Nyt betongulv eller fræse gulvvarme

Hej.

Jeg er ved at planlægge et badeværelse i kælderen.

Der er et fint betonlag på 120mm og med 100 - 150mm rockwool isolering under.

Jeg står og overvejer enten at bryde op og isolere på ny og støbe gulvvarme i.

Eller fræse gulvvarmeslangerne direkte i overfladen og klinker ovenpå.

For og imod? :)

Tak

Vh.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Op med det af 3 årsager.
1. Jeg har endnu tilgode at se et originalt 70`er hus med 150 mm isolering i kældergulvet.
2. Dit gulv har direkte forbindelse til fundamentet, og derfor ingen kantisolering.
3. Varmefordelingen er dårligere med fræste slanger da de ligger for højt i betonen.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har da et badeværelse der er lavet for en del år siden, hvor der er 100mm isolering og 100 mm beton, med indstøbte varmeslanger, det er der ingen problemer med. Udover det nok ikke er en varmeøkonomisk god løsning..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-02-2026 21:34:14

Jeg har da et badeværelse der er lavet for en del år siden, hvor der er 100mm isolering og 100 mm beton, med indstøbte varmeslanger, det er der ingen problemer med. Udover det nok ikke er en varmeøkonomisk god løsning..

I kælderen? Isolering var ikke noget man brugte ret meget energi på før oliekrisen. Slet ikke i en kælder.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 01-02-2026 21:41:45

je_ns skrev den 01-02-2026 21:34:14

I kælderen? Isolering var ikke noget man brugte ret meget energi på før oliekrisen. Slet ikke i en kælder.

Nej der er ikke i kælderen, men ned mod terræn, så tænker godt det kan sammenlignes med et kældergulv.

Medmindre det er vådt mineraluld der ligger under...

Vi prøver igen, i morgen --
Superdiy skrev den 01-02-2026 21:32:22

Op med det af 3 årsager.
1. Jeg har endnu tilgode at se et originalt 70`er hus med 150 mm isolering i kældergulvet.
2. Dit gulv har direkte forbindelse til fundamentet, og derfor ingen kantisolering.
3. Varmefordelingen er dårligere med fræste slanger da de ligger for højt i betonen.

Ok tak. Det er renoveret sidst i 80’erne. Men der er ingen kantisolering. 

Vh.

Annonce
Det er meget nemmere og billigere at hugge op end fræse riller i beton gulv. Desuden kan man få ønsket fald på gulvet, trække vand og kloakrør OG får bedre isolering. 
Men man skal naturlig vis lige være obs på ikke at grave under fundament niveau. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er alligevel 20 cm beton og derunder rionet og ca 150mm rockwool. Det hele virker knas tørt, så måske er der noget dræn som fungerer. 

Tænker i stadig at det er nemmest at banke op og lave helt ny isolering m.m.? Frem for at fræse varmeslanger i. 

Tak

Vh.

Herregud hvis det kun er et badeværelse, gør hvad du finder det mest bekvemt.
Du skal overholde BR18. Hvis du laver det hele selv, er der ingen der brokker sig. Men der grænser for hvad du kan håndværkere med til, og det kan få betydning ved salg af huset. 
GodeVen skrev den 05-02-2026 10:12:39

Du skal overholde BR18. Hvis du laver det hele selv, er der ingen der brokker sig. Men der grænser for hvad du kan håndværkere med til, og det kan få betydning ved salg af huset. 

lds123 skrev den 05-02-2026 10:06:59

Herregud hvis det kun er et badeværelse, gør hvad du finder det mest bekvemt.

Tak for dit brugbare svar ;) Det er bad + 30 kvm kælder. 

Vh.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis