Meget lidt vand ud af varmtvandshane.

Har en 160 l Metro elvandvarmer, ca. 25+ år gammel, (ikke gennemstrømning) som synes den skal sende meget lidt vand ud af den varme hane på badeværelset. Tænkte først at rørene måske er tilkalket, men køkkenhanen der er lige ved siden af Metro, sender også kun en lille stråle ud 😶 går så ud fra det er Metro der er problemet. Tænker i jeg har gættet rigtigt? Kan Metro afkalkes, i bekræftende fald hvordan? Eller skal jeg lade Metro få fred og købe en yngre model? Og lige en ting mere, er 160 l overkill når vi kun er 2?
Vh. 

Åh-åhhh
Har en 160 l Metro elvandvarmer, ca. 25+ år gammel... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Metro er sån en hænge en, til stikkontakt, så det er kun tilslutning af rør vvs skal lave. Hvis beholdere altså stadig ser sådan ud. Tjekkede den lige og den er fra 2001 og en ny Metro ser ud til at koste ca. 6500,-
Har lige talt med en fra Hedestoker.dk og han sir det jo godt kan være rørene, men nu starter jeg med Metro, den er under alle omstændigheder aldrende. Så kan det jo være win-win da en nyere vel er billigere i el. 

Åh-åhhh
Den er næppe billigere i el. Det eneste producenten kan gøre for at spare en lille smule energi, er at isolere mere. Så hvis en 160 liters har samme mål i dag som din gamle, er der 0 øre at spare på el-regningen. 
Opvarmning af vand koster et vist antal Kwh det er naturlov og kan ikke ændres. Der kan kun spares ved at bruge mindre vand.
Ja isolering af beholder kan give lidt men det er ret begrænset del, hvis man bruger varm vand daglig.
Hvis du har mod på det så kan bunden tages af Metro, og længere oppe er der 8-10 skruer som skal af så kan du tage 1 - 2 spande skidt ud. Det kan hjælpe på gennemstrømning. Men du skal være forberedt på at det er noget værre griseri under vandvarmer, men det kan jo gøres rent.
Du skal både have lukket for strøm, og vand samt tømt vandvarmer for vand. Det gør du ved aftapnings hane , som sidder ved siden af sikkerheds ventil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og bruge handsker. Det kan både ætse og ridse og dét gør naller. 
Hmmm, det skulderklap halløj forvirrer, så hvis jeg har glemt nogen eller et indlæg, så vil jeg sige at jeg er mega glad for alle jeres svar.
Gris er ligemeget   ang. det med at tage bunden ud af Metro, jeg må indrømme at jeg først nu  har vidst at der var en sikkerhedsventil. Pinligt. Er det inde under den runde plade i bunden den sidder? Kan nemlig ikke se andet end kold/varm tilslutning. Og med bund mener du ikke kun den runde plade, men hele bunden, ik?
Og hvis det lykkes for mig at afmontere det, vil det så vælte ud med nas eller kan jeg styre det selv?
Hvad med anoden, er det smart at skifte den eller er Metro for gammel?
Elsker at skille ting ad, men som du lidt nævner ev elmand, hvad er succes raten for at kunne samle det igen  
Og tak for info om handsker HrT

Åh-åhhh
Annonce
ville aldrig begynde på det på så gammel en vandvarmer
prøver du , så vær lige sikker på de har en ny på lager , så du ikke skal vente flere dage hvis den ikke bliver tæt igen
Ok tak.
Jeg sender Metro i graven i stedet for at lege over handy woman, bliver nok en skummel affære  
God weekend til alle og tak for alle svar og input.
Lukker den her, beslutningen er taget  
Elsker det her forum...
Vh.
Karrinna.

Åh-åhhh
2A. skrev den 30-01-2026 11:35:21

Ok tak.
Jeg sender Metro i graven i stedet for at lege over handy woman, bliver nok en skummel affære  
God weekend til alle og tak for alle svar og input.
Lukker den her, beslutningen er taget  
Elsker det her forum...
Vh.
Karrinna.

På min fjernede jeg den runde plastikplade, hvor under strømmen også er tilsluttet. Derfra husker jeg det som en masse møtrikker, som skulle fjernes for at få anode og elpatron ud, hvorefter kalk kunne fjernes. 

Hos mig tømmer jeg tanken ved at lukke for vandet og dernæst åbne for sikkerhedsventilen, som hos mig ikke sidder i enheden/vvb.

Som jeg husker det kræver operationen nye pakninger og en ny anode. Googlede det igen for huskede forkert med prisen. En anode er 500ish og så skal der pakninger til også.

Personligt ville jeg godt turde rense den mekanisk. Altså skifte anoden og med håndkraft fjerne kalk fra den. Evt med en papegøjetang til at klippe større stykker til mindre stykker. Hos mig kom det ud i en håndterbar masse. Satte et badekar under. Det sværeste var at samle det hele korrekt igen, primært temp sensorens placering så den måler korrekt (uden praktisk betydning for mig, men mistænker min sidder for lavt for den når nærmest aldrig op i temp medmindre jeg bruger elpatron, som jeg ikke gør uden for de varmeste måneder).

Ville ihvertfald give det et skud før jeg købte en ny. Omvendt kender man bedst selv egne begrænsninger og hvis du ikke er tryg ved det og fordi det er pænt koldt udenfor, så kan en ny måske være tingen. MEN: Så sørg for den passer til varmepumpe hvis du nogensinde skal have en sådan. Det gør vores eksempelvis ikke, så jeg er glad for jeg ikke skiftede dengang. 
Ok, kloge ord fra dig HrT, det er også lidt irriterende med en ny Metro da jeg ikke er sikker på jeg bliver boende kolossalt mange år endnu. Men også irriterende med den fimsede vandstråle. Og mine begrænsninger skriger til himlen, så jeg må spare gysser op, og udholde den vandstråle indtil jeg føler mig rig nok. Men er i dilemma, kan være jeg skulle skrue den runde plade af og lure ind i   og en ide kunne være at vente til sommer.

Åh-åhhh
hvis du aligevel vil sælge huset , bliver den tjænt hjem igen , ellers vil køber jo bare have afslag på det dobbelte af hvad den koster
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis