVen skrev den 05-02-2026 10:12:39

Du skal overholde BR18. Hvis du laver det hele selv, er der ingen der brokker sig. Men der grænser for hvad du kan håndværkere med til, og det kan få betydning ved salg af huset. 

Og hvis jeg skal ned og lave 300mm isolering skal der nok understøbes fundament. Det tror jeg aldrig bliver rentabelt. 

Vh.

Det er med BR18 som med så meget anden lovgivning, det er ikke helt skarpt, hvornår reglerne gælder. Ved renovering skal BR18 overholdes, men ved vedligehold, behøves det ikke.

Med hensyn gulvvarme, ser det ud til at den gængse opfattelse er, at hvis gulvet ikke brydes op, behøves det ikke at overholde isolationskravene i BR18. Altså meget lig den vejledning du har fået. Laves det blot ovenpå den nuværende og gulvet ikke brydes op, er den almindelige opfattelse at BR18 ikke gælder.  

Jeg kan lige tilføje: Hvis du får nogen til at lave det for dig, er det deres ansvar at reglerne overholdes. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis