Fremføring af pex til gulvvarme. Råd søges

Vi har gulvvarme på vores toilet og bad. Det vil vi meget gerne have i vores entre. Gulvvarme shunten sidder i dag på toilettes ydervæg. Denne ydervæg og uden for husets indgangsparti, så jeg er lidt lost i hvordan jeg når i mål.

1) jeg kan køre pex rør til entre henover loft. Det er enklest umiddelbart men med udfordringen med frost og udluftning på et iskoldt loft.
2) jeg kan - måske - bore mig ned under vores indgang og trække pex fra nuværende toilet shunt via udenfor ind i entré. Med udfordringen med frostsikring og mere arbejde ift indgangsparti og toilet rep.
3) jeg kunne banke hele toilettet op og støbe det på nyt, men dét virker uoverskueligt. Mildest talt.
4) jeg kan ikke komme fra mit teknikrum ind under andre gulve til vores entre pga gulvvarme i også disse gulve.
5) vores centralvarme rør til radiatorer kører henover loftet i forvejen som kobberrør under isoleringen. Med udlufter over.

Derfor hælder jeg mest til løsning 1, hvor pex trækkes henover loft. Alternativt en løsning hvor gulvvarmen kobles på central varmen hvis det giver mening (altså “centralvarme” frem til endnu en gulvvarme shunt i entren til dennes gulvarme). Jeg har i forvejen rigeligt med gulvvarmeshunts (3x), så en mere til samlingen er som det er.

Hvad anbefaler de kloge folk herinde?

Entreen skal bankes op, isoleres og støbes som tung gulvvarme fordi vi skal have varmepumpe og vil have meget lavt fremløb, have klinker som overflade og fordi det virker som det enkleste. Den er ​nordvendt i øvrigt, hvis det betyder noget.

Nå ja, hvis jeg fik en ny shunt i entreen, ville jeg trække tomrør fra den til de 3 værelser, hvor vi i dag har radiatorer, men inden for 5-10 år alligevel skal skifte gulve og derfor lige så godt kan skifte til gulvvarme og få fremløb ​yderligere ​ned og indeklimaet endnu bedre.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om, du allerede har gennemtænkt de fleste muligheder grundigt. Løsning 1 med at trække PEX over loftet virker som den mest enkle og mindst invasive, men du skal sikre ordentlig isolering og frostsikring, især fordi loftet kan blive iskoldt. At koble på centralvarmen kan fungere, men det kræver, at fremløbstemperaturen stadig passer til gulvvarme og giver lavt nok fremløb til din varmepumpe. Alt i alt virker loftsløsningen som den mest realistiske på kort sigt, mens fremtidige planer med ny shunt i entréen og videre til værelserne kan give optimal komfort på lang sigt.

Du skriver du har 2 andre shunts i huset, selvom de nok er længere væk kunne det være at der fandtes en nemmere føringsvej herfra hvis man piller gulvet i gangen op samtidig?

Føringsvej over loft kan give udfordring med udluftning, ofte er man nødt til at køre med højere end nødvendigt tryk = højere strømforbrug på pumpen, det har undertegnede ca 2-3 gange om året med et badeværelse på 1.sal hvor shunt er i stueetagen og ikke ellers behøves at køre på mere end laveste trin. Det er et kommende projekt her at der måske (hvis det kan lade sig gøre på en overkommelig måde) kan laves en udluftning på husets fremløb for at forhindre det i at opstå.

Det der med at lave gulvvarme et rum ad gangen er ofte problematisk - især hvis man som her ikke har haft en klar plan og lagt tomrør ned i toiletgulvet. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja. Forrige ejer har virkelig ikke tænkt langsigtet, desværre. Det vil jeg prøve nu. Derfor evt tomrør.

Vores 3 shunts har logikken, tror jeg, for det var sådan da vi flygtede ind:

1) er til tung gulvvarme med fliser = høj fremløb.
2) er til let gulvvarme med trægulve.
3) er til tung gulvvarme med trægulve.

1 kører med fuld åben fremløb. 2 med ~30. 3 med ~37,5.

Det trælse er bare, at teknikrum er spærret inde bag rum med gulvvarme og der ingen tomrør er. Så nærmest uanset hvad jeg gør, bliver det noget rod. Medmindre jeg banker toilet gulvet op og støber på nyt. Og det virker mere uoverskueligt end en ny shunt. Jeg læser de koster omkring 300 kr i drift årligt.

Udluftningen på loft er primært min bekymring ved nye pexrør.
UyezixoJuy skrev den 23-01-2026 17:50:41

Det lyder som om, du allerede har gennemtænkt de fleste muligheder grundigt. Løsning 1 med at trække PEX over loftet virker som den mest enkle og mindst invasive, men du skal sikre ordentlig isolering og frostsikring, især fordi loftet kan blive iskoldt. At koble på centralvarmen kan fungere, men det kræver, at fremløbstemperaturen stadig passer til gulvvarme og giver lavt nok fremløb til din varmepumpe. Alt i alt virker loftsløsningen som den mest realistiske på kort sigt, mens fremtidige planer med ny shunt i entréen og videre til værelserne kan give optimal komfort på lang sigt.

Ved at koble på centralvarmen så vil fremløbet i centralvarmeanlægget være højt nok til gulvvarme (og radiatorer indtil de engang skiftes til gulvvarme), så næppe under de 40 grader, der virker i dag.

Du viser ikke præcis hvor shunt er i toilet rummet. Er den på den side af toilet som vender imod indgangs partiet ? 
I så fald er det ikke vanskelig at hugge hul ude fra gangen ind til hulmuren, ca. 30 cm fra gulvet 1). Det skal være bag yderdørens hængsel side. 
Så kan du fiske hen på indersiden af af hukmurs isolering til et mindre hul i hjørnet af toiletrum. 
Når de 2 rør er trukket hen så bøjes de i vinkel ned og ud i gulvet. 
1) De 30 cm fra gulvet er for at undgå den murpap som ligger over sokkel og op af bagmur. 
Der kan komme noget flise reparation men det er en mindre ting i forhold. til ekstra shunt, op over loft osv. 
Alternativ hugge 1 række vægfliser af på den ca. 1 m og mure rørene ind i en rille i muren. Husk at slibe fugn væk inden du hugger fliser ned, ellers går der skår af de fliser som du ønsker at bevare. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 23-01-2026 22:52:41

Du viser ikke præcis hvor shunt er i toilet rummet. Er den på den side af toilet som vender imod indgangs partiet ?
I så fald er det ikke vanskelig at hugge hul ude fra gangen ind til hulmuren, ca. 30 cm fra gulvet 1). Det skal være bag yderdørens hængsel side.
Så kan du fiske hen på indersiden af af hukmurs isolering til et mindre hul i hjørnet af toiletrum.
Når de 2 rør er trukket hen så bøjes de i vinkel ned og ud i gulvet.
1) De 30 cm fra gulvet er for at undgå den murpap som ligger over sokkel og op af bagmur.
Der kan komme noget flise reparation men det er en mindre ting i forhold. til ekstra shunt, op over loft osv.
Alternativ hugge 1 række vægfliser af på den ca. 1 m og mure rørene ind i en rille i muren. Husk at slibe fugn væk inden du hugger fliser ned, ellers går der skår af de fliser som du ønsker at bevare. 

Den alternative løsning havde jeg slet ikke tænkt. 

Shunten sidder i hjørnet på væggen bag toilet op imod badeværelset. Det er en væg opbygget til at skjule toilettet, så den er alt andet lige mulig at fjerne og bygge op igen. Mulig, men ikke nødvendigvis enkel. Aner ikke hvordan den er opbygget osv. Men havde hele tiden tænkt at uanset skal den væg jo fjernes, hvis jeg skal bruge den shunt.

Væggene i huset indvendigt er 75mm gasbeton. Der er ikke væg fliser på toilettet. Hvis det er muligt at fræse den ind, så er det klart det mest optimale / mindst indgribende.

Og hvis jeg så en dag laver gulvvarme på værelserne, må jeg bruge eksisterende centralvarme og egen shunt til dem placeret på et af værelserne i et skab eller noget. For tænker at 3x2 ekstra tomrør bliver lige meget nok at rille ind. 
BOFH skrev den 23-01-2026 20:09:19

Du skriver du har 2 andre shunts i huset, selvom de nok er længere væk kunne det være at der fandtes en nemmere føringsvej herfra hvis man piller gulvet i gangen op samtidig?

Føringsvej over loft kan give udfordring med udluftning, ofte er man nødt til at køre med højere end nødvendigt tryk = højere strømforbrug på pumpen, det har undertegnede ca 2-3 gange om året med et badeværelse på 1.sal hvor shunt er i stueetagen og ikke ellers behøves at køre på mere end laveste trin. Det er et kommende projekt her at der måske (hvis det kan lade sig gøre på en overkommelig måde) kan laves en udluftning på husets fremløb for at forhindre det i at opstå.

Det der med at lave gulvvarme et rum ad gangen er ofte problematisk - især hvis man som her ikke har haft en klar plan og lagt tomrør ned i toiletgulvet.

/BOFH 

Jeg forstår ikke helt den med udluftning. Skal du udlufte 2-3x årligt? 

HrT skrev den 24-01-2026 08:24:22

Jeg forstår ikke helt den med udluftning. Skal du udlufte 2-3x årligt? 

Nogen gange er jeg nødt til at skrue pumpen på max i nogle timer mens jeg lukker for de andre kredse på samme shunt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu har jeg målt: bagvæg er 18cm dyb. Den indeholder foruden kloak og cisterne også forskudt tryk (er det hydraulisk, det hedder, når trykknapperne er med luftslanger?).

Der er ca 1m fra shuntens hjørne til hjørnet mod indgangsparti, og herfra yderligere 50-60cm ind til entre. (L-form: 100cm fra shunt, så 90° og yderligere 50-60cm før indenfor i entre).

Jeg har fundet de oprindelige tegninger frem, se billederne. Der læser jeg mig til 75mm gasbeton inderst. Rødt X = shunt. Toilet er flyttet til ydervæggen (market med rødt)
Så piller du toilet væggen ned, og får så adgang til hulmuren til begge sider. Henne i hjørnet ( hvor der står 25 - 25 på oprindelig plantagning) hugger du et nogenlunde stort hul ind. Det er fordi varmeslanger med yderrør kan få en blødere bøjning. Så kan Slanger fiskes igennem toilet stativ hen omkring den bløde bøjning og ud til gangen. 
Måske skal du presse/ beskytte hulmur isolering lidt med en tynd plade så slangerne ikke river det i stykker. Når det er monteret trækkes pladen ud igen. 
Ja det indebærer noget hul både i bad og bag døren i gangen. Så du må overveje det som en af mulighederne 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også