For lavt tryk til at få luft ud af gulvvarmeslanger

Jeg har virkelig brugt mange timer på at læse jeres indlæg og finde en løsning på vores problem men vores problem rækker en tand længere i processen end hvad i ofte kommer med gode kvalificerede svar til.
Here we go: vi har luft i gulvvarmeslangerne i halvdelen af huset 4 kredse og har måtte lufte manuelt ud via vandværksvand og slanger men mig problem er at trykket ikke er højt nok til at skubbe ret meget luft. Det pibler bare lidt i laaang tid. Vi brugte 4 timer på mindste kreds og måtte give op, ind i mellem kom der nogle store skvulp. Er der nogen der har et forslag til at øge trykket igennem kredsen? Tænker om der findes en slags ekstern pumpe eller lignede?
PFT
Katrine i
Jeg har virkelig brugt mange timer på at læse... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
katrine M skrev den 26-01-2026 10:56:12

Tak for dit udførlige svar! Det er desværre det vi allerede har gjort men trykket igennem er desværre stadig meget meget lavt, det kan ikke presse luften ud. 

Har i luftet ud ved pumpen, for er der luft i den yder den dårligt, og er pumpen skruet op på max. ydelse?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja når jeg løsner udluftningsventilen kommer der lun vand, men i forhold til at stoppe pumpen så luften kan samle sig først, er det så bare at tage “stikket” direkte fra pumpen eller skal jeg slukke noget andet forud for? Ja, jeg er bare en sygeplejerske der prøver så godt jeg kan. 
Når i prøver at presse vand igennem har i så kun åben  for flowmåler og telestat på en kreds? Prøv at lade en telestat åbne og alle flowmålere helt åbne  hvis det så giver vand er nogle slanger der er forbyttet.prøv også at tjekke om flowmålere er retningsbestemt. 
Jeg har fundet synderen! Det er trykket fra hanen hvor vi trækker vandværksvand fra som har et meget lavt tryk, nu hvor jeg målt samtlige haner på matriklen og alle giver det der svarer til 2 bar (målt L/min) men vandværket i byen burde kunne levere 6 - 11 bar som dog reguleres til 4 - 6 bar til husstanden, ved i om den der regulere trykket ned til husetandsbrug findes på ens matrikel eller på vandværket? 
2 bar er rigeligt til at gennemskylle gulvvarmeslangerne med mindre huset er 20 m højt. Du kan i øvrigt ikke måle vandtryk ved aflæsning af flow.

Hvis der ikke kan komme flow gennem slangerne tilslutter i enten vandslangen forkert, sender al vandet gennem de andre kredse, ud af sikkerhedsventilen eller gulvvarmeslangerne er tilstoppede/klemte.
Luft i pumpen skal naturligvis væk, men har ingen effekt på dit problem.

Hvis man virkelig er i tvivl om der er hul igennem slangerne kan man tilslutte dem enkeltvis direkte på vandslangen.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Der kommer præcis det samme vandtryk igen fm hanen vi tapper vand fra som der kommer igennem kredsen og ud når vi skyller men vi kan skylle i flere timer hvor der kommer meget små bobler og ca hver 15 min kommer der et stort skvulp. Jeg kan ikke greje inde i hovedet hvordan ellers man kan skubbe luften ud hvis ikke det er trykket af vandet der er for lavt. Når jeg holder vandslangen op (uanset om det kommer direkte fra hanen eller igennem kredsen) så falder vandet direkte nedad, der er ingen stråle på.

Ift til trykket tror jeg det er rustne eller kalkede rør, huset er oprindeligt fra 1959. 
Hvis der løber vand igennem når i skyller skal i jo bare fortsætte til der ikke kommer mere luft. Så er der jo gennemgang i slangerne.

Hvis slangerne går opad fra manifolden kan det være en fordel at sætte luftskruer eller en automatudlufter på på er tilgængeligt sted omkring højeste punkt, da det vil ske der kommer luft i igen.

Selvbygger med stort S. 
Ja så må i lukke for vandet fra varmekilden, tage trykket af gulvvarme systemet, skrue slanger af parvis  som sidder på fordeler, og så tryk direkte på. igennem varmeslanger. Der kan laves et par  3/4" overgang til slangestuds. I kan begynde med den som driller mest. Så er der ingen usikkerhed omkring telestater og flowmålere. Efter det er der luft ​i slanger, og der skal skylles som tidligere forklaret
Det er vel ikke sådan at alle drøvle skruer ( indregulering) er blevet skruet i bund i stedet for åbent. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis