Fikse væg

Kære alle

Jeg er netop flyttet ind i en lejlighed, hvor den ene væg ser sådan ud (se billeder). Murstenene er blottet efter, at tidligere ejere har fjernet fodlister og dørkarm. Jeg vil gerne skjule døråbningen pænere med gipsplader, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gribe murstenene an, da de er ret ujævne nedenfor ved fodlisterne. Der er også et større hul i murstenene ved døren. Skal jeg blot spartle i flere lag, indtil væggen er plan? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og skal man grunde inden? 
det eneste der hlder er at pudse det io i mørtel og cement
Pudsning - så revner det ikke. Og så lav kanten til at kunne fuge og undgå indfatning 😍
HrT skrev den 01-02-2026 18:52:52

Pudsning - så revner det ikke. Og så lav kanten til at kunne fuge og undgå indfatning 😍

det kan sagtens holde uden at revne, kræver selvfølgeligt det laves rigtigt  

Tak begge! Jeg har noget reperationsmørtel liggende - kan man bruge det her? 
Annonce
c1997 skrev den 02-02-2026 16:30:57

Tak begge! Jeg har noget reperationsmørtel liggende - kan man bruge det her? 
det kan di godt
sørg for at fugte muren først evt med lidt betonbinder i for at det hæfter bedre

Husk man skal svede når man pudser. Altså ud over at fugte væggen så skal mørtelen presses hårdt imod underlaget ved at presse flere gange med mureske og pudsebræt. Det foregår naturligvis i en glidende bevægelse. Pudsebræt til sidst i cirkelbevægelser.
Der vil falde en del på gulvet men det genbruger du bare med det samme. 
Du kan pudse præcis imod dørkarm. Når så pudslaget efter 1 times tid har sat sig, kan du " skære " mørtel væk fra dørkarm så der bliver en 4-5 mm sprække som fuges med akryl fuge (malerfuge)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Fedt, tak for svar! 😊 For at karmen skal blive plan med resten af væggen, skal jeg formentlig pudse op med ca 10 mm. Kan jeg gøre det i et lag/en omgang, eller skal det gøres over flere, tynde lag? Og hvad gør jeg med trælægten over døren?
c1997 skrev den 03-02-2026 00:53:58

Fedt, tak for svar! 😊 For at karmen skal blive plan med resten af væggen, skal jeg formentlig pudse op med ca 10 mm. Kan jeg gøre det i et lag/en omgang, eller skal det gøres over flere, tynde lag? Og hvad gør jeg med trælægten over døren?

du kan pusse op til 3 cm af gangen

overlæggeren banker du papsøm i for hver 5 cm , så hovedet er lidt under pudslaget
den kan godt revne ved overgang mellem gammel og ny puds ved overlæggeren når det er tørret op , det spartler di bare til sidst

Har du trådvæv f.eks. kyllingenet, så er det nemmere end mange papsøm. Du hugger et par cm mere af pudslaget opad, så trådvæv kan komme derop også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også