For lavt tryk til at få luft ud af gulvvarmeslanger

Jeg har virkelig brugt mange timer på at læse jeres indlæg og finde en løsning på vores problem men vores problem rækker en tand længere i processen end hvad i ofte kommer med gode kvalificerede svar til.
Here we go: vi har luft i gulvvarmeslangerne i halvdelen af huset 4 kredse og har måtte lufte manuelt ud via vandværksvand og slanger men mig problem er at trykket ikke er højt nok til at skubbe ret meget luft. Det pibler bare lidt i laaang tid. Vi brugte 4 timer på mindste kreds og måtte give op, ind i mellem kom der nogle store skvulp. Er der nogen der har et forslag til at øge trykket igennem kredsen? Tænker om der findes en slags ekstern pumpe eller lignede?
PFT
Katrine i
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Prøv at vise et billede her af jeres gulvvarme fordeler. Der må være noget i gør forkert. 
Jeg vil påstå at det ikke kan passe med manglende tryk på vandværksvand. 
Altså hvis du står med en have slange udenfor kan den så ikke sprøjte lidt vand hvis du klemmer den flad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis i ikke kan skylle vand igennem med vandværkstryk har i enten tilsluttet det forkert eller slangerne er klemt sammen.
I har naturligvis afspærret alle andre kredse end den i vil have luft ud af?

Selvbygger med stort S. 
Tak fordi i prøver at hjælpe. Sagen er den af min far som er pensioneret maskinmester der har arbejdet på et kraftvarmeværk,  har stået for gulvvarmen men nu er det vidst vokset ham lidt over hovedet.
Jeg forklarer lige billedet:
Der er én kreds der ikke er tilsluttet (de to løse slanger)
Vi har måtte sætte en vinkel på de to nederste grundet plads mangel. Vi har stueplan og kælder i huset og gulvvarmen samlet i kælderen hvor alle slangerne er ført ned igennem en gammel skorsten. Det er ikke optimalt, jeg ved det.  

- forresten, vi prøvede at koble flowmåleren fra kredsen i tilfælde af at den blokerede for trykket.

I skrivende stund sidder jeg på stueplan og kan høre pumpen knitre helt nede fra kælderen - min far mener det er luft der er fanget inde i den? 
Jeg er ked af at kritisere arbejdet af en anden maskinmester, men alle slangerne er for korte så de kan godt være klappet sammen.
Få fat i en vvs`er. Er det samlet rigtigt tager det ham ikke 1 time at få det til at køre.

Selvbygger med stort S. 
Åh nej, det lyder som et stort arbejde - specielt fordi slangerne er alupex så sandsynligheden er ret stor. 
Annonce
Rolig nu det er jo alupex og bøjninger ser da ok ud
Hvis der er luft i pumpen, så luft ud der hvis der er en mulighed, for er der luft i pumpen yder den dårligt..

Vi prøver igen, i morgen --
Enig få pumpen luftet ud evt ved at løsne en union
Der ses ikke knækkede slanger på billedet, så den del er gætterier.
Uden for billedet til venstre er en termostat, pumpe og sikkert 2 lukkeventiler, så der kan lukkes af til varmekilde.
Udlufte/ skylle slange kredse:
1. Man lukker af til varmekilde, så man ikke tager trykket af resten af anlægget.
2. Så stiller man alle stue-termostater ned på 10 grader undtagen 1 som skrues op på 40 grader f.eks. i WC . Formål at det kun er 1 streng der er åben, altså f.eks. kun telestat 7 hvor den sorte top stiger op.
3. Den ene af haveslangerne til højre sættes på en vandhane, og den anden slange sættes i en spand som anbringes over et afløb. Der åbnes for begge kugleventiler i højre side af fordeler rør og åbnes ved vandhane.
4. Nu bør der strømme vand hurtig igennem den ene streng ( WC) Man kan så se i spanden om der kommer luftbobler.
Når bobler efter et par minutter er slut kører man videre endnu et par minutter så man er sikker.
Hvis det ikke strømmer  må man bytte om på slangerne, så der ikke er kontraventil virkning i de flow målere.
5. Så stiller man stuetermostat op på 40 grader i næste rum, og WC ned på 10 grader. Så skulle næste telestat gerne åbne og denne streng skylles igennem.
6. Samme procedure ved alle strenge, Altså skylle, se efter det strømmer, lade det køre lidt efter sidste bobler i spand,
7 Luk ved ventil ved strenge, og luk ved vandhane. Nu skulle alle strenge være fyldt med vand uden luft.
Alle termostater sættes på ønsket temperatur, der lukkes op for ventiler fra varmekilde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dit udførlige svar! Det er desværre det vi allerede har gjort men trykket igennem er desværre stadig meget meget lavt, det kan ikke presse luften ud. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis