Nogen med erfaring i regnvandsopsamling itl tøjvask?

Hej gutter og gutinder.

Jeg har et et regnopsamlingsystem i en andelsforening hvor vadn fra tagene bruges i vaskemaskinerne.

Men det tænker jeg virker lidt spøjst at skylle tøjet i rengvand fyld med fugleklatter og andet. Der sad filte rpå system med 0,2mm masker tor jeg. But still.

Nogen der kender til sådan et system? Synes ikek ejg kan finde ret meget om det udover en artikel på bolius

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej gutter og gutinder. Jeg har et et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Opsamling af regnvand er mere udbredt i Tyskland. Se f.eks. firma Graf der leverer komplette systemer til dette.

Regnvand må lovligt bruges til tøjvask, toiletskyl, bilvask (hvis nedsivning af vand fra bilen til kloak er tilladt), havevanding, rengøring, vinduespudsning osv.

Det må IKKE bruges til brugsvand, hverken varmt eller koldt, dvs heller ikke opvaskemaskine, med mindre man har et ret omfattende rensningsanlæg OG vandet testes på laboratorie, vist nok hver 3. måned. 

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Superdiy skrev den 26-01-2026 19:51:50

En regnvandstank tager naturligvis ikke vand “fra lidt under overfladen”

Den opsamler vand fra tagrender og evt. rendestensbrønde. Dvs. der er blade, sand fugleklatter pollen, asbest mv. med. Partikler filtreres fra i en filterkurv, men er man bange for fugleinfluenza skal man ikke bruge det.

Personligt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at vaske tøj i det.

Af de urenheder der måtte ende i regnvandstanken, falder de fleste enten til bunds, eller flyder ovenpå. Det er derfor man oftest har en slange med en flyder som tager vandet f.eks. 10-20 cm under overfladen. Hvis niveauet i tanken bliver for lavt, så skifter systemet automatisk til vandværksvand, indtil der er vand nok i tanken igen.

Man kan se det forklaret i den her video

https://www.youtube.com/watch?v=oXQRHM-_p9o

osolemio skrev den 28-01-2026 07:29:03

Regnvand må lovligt bruges til tøjvask, toiletskyl, bilvask (hvis nedsivning af vand fra bilen til kloak er tilladt), havevanding, rengøring, vinduespudsning osv

Ja det må man godt, men der skal være 100% sikring af, at det ikke kan blandes med vandværksvandet.

I min kommune skal der betales vandafledningsafgift når man bruger regnvand, så kan det ikke hænge sammen økonomisk, da tanke og pumper jo også koster.

Men jeg mener at der i nogle kommuner ikke forlanges vandaflednings afgift, så er der god økonomi i det.

Grundfos laver en speciel pumpe til regnvand, der skifter over til vandværksvand når regnvandsbeholderen er tom, den er godkendt og er med et cisterne system til vandværksvandet.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 28-01-2026 12:12:11

osolemio skrev den 28-01-2026 07:29:03

Regnvand må lovligt bruges til tøjvask, toiletskyl, bilvask (hvis nedsivning af vand fra bilen til kloak er tilladt), havevanding, rengøring, vinduespudsning osv

Ja det må man godt, men der skal være 100% sikring af, at det ikke kan blandes med vandværksvandet.

I min kommune skal der betales vandafledningsafgift når man bruger regnvand, så kan det ikke hænge sammen økonomisk, da tanke og pumper jo også koster.

Men jeg mener at der i nogle kommuner ikke forlanges vandaflednings afgift, så er der god økonomi i det.

Grundfos laver en speciel pumpe til regnvand, der skifter over til vandværksvand når regnvandsbeholderen er tom, den er godkendt og er med et cisterne system til vandværksvandet.

Ja, det er samme princip i mit hus, dog ikke Grundfos, men derimod Graf (Tysk mærke, som dog også forhandles i DK). Separat cisterne, helt fysisk umuligt at vandet kan løbe den forkerte vej så regnvand sendes i almindelige vandværks-rør.

Det giver mening for både kommune og samfundet, at så mange som muligt opsamler regnvand. Hver gang der er større skybrud er der stort pres på kloaker, og nogle lave områder bliver oversvømmet når kloakker og bassiner ikke kan følge med. Det hjælper jo ikke med en enkelt tank på f.eks. 10.000 liter, men hvis "alle" huse havde det, ville presset på kloakerne blive meget mindre. Ud over selve tanken er der ofte faskiner installeret til overløb. Dette vand i faskinerne siver ned til grundvand, i stedet for at blive ledt ud i havet eller andre steder. "Lokal nedsivning af regnvand".

"Mange bække små" er her ret bogstaveligt hvad der sker, og ja, kommuner, forsikringspræmier, kloaker osv, de har alle fordel af at så mange som muligt opsamler regnvand. Så det med at "dem med regnvandstank får det for billigt" er jo op til kommunen. Hvis de insisterer på at sætte vandmåler på regnvandet, og opkræve for det, så må de jo se endnu længere efter velvillige borgere som ellers gerne ville være med til at være en del af løsningen.

Men typisk dansk tankegang, og så sker der ikke meget. De kommuner som IKKE kræver man måler hvor meget rengvand man bruger, af det der er havnet på ens eget tag, de er de smarte kommuner. Desværre er der ikke så meget fokus på opsamling og nedsivning af regnvand i Danmark. En stor forbigået mulighed der drukner i ... "at det ikke kan betale sig", synes man, men så betaler man i stedet meget mere til forsikringsskader, overbelastede kloaker osv.

I vores kommune skal vi selv stå for vandmåler til regnvand, og skal installeres af autoriseret vvs'er.

Vi har separat kloakeret, så regnvandet har sine egne ledninger og opstuvnings bassiner, inden det ledes ud i vandløn. så bruger jeg regnvand sendes det jo til renseanlægget og skal renses, så vel ok at der skal betales for det?

Har du et link til den Tyske pumpe til regnvand, det lyder interessant. 

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 28-01-2026 17:12:50

I vores kommune skal vi selv stå for vandmåler til regnvand, og skal installeres af autoriseret vvs'er.

Vi har separat kloakeret, så regnvandet har sine egne ledninger og opstuvnings bassiner, inden det ledes ud i vandløn. så bruger jeg regnvand sendes det jo til renseanlægget og skal renses, så vel ok at der skal betales for det?

Har du et link til den Tyske pumpe til regnvand, det lyder interessant. 

Prøv hos Oldebjerg. Det er der jeg ha købt. Jeg kan dog ikke lige se Graf på deres hjemmeside. Jeg købte et nyt vandværk hos dem her i sommeren 2025, så mon ikke de har det endnu?

https://oldebjerg.dk/regnvandsanlaeg/

Er der noget økonomi i dette, omkostningger-afskrivning.
je_ns skrev den 28-01-2026 17:12:50

Vi har separat kloakeret, så regnvandet har sine egne ledninger og opstuvnings bassiner, inden det ledes ud i vandløn. så bruger jeg regnvand sendes det jo til renseanlægget og skal renses, så vel ok at der skal betales for rensning.
Ja der skal selvfølgelig betales for rensning, for nu er vandet ikke mere regnvand men spildevand med hvad der dertil hører.

fase
osolemio skrev den 28-01-2026 07:36:08

Superdiy skrev den 26-01-2026 19:51:50

En regnvandstank tager naturligvis ikke vand “fra lidt under overfladen”

Den opsamler vand fra tagrender og evt. rendestensbrønde. Dvs. der er blade, sand fugleklatter pollen, asbest mv. med. Partikler filtreres fra i en filterkurv, men er man bange for fugleinfluenza skal man ikke bruge det.

Personligt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at vaske tøj i det.

Af de urenheder der måtte ende i regnvandstanken, falder de fleste enten til bunds, eller flyder ovenpå. Det er derfor man oftest har en slange med en flyder som tager vandet f.eks. 10-20 cm under overfladen. Hvis niveauet i tanken bliver for lavt, så skifter systemet automatisk til vandværksvand, indtil der er vand nok i tanken igen.

Man kan se det forklaret i den her video

https://www.youtube.com/watch?v=oXQRHM-_p9o

Men hvis tanken fyldes med regnvand men der samtidig bruges til tøjvask så hvirvles sedimenter og skidt vel rundt og er hverken i bund eller ovenpå.

Og mikrobiota er på alle niveauer.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis vandtilførsel til regnvandstank er lavet rigtig, så hvirvles der ikke ret meget “skidt” op i tanken under tilførsel af vand. Vandtilførsel skal føres til bunden af tanken, og føres opad.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis