Nogen med erfaring i regnvandsopsamling itl tøjvask?

Hej gutter og gutinder.

Jeg har et et regnopsamlingsystem i en andelsforening hvor vadn fra tagene bruges i vaskemaskinerne.

Men det tænker jeg virker lidt spøjst at skylle tøjet i rengvand fyld med fugleklatter og andet. Der sad filte rpå system med 0,2mm masker tor jeg. But still.

Nogen der kender til sådan et system? Synes ikek ejg kan finde ret meget om det udover en artikel på bolius

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har jeg ikke hørt om før. Regnvand til toiletskyl, ja. Og havevanding selvfølgelig.
Men regnvand til tøjvask lyder ikke optimalt. Det bliver hurtigt en grød af støv, pollen mm.

Prøv at søge på Glostrup Forsyning. De har åbenbart erfaringerne og kan hjælpe dig videre.
Regnvand er fint til tøjvask. Der er ikke noget kalk i, så det vasker meget bedre og bruger mindre sæbe. En nedgravet regnvandstank tager typisk vandet fra lidt under overfladen. Og der er filter på.

Jeg ville ikke drikke af vandet, med mindre det blev filtreret og steriliseret endnu mere, men til tøjvask er det ganske fint.

Og I øvrigt til rens af vinduer: Det fandt jeg ud af ved et tilfælde. Under renovation hvor det støvede en del, tog jeg en spande med regnvand fra regnvandstanken, og en svamp, bare lige for at få det værste støv af vinduerne. Uden sæbe, uden skraber. Bare regnvand og svamp. Men vinduerne blev fuldstændig rene, uden striber, pletter eller andet. Siden har jeg aldrig brugt andet end regnvand til vindues-pudsning.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

osolemio skrev den 26-01-2026 07:38:20

Regnvand er fint til tøjvask. Der er ikke noget kalk i, så det vasker meget bedre og bruger mindre sæbe. En nedgravet regnvandstank tager typisk vandet fra lidt under overfladen. Og der er filter på.

Jeg ville ikke drikke af vandet, med mindre det blev filtreret og steriliseret endnu mere, men til tøjvask er det ganske fint.

Og I øvrigt til rens af vinduer: Det fandt jeg ud af ved et tilfælde. Under renovation hvor det støvede en del, tog jeg en spande med regnvand fra regnvandstanken, og en svamp, bare lige for at få det værste støv af vinduerne. Uden sæbe, uden skraber. Bare regnvand og svamp. Men vinduerne blev fuldstændig rene, uden striber, pletter eller andet. Siden har jeg aldrig brugt andet end regnvand til vindues-pudsning.

Det må da være fyldt med kemi, svampe, bakter og vira fra fugklelatter mm. som man ikke lige ønsker sig i underbukser og tøj?

hvis vand tages under overfladen mens den samtidig fyldes af regvand vil der vel være meget slam i systemet

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Glostrup forsyning nævner rørcenteranvisning003 som omfatter hvad du efterspørger.
Annonce
En regnvandstank tager naturligvis ikke vand “fra lidt under overfladen”

Den opsamler vand fra tagrender og evt. rendestensbrønde. Dvs. der er blade, sand fugleklatter pollen, asbest mv. med. Partikler filtreres fra i en filterkurv, men er man bange for fugleinfluenza skal man ikke bruge det.

Personligt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at vaske tøj i det.

Selvbygger med stort S. 
Regnvandet skal filtreres inden det løber ned i tanken. Det bedste filter er et cyklonfilter til enten nedløbsrør eller centralt placeret. Plane filtre skal renses oftere. 

Søren O
Jeg har en regnvandstank, hvor jeg har et plan filter, det samler en del fra, men jo nok ikke det hele, jeg bruger 20 mm tykt filtervat som filter. Men bruger kun vandet til havevanding og vinduespudsning.

( i den kommune jeg bor i skal der betales vandafledningsafgift, hvis man bruger regnvand til toilet eller tøjvask, så kan det ikke hænge sammen rent økonomisk)

Som det ses samler filtret meget skidt op, havde renset taget inden vandbeholderen blev tilsluttet. har senere tilføjet et grovfilter i form af et dørslag, det tager de største urenheder, og er nem at rense.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg mener, at det er en generel regel at man skal betale vandafledningsafgift, hvis man bruger regnvand til toiletskyld eller tøjvask. Da vandafledningsafgiften udgør cirka 2/3 af den normale vandregning, skal man kun bruge regnvand i toilettet af samfundssind, da det ikke rigtigt giver mening økonomisk. 
GodeVen skrev den 27-01-2026 08:58:30

Jeg mener, at det er en generel regel at man skal betale vandafledningsafgift, hvis man bruger regnvand til toiletskyld eller tøjvask. Da vandafledningsafgiften udgør cirka 2/3 af den normale vandregning, skal man kun bruge regnvand i toilettet af samfundssind, da det ikke rigtigt giver mening økonomisk. 

Det er i hvert fald også et krav hos mit forsyningsselskab, men hvordan de har tænkt sig at måle det er et godt spørgsmål.

Umiddelbart er der ikke nogen der forhindrer mig i at lave hele installationen selv uden måler. Bortset fra reglerne om vvs autorisation naturligvis🥵

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis