1 polet afbryder fungere ikke sammen med stikkontakt

Hej 

Jeg har fået installeret en stikkontakt på 1. Sal som nu har gjort at jeg ikke kan slukke lyset så længe der er apparater i stikkontakten. 

Ligeledes kan jeg frakoble min afbryder uden at det påvirker lyset. 

Når afbryderen er tilsluttet og den slukkes kommer der et svagere lys og apparaterne på 1. Sal slukker også. 

Jeg tænker at der på en eller anden måde er kommet konstant fase til mine spots og mellemledningen derfor ikke har magt, men kan ikke gennemskue hvordan det helt forholder sig. 

Nogle gode bud?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billedet viser gammel og ny afbryder med placering af fase og mellemledning hvoraf fasen er trukket med ned til stikkontakt. Det er dog ikke den stikkontakt som er issue på 1. Sal. 
Håber det giver mening.
Du mangler en nulleder ..................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der er ført nul (sort ledning på den gamle afbryder) uden om afbryderen og ned i stikkontakten. Så tænker ​ikke at nullederen behøver ​at blive tilsluttet selv afbryderen da jeg jo gerne vil have konstant spænding på mine ​stik under selve afbryderen?

Både afbryder til spots og stikkontakter nedenfor afbryderen har virket helt fint, indtil der kom nye stikkontakte i kredsløbet. 
Er det korrekt forstået at stikkontakten som ​giver problemer ikke er vist på billederne?

Det lyder som at den nye stikkontakt er tilsluttet fase og mellemleder.

jenshøj skrev den 27-01-2026 21:48:49

Er det korrekt forstået at stikkontakten som giver problemer ikke er vist på billederne?

Det lyder som at den nye stikkontakt er tilsluttet fase og mellemleder.

Ja det er korrekt forstået at den ikke er vist.

Hvis det er fase og mellemleder er den eneste mulighed så at få trukket nul frem til stikkontakten i stedet for mellemleder? 
Eller kan det klares fra afbryderen? Det er den jeg har nemmest adgang til.

Annonce
Du bør vise et billede af tilslutningen ved den aktuelle afbryder og stikkontakt, ellers er det rent gætværk.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-01-2026 22:40:53

Du bør vise et billede af tilslutningen ved den aktuelle afbryder og stikkontakt, ellers er det rent gætværk.  

Det er den aktuelle afbryder som er vist.

Den nye stikkontakten er tilsluttet med 3x1,5m2 efter samling i denne boks. Så tænker hvis jenshøj har ret at det skyldes at der er ført mellemleder og ikke nul videre herfra, hvilket nok er den logiske forklaring når man ser på alle de ledninger der er.
Det er ikke 100% klart, hvad du mener. De to første billeder viser forskellige afbrydere forskellige steder, ikke?

Er det nye kabel det som kommer nedefra i dåsen? Sandsynligvis vil det rette være tilslutte 0 til sort, fase til hvid og jord til gul/grøn. Men det er meget svært at se på billedet, hvordan det rent faktisk er forbundet.

På dit andet billede, vil det mest oplagte også være, at fase er hvid. Hvis den brune ledning er lusen, som går ned til stikkontakten, så skal den sidde sammen med den hvide, og ikke den røde, som sandsynligvis er mellemledningen.

Hvid/sort til fase og 0 blev brugt i 70'erne. Så hvis installationen er derfra, så vil det ofte være tilfældet.
Mange tak for svar. 
De 2 første billeder er forskellige afbrydere men samme sted, så billede 1 er udskiftet med billede 2. 

Det er højresiden siden som er kablet fra tavlen der har vi brun, hvid, rød, sort og jord. Kan du give bedste bud på hvad de enkelte er? Det som bl.a. forvirre mig er at blå sidder sammen med en rød også. 

Bunden er det som går til afbryder og som har virket indtil der blev ført ny ledning fra dåsen til en ny stikkontakt. Den sammenføring har jeg ikke et billede af og forventeligt som jeg forstår dine beskeder tilsluttet fase og mellemleder og jord i stedet for fase nul og jord. Dvs. der skal åbnes til dåsen igen og sikres at den nye ledning er muffet med hhv. Sort hvid og jord.
Er det korrekt forstået?
Ok, troede de første billeder var noget forskelligt, da antallet af afbrydere ikke er det samme.

Når jeg gætter hvid/sort som fase/nul, så er det fordi første billede viser sort brugt som nul. Men det viser også rød brugt som fase, hvilket ikke er almindeligt. Og måske er det, som jeg troede var hvid på først billede, i stedet grå.

I dåsen, hvis kablet nedefra er det vi ser på de første billeder, så er den rød/lyseblå samling i dåsen nok fase, og den sorte nul - og den grå, som går til en anden lyseblå (hvis jeg ser korrekt) er mellemledning.

Men det er og bliver gætværk, når man ikke kan måle på det, og i øvrigt ikke rigtig kan se, hvordan det er forbundet på billederne, og vi ikke må vide hvordan den nye stikkontakt er tilsluttet.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis