Fjernvarme / gulvvarme – Udfordringer med at varme badeværelse op

Jeg oplever udfordringer med at varme badeværelsesgulvet som den eneste kreds i huset. Jeg har afmonteret aktuatorer og motioneret ventiler. Jeg har endda også afmonteret samtlige ventiler og kontrolleret at de virker. Jeg tror der er noget galt med indreguleringen af kredsene, men inden da vil jeg gerne høre nogle andre - og gerne professionelle - om de kan se et problem i nogle af mine indstillinger, som kunne forårsage dette.

Bolig: Rækkehus i 1 plan, ca. 86 m²
Gulvvarme i alle rum (5 kredse)

Fjernvarmeunit: Akva Lux II Se H+40 PTC2
Styring: Danfoss ECL Comfort 110 (Applikation 130)
Cirkulationspumpe: Grundfos UPM3 AUTO 15-70 (nu sat på trin 2)
Gulvvarmestyring: Wavin AHC9000 med nye aktuatorer

Ændringer foretaget (ca. 1 uge siden):
ECL-indstillinger:
  • 2175 Hældning: fra 0.6 til 0.8
  • 2177 Min. fremløb: fra 26C til 28C
  • 2178 Max. fremløb: fra 33C til  38C
  • 4030 Returgrænse: fra 40C til 35C
Disse ændringer blev foretaget uden nogle nævneværdige ændringer i temperaturen siden. I går ændrede jeg motorens niveau fra 1 til 2. Siden da har vi kunne mærke en markant ændring i temperatur i hele huset - bortset fra hvor vi ønsker det, badeværelset. Jeg har ikke ændret på den ønskede temperatur i rummene, bortset fra badeværelse.
Aktuelle observationer:
  • Stue
    • Ønsket temperatur: 20
    • Målt temp. på rumtermostat: 23
    • Målt temp på gulvet med lasertermometer: 27
  • Køkken
    • Målt temp. på rumtermostat: 23
    • Målt temp på gulvet med lasertermometer: 24
  • Kontor
    • Ønsket temperatur: 22
    • Målt temp. på rumtermostat: 22,4
    • Målt temp på gulvet med lasertermometer: 24,5
  • Soveværelse
    • Målt temp. på rumtermostat: 21,7
    • Målt temp på gulvet med lasertermometer: 20,8
  • Badeværelse
    • Ønsket temperatur: 28 (Forsøg på at tvangskalde på varme)
    • Målt temp. på rumtermostat: 21,6
    • Målt temp på gulvet med lasertermometer: 21,6
Alle rum undtagen badeværelse er over setpunkt, selvom der ikke kaldes aktivt på varme.
Badeværelse kommer ikke over 22C, selv ved utroligt højt sat ønsket temperatur.

Jeg ønsker hjælp til at kontrollere/verificere at indregulering af hver enkelt kreds er korrekt, hvis muligt. Jeg har vedhæftet billeder af fordelerrør, som jeg tror er et Uponor Vario B/WGF. Jeg ved ikke hvor mange meter slange der er i den enkelte kreds, men hvis det hjælper er størrelsen for hvert rum som følgende:
  • Stue 28,5m2
  • Køkken 9,1m2
  • Kontor 8,8m2
  • Soveværelse 13,6m2
  • Badeværelse 5,2m2
Jeg oplever udfordringer med at varme... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kære alle i kompetente mennesker,
Jeg har lavet et regneark, så jeg har et nemt overblik over de ændringer jeg laver løbende. Der går ofte flere dage mellem ændringer, da hverdagen også skal hænge sammen. Det der undrer mig, ved mine målinger er, at returtemperaturen næsten altid er varmere end fremløb. Jeg forstår gulvvarme således:

Varmt vand kommer fra fjernvarme/unit og ud i fordelerrør og ud i gulvvarmekredse ​- vand ​afgiver varme til gulv ​- aktuatorer åbner op i returenden og ​det kolde vand ​bliver presset ud af kredsen, af nyt varmt vand. Derfor sidder indregulering på fremløb og ​aktuatorer sidder på retur. Det stemmer også overens med markeringerne i min fjernvarme unit.

​Jeg måler temperaturen det samme sted på begge fordelerrør. Jeg har placeret mat sort tape, for at temperaturen er mere stabil.
Hvad kan årsagerne være til at jeg får en højere retur temperatur?
Jeg har vedhæftet billeder af rørføringen og af mine målinger.

På vores gulvvarmeanlæg - også med blå telestater - så er fremløbet varmere nær de blå termostater, end det er for retur med messing-justeringsskruerne placeret nedenunder.

Har du også varmere ved de blå telestater, end ved returen nedenunder ?
Hej Thomas,
Ja, det er faktisk præcist det jeg skriver. Har du læst min kommentar?
Men det betyder vel at du skal omdøbe frem og retur - eller at du skal vende din pumpe.
Har du fået det indreguleret, så du har passende varme i alle rum ?
Det er helt u-interessant at måle på frem og retur. Det eneste der gælder er jævnt varme i alle rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis