Vi har gulvvarme på vores toilet og bad. Det vil vi meget gerne have i vores entre. Gulvvarme shunten sidder i dag på toilettes ydervæg. Denne ydervæg og uden for husets indgangsparti, så jeg er lidt lost i hvordan jeg når i mål.
1) jeg kan køre pex rør til entre henover loft. Det er enklest umiddelbart men med udfordringen med frost og udluftning på et iskoldt loft.
2) jeg kan - måske - bore mig ned under vores indgang og trække pex fra nuværende toilet shunt via udenfor ind i entré. Med udfordringen med frostsikring og mere arbejde ift indgangsparti og toilet rep.
3) jeg kunne banke hele toilettet op og støbe det på nyt, men dét virker uoverskueligt. Mildest talt.
4) jeg kan ikke komme fra mit teknikrum ind under andre gulve til vores entre pga gulvvarme i også disse gulve.
5) vores centralvarme rør til radiatorer kører henover loftet i forvejen som kobberrør under isoleringen. Med udlufter over.
Derfor hælder jeg mest til løsning 1, hvor pex trækkes henover loft. Alternativt en løsning hvor gulvvarmen kobles på central varmen hvis det giver mening (altså “centralvarme” frem til endnu en gulvvarme shunt i entren til dennes gulvarme). Jeg har i forvejen rigeligt med gulvvarmeshunts (3x), så en mere til samlingen er som det er.
Hvad anbefaler de kloge folk herinde?
Entreen skal bankes op, isoleres og støbes som tung gulvvarme fordi vi skal have varmepumpe og vil have meget lavt fremløb, have klinker som overflade og fordi det virker som det enkleste. Den er nordvendt i øvrigt, hvis det betyder noget.
Nå ja, hvis jeg fik en ny shunt i entreen, ville jeg trække tomrør fra den til de 3 værelser, hvor vi i dag har radiatorer, men inden for 5-10 år alligevel skal skifte gulve og derfor lige så godt kan skifte til gulvvarme og få fremløb yderligere ned og indeklimaet endnu bedre.