Fuge eller ej

Kære eksperter,

Vi har byttet gulv i vores nyrenoverede rækkerhus. Trægulvet er skiftet ud og vi har fået lagt et marmorgulv.

De oprindelige bundlister er genbrugt, men der nu et lille "gap" mellem stengulv og bundlisterne. Det generer mig egenrlig ikke, men skal det fuges af andre grunde, fx fugt? Og hvordan er fremgangsmåden i så fald? Der er gulvvarme i huset (ved ikke om det har nogen betydning). På forhånd tusind tak for hjælpen!

christopher
Kære eksperter, Vi har byttet gulv i vores... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er om det er nogen byggefaglig grund at lægge en fuge, som fugt fx. Det lader ikke til at være tilfældet. Så er der det praktiske/kosmetiske tilbage. Et mellemrum kan samle snavs.

Jeg skal have en fagmand til det. Ville I gøre det, hvis det var jeres gulv? Og hvilken fuge?

christopher
christopher skrev den 01-02-2026 09:10:33

Spørgsmålet er om det er nogen byggefaglig grund at lægge en fuge, som fugt fx. Det lader ikke til at være tilfældet. Så er der det praktiske/kosmetiske tilbage. Et mellemrum kan samle snavs.

Jeg skal have en fagmand til det. Ville I gøre det, hvis det var jeres gulv? Og hvilken fuge?

Der er ikke noget byggefaglig grund til at lægge en fuge som du nævner.

Det er praktisk/kosmetisk.

Med så lille et mellemrum og tå plane og fine overflader ville jeg ikek have noget imod at gøre det selv. Men har også lagt en del fuger. MS fuge er noget nememre at arbejde med end silikonefugger i vådrum.

En hvid gulvfuge eller ms fuge. Jeg har primært brugt Danalim(dansk) med de har ikke hvide gulvfuger. Brug glittevæske.

Her kan du se hvordan fugebrikekrne bruges:

youtube.com/watch?time_continue=96&v=nPulRDTX1Dg&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fsearch%3Fq%3Dvide%2Bsilikonefuge%26sca_esv%3De53e8bd492977bc3%26sxsrf%3DANbL-n7Vt_eD8n2uPICDdalCTkxUVwuPpA%253A1769954393&source_ve_path=Mjg2NjY

Der er en masse videoer på YT om hvordna man lægger en fuge. Du kan øve det først 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis