Kan ikke få strøm i lampe - 60’er hus

Hej med jer,

Kan ikke få strøm i almindelig lampe. Se billede af lampeudtag. Den tidligere lampe virkede, så jeg ved, der er strøm i. Som ses på billedet var ledningerne sølvfarvede og altså ikke blå og brun.

Jeg har netop forsøgt at sætte lampe i udtaget, blå i N og brun i M1. Har også forsøgt med brun i M2.

Hvad gør jeg galt?

På forhånd tak.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville som det første undersøge om pæren i lampen dur. Prøv den i en anden lampe. Du kan også prøve med en anden pære. Hvis den heller ikke virker, kan du prøve om kontakten i bunden af fatningen skal bøjes lidt opad så pæren nemmere får kontakt. Sluk inden du stikker en tynd skruetrækker eller en finger op ui fatningen.

fase
Hvordan bøjer man kontakten i bunden af fatningen? Er det de små indgange til N, M1 osv?
Nu kan jeg jo ikke se din fatning, men kontakten i bunden er inde i fatningen og ikke i den side, hvor ledningerne bliver tilsluttet.

fase
Ah, så i selve fatningen, hvor pæren sluttes til? Jeg har prøvet andre pærer og fatninger, som heller ikke virker.

Tror problemet er i lampeudtaget. Kan der være noget med, at kobberledningerne enten ikke alle er intakte, ikke tager ordentligt fat, eller at de er for synlige?
Den tidligere lampe virkede, så må vi gå ud fra at udtaget er ok. Du må så starte med at prøve igen med en anden lampe, virker den i N og M1 så er det afgjort. Det er her du skal tilslutte lampen. 
Hvis ellers ledninger ikke kan hives ud af klemmer så ​er der forbindelse. 
Så må det være galt i lampen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Når du skriver at du har prøvet N sammen med M1 og M2, skulle man tro at du er usikker på hvordan den gamle var monteret. Du kan også prøve N og L.
Det umiddelbare er at prøve med den gamle lampe igen. 
Den gamle lampe var monteret i N og M1. Men den gamle lampe havde ikke farvede ledninger: De var begge sølvfarvede.
Den nye lampe har den sædvanlige blå og brune ledning.
Kan der være noget med den gamle lampe uden farvede ledninger, som skal iagttages i forhold til, hvor jeg tilslutter den blå og brune ledning?
Derudover, kan det have noget at sige, om en enkelt kobbertråd stikker ud af klemmen? Eller om kobbertrådene ikke er tilstrækkeligt fastklemt det rigtige sted i N og M1?
Farven på isoleringen har ingen betydning. Der må ikke stikke tråde ud af klemmen, alle skal være i klemmen, men det er ikke årsagen til dine problemer.

Ledningerne skal spændes fast. Efter at have spændt skruen, tjekker man ved at trække i ledningen. Den må selvfølgelig ikke lige kunne trækkes ud med et træk fra to fingre. Klemmer kan godt snyde og det ligner, at alt er fint, men ledningen er let at trække ud. Du skal trække i ledningerne hver for sig, ikke begge på samme tid.
ASH14 skrev den 29-01-2026 11:46:08

Derudover, kan det have noget at sige, om en enkelt kobbertråd stikker ud af klemmen? Eller om kobbertrådene ikke er tilstrækkeligt fastklemt det rigtige sted i N og M1?

Det betyder ikke noget at der stikker en enkelt kore ud af klemmen, men det vil ikke ske og tyder på en måske dårlig montering. Hvis du har snoet korerne, inden du monterede i klemmerne, vil det ikke ske. Har du prøvet at tage ledningerne ud af klemmerene i loftudtagaget for at se, om der er skubbet en ledning for langt ind i klemmen så skruen klemmer på isoleringen?

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis