Meget lidt vand ud af varmtvandshane.

Har en 160 l Metro elvandvarmer, ca. 25+ år gammel, (ikke gennemstrømning) som synes den skal sende meget lidt vand ud af den varme hane på badeværelset. Tænkte først at rørene måske er tilkalket, men køkkenhanen der er lige ved siden af Metro, sender også kun en lille stråle ud 😶 går så ud fra det er Metro der er problemet. Tænker i jeg har gættet rigtigt? Kan Metro afkalkes, i bekræftende fald hvordan? Eller skal jeg lade Metro få fred og købe en yngre model? Og lige en ting mere, er 160 l overkill når vi kun er 2?
Vh. 

Åh-åhhh
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du begynder at afkalke , er der ret stor chance for at den bliver utæt i løbet af meget kort tid
så vil mene en ny er det eneste rigtige
160l er ihvertfald nok , du må vurdere om det dagligt bare er alm brusebad og husholdning , så er 110l nok
Mange tak for svar, sender Metro i graven 🤗

Åh-åhhh
Til to personer burde 110 liter stadig være rigeligt, til at der kan tages to brusebade næsten lige efter hinanden. En mindre beholder, vil give friskere vand, og spare på energien. Hvis vandtrykket langsomt er blevet dårligere, er der stor sandsynlighed for at kalk er problemet, højest sandsynlig i beholderen, men det kan også være andre steder. 
Jeg har en metro 160l og havde problem med lille mængde vand (ikke tryk, men volume). Skiftede anode og afkalkede mekanisk i samme omgang. Fyldte et større baby badekar med kalkstykker. Siden da 0 problemer.

Kostede ca 1/3 af en ny beholder. Ud fra salgsoplysninger vurderede vi den til 5-10 år gammel. Den vvser, jeg spurgte om ift prof afkalkning, sagde det var bedre med en ny. Husker det som at han ville have 10k for at opsætte en ny og ca 6-7k for at afkalke en gammel. Og som han sagde: det bliver den jo ikke ny af.

25 år gammel: gå efter en ny og så den, der giver bedst mening ift din varmekilde og behov. En større kan have fordele ift hvornår du varmer den op ift elpris osv. Og så er mer prisen for en større virkelig ikke meget 
HrT skrev den 29-01-2026 09:46:56

Jeg har en metro 160l og havde problem med lille mængde vand (ikke tryk, men volume). Skiftede anode og afkalkede mekanisk i samme omgang. Fyldte et større baby badekar med kalkstykker. Siden da 0 problemer.

Kostede ca 1/3 af en ny beholder. Ud fra salgsoplysninger vurderede vi den til 5-10 år gammel. Den vvser, jeg spurgte om ift prof afkalkning, sagde det var bedre med en ny. Husker det som at han ville have 10k for at opsætte en ny og ca 6-7k for at afkalke en gammel. Og som han sagde: det bliver den jo ikke ny af.

25 år gammel: gå efter en ny og så den, der giver bedst mening ift din varmekilde og behov. En større kan have fordele ift hvornår du varmer den op ift elpris osv. Og så er mer prisen for en større virkelig ikke meget 

det kan da kun være københavnerpriser du har betalt , burde kunne laves for under det halve både ny og afkalkning

Annonce
Jeg havde en hurtigvandvarmer til fjernvarme, som var tilkalket. Jeg fik et vvs-firma til at afkalke den. De tog den med i et døgn. Jeg forstod på dem, at de havde en speciel opstilling med en pumpe og noget syre, der kørte natten over. Det virkede fint, men under et år efter var den utæt. Jeg har på fornemmelsen, at de bruge en for kraftig syre og har derved ødelagt vandvarmeren. 
Jeg har en 110 l. Metro tilkoblet gasfyr, Anlægget er 9 år gammelt. Beholderen står på gulvet, dvs. rørene vender opad. For 3 år siden havde jeg samme problem og kontaktede en VVS bekendt,
Den kendte han godt ! "Der sidder en kalkprop lige i afgangen" sagde Tommy.
Og det var lige hvad der gjorde. Afgangsrøret, 18 mm. Cu, , var heldigvis monteret med en Conex og kunne liige skubbes væk fra conex'en, ned med skrutrækkeren i røret og så var der fuldt flow på det varme vand igen. Og helt uden brug af reservedele.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
GodeVen skrev den 29-01-2026 10:14:41

Jeg havde en hurtigvandvarmer til fjernvarme, som var tilkalket. Jeg fik et vvs-firma til at afkalke den. De tog den med i et døgn. Jeg forstod på dem, at de havde en speciel opstilling med en pumpe og noget syre, der kørte natten over. Det virkede fint, men under et år efter var den utæt. Jeg har på fornemmelsen, at de bruge en for kraftig syre og har derved ødelagt vandvarmeren. 

Hvis du med hurtig vandvarmer mener en varmeveksler, så er pladerne i veksleren ikke beregnede til at afkalke, fordi de er så tynde af hensyn til effektiviteten.

fase
Den nye jeg har er en pladeveksler, det var den gamle ikke. Det var rør, der løb inden i hinanden. Den fyldte næsten 10 gange mere end den nye. Jeg er som nævnt overbevist om at afkalkningen ødelagde den, så selvom den var kraftigere bygget, var den nok heller ikke egnet til afkalkning.  
bredker skrev den 29-01-2026 09:58:34

HrT skrev den 29-01-2026 09:46:56

det kan da kun være københavnerpriser du har betalt , burde kunne laves for under det halve både ny og afkalkning

Pas. Google siger en ny koster ~9k 🤷‍♂️

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis