Fuge eller ej

Kære eksperter,

Vi har byttet gulv i vores nyrenoverede rækkerhus. Trægulvet er skiftet ud og vi har fået lagt et marmorgulv.

De oprindelige bundlister er genbrugt, men der nu et lille "gap" mellem stengulv og bundlisterne. Det generer mig egenrlig ikke, men skal det fuges af andre grunde, fx fugt? Og hvordan er fremgangsmåden i så fald? Der er gulvvarme i huset (ved ikke om det har nogen betydning). På forhånd tusind tak for hjælpen!

christopher
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ingen betydning ift fugt. Det visuelle udtryk + det er en skidtsamler taler for at man laver en art tynd fuge ned mod gulvet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

du kan bruge en MS byggefuge beregnet til indendøs brug.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
MS byggefuge er den ultimative skidtsamler. Alt ander er at foretrække når vi taler om gulve,
Rantzau skrev den 30-01-2026 19:17:59

MS byggefuge er den ultimative skidtsamler. Alt ander er at foretrække når vi taler om gulve,

Er det din erfaring?
Jeg - og de entreprenører og tømrere jeg har arbejdet med - har den komplet modsatte erfaring. I modsætning til fx akrylfyge så har MS fugerne - som jo også netop bruges som gulvfugemasser en langt bedre robusthed mod at blive nedbrudt fra gulvvask og skidt da den ikke med tiden nedbrydes som akrylfugen. Så vil man bruge fuge på det sted er en MS fuge bestemt det bedste.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvorfor nævner du acrylfuge som er værre? Jeg har lavet mange gulve, og det er blevet mig pålagt at vedligeholde de fleste af dem i snart en menneskealder.

Dig og dine kumpaner står i den heldige situation, at så snart I har forladt åstedet overlader I aben til andre.

Jeg vil påstå jeg kan vinde olympisk mesterskab i rengøring og vedligeholdelse af gulve – det er et helvede at fjerne hundehår og andet snask på alle gulve fra alle elastiske fuger uanset art.

Kan Christopher på nogen måde få en fast overgang mellem væg/bundlister og gulv kan jeg kun anbefale sådan en løsning.

Annonce
Rantzau skrev den 30-01-2026 23:21:12

Hvorfor nævner du acrylfuge som er værre? Jeg har lavet mange gulve, og det er blevet mig pålagt at vedligeholde de fleste af dem i snart en menneskealder.

Dig og dine kumpaner står i den heldige situation, at så snart I har forladt åstedet overlader I aben til andre.

Jeg vil påstå jeg kan vinde olympisk mesterskab i rengøring og vedligeholdelse af gulve – det er et helvede at fjerne hundehår og andet snask på alle gulve fra alle elastiske fuger uanset art.

Kan Christopher på nogen måde få en fast overgang mellem væg/bundlister og gulv kan jeg kun anbefale sådan en løsning.

Jeg nævner akrylfuge fordi det udover silikone, PU og MS fuger er bredt anvendt i GD folket og det jeg oplever som anbefalet i byggemarkederne af de ikke fag-uddannede. Du nævnte at en MS fuge var den ultimative skiftsamler og jeg svarede med et alternativ der var værre for at udnerstrege at MS fuge er egnet til formålet.

Lad os nu fokusere på den saglige diskussion og de faglige argumenter i stedet for de personlige angreb Rantzau. De tjener hverken dette forum eller OP.

Hvis man ikke ved hvad man foretager sig, bruger uhensigtsmæssige plejemidler og ikke støvsuger med egnet mundstykke kan jeg godt forestille mig rengøring efter hunde kan være en udfordring. Men har man snask på sine fuger (udover i bad) bør man måske overveje hvad der sætter snask af. Med fuge kan der lettere rengøres vådt hvilke er særlig godt med fliser. Flere hunde(jagthund og shiba), tomatsovs,. spædbørn (dog kun 1 enkelt) og mudder fra vandresko har jeg ofte fjernet fra køkkengulv med MS fuger i mellem lakerede gulv(fuger lakt efter lakering) på få minutter.

Spørgsmålet gik på "fuge eller ej" og vælger han fuge er en MS fuge det rette, i modsætning til silikone eller akryl som mange måske ville vælge.

Men det fine gulv og flotte overgang til væg synes jeg personligt en ektra liste ville skæmme. Vær opmærksom på jeg beskriver dette som min egen holding og ikke kategorisk/absolut.

Den fugemasse man bruger til "skibsplanke gulv" er jo også en MS fuge, og det virker jo tilsyneladende udmærket.

Vi prøver igen, i morgen --
De fugemasser der anvendes specifikt til gulve/skibsdæk hærder anderledes op, og er ikke så sarte m.h.t til at holde på skidt og snavs.
Rantzau skrev den 31-01-2026 16:35:59

De fugemasser der anvendes specifikt til gulve/skibsdæk hærder anderledes op, og er ikke så sarte m.h.t til at holde på skidt og snavs.

Alle Danalims er identiske(de er alle ms) og hærder identisk op med samme overflade, tørreproces osv. Så det er ikke korrekt

Tak for jeres gode råd. Jeg tror ikke en ekstra liste vil blive pænt. Vi ønsker så enkelt og rent et look som muligt. Men vi overvejer som skrevet også helt at undvære en fuge. Vi vil ikke lave det selv i givet fald men overlade det til dygtig professionel i så fald. 

christopher
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis