1 polet afbryder fungere ikke sammen med stikkontakt

Hej 

Jeg har fået installeret en stikkontakt på 1. Sal som nu har gjort at jeg ikke kan slukke lyset så længe der er apparater i stikkontakten. 

Ligeledes kan jeg frakoble min afbryder uden at det påvirker lyset. 

Når afbryderen er tilsluttet og den slukkes kommer der et svagere lys og apparaterne på 1. Sal slukker også. 

Jeg tænker at der på en eller anden måde er kommet konstant fase til mine spots og mellemledningen derfor ikke har magt, men kan ikke gennemskue hvordan det helt forholder sig. 

Nogle gode bud?
Hej  Jeg har fået installeret en stikkontakt på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver at komme ind til dåsen og få målt på det. Tænker det også er samlingen i dåsen som er aktuelt da det som sagt bare er en "normal" 3G1,5mm som er tilsluttet selve stikkontakten, hvor blå er ført i nul brun i fasen og grøn/gul i jord, altså helt standard. 

Ja ledningen er grå på første billede, så min ide der er grå mellemleder, rød fase og sort nul som er ført uden om afbryder og til kontakt under afbryderen. Prøver at sætte et nyt billede ind af afbryder og stik som er sat sammen forud for den "nye" stikkontakt. Her er fase ledningen 3 forskellige farver umiddelbart. Rød - brun - blå. 

Ja, hvis blå/brun/grøngul er tilsluttet til de samme farver i dåsen, så er det forkert. Det skal nok passe med at afbryderen er kommet til at sidde parallelt med stikkontakten, hvilket nogenlunde forklarer hvad du ser.
Fik 400 volt ved hvid og sort. Men 220v mellem sort og rød som også er de to ledninger som løber ned til afbryderen, så ved tilslutning til rød og sort kan jeg nu slukke lyset på afbryderen uden det har betydning for strømmen i stikkontakten. 

Mange tak for jeres svar og tanker om problemstillingen. 

God aften 

Hmm.. Hvis du måler 400V mellem hvid og sort, er det begge faser. Så sort er ikke nul.

Så selvom det "virker", er det stadig ikke forbundet korrekt, da du nu har fase på 0-benet i den eksisterende stikkontakt. Det betyder, at selvom du slukker på stikkontakten (dvs. afbryder nul), så er der stadig strøm (fase) på det ene ben. Det kan potentielt være farligt, hvis man tror man har slukket for strømmen. Tilsvarende for det, som afbryderen styrer. Her må det også være nul, som bliver afbrudt.

Der ud over, så er det at du finder flere faser i dåsen sikkert fordi det er en "kraft" gruppe, dvs. der sidder 16A sikringer foran. Hvis det er tilfældet, skal stikkontakter også kunne tåle den strøm. Den dobbelt stikkontakt du viser på sidste billede må kun forsikres med 13A. Tilsvarende skal kabel/ledning være dimensioneret til 16A.
Få en elektriker  til at lave det her rigtigt , inden det går helt galt ............... 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis