Fremføring af pex til gulvvarme. Råd søges

Vi har gulvvarme på vores toilet og bad. Det vil vi meget gerne have i vores entre. Gulvvarme shunten sidder i dag på toilettes ydervæg. Denne ydervæg og uden for husets indgangsparti, så jeg er lidt lost i hvordan jeg når i mål.

1) jeg kan køre pex rør til entre henover loft. Det er enklest umiddelbart men med udfordringen med frost og udluftning på et iskoldt loft.
2) jeg kan - måske - bore mig ned under vores indgang og trække pex fra nuværende toilet shunt via udenfor ind i entré. Med udfordringen med frostsikring og mere arbejde ift indgangsparti og toilet rep.
3) jeg kunne banke hele toilettet op og støbe det på nyt, men dét virker uoverskueligt. Mildest talt.
4) jeg kan ikke komme fra mit teknikrum ind under andre gulve til vores entre pga gulvvarme i også disse gulve.
5) vores centralvarme rør til radiatorer kører henover loftet i forvejen som kobberrør under isoleringen. Med udlufter over.

Derfor hælder jeg mest til løsning 1, hvor pex trækkes henover loft. Alternativt en løsning hvor gulvvarmen kobles på central varmen hvis det giver mening (altså “centralvarme” frem til endnu en gulvvarme shunt i entren til dennes gulvarme). Jeg har i forvejen rigeligt med gulvvarmeshunts (3x), så en mere til samlingen er som det er.

Hvad anbefaler de kloge folk herinde?

Entreen skal bankes op, isoleres og støbes som tung gulvvarme fordi vi skal have varmepumpe og vil have meget lavt fremløb, have klinker som overflade og fordi det virker som det enkleste. Den er ​nordvendt i øvrigt, hvis det betyder noget.

Nå ja, hvis jeg fik en ny shunt i entreen, ville jeg trække tomrør fra den til de 3 værelser, hvor vi i dag har radiatorer, men inden for 5-10 år alligevel skal skifte gulve og derfor lige så godt kan skifte til gulvvarme og få fremløb ​yderligere ​ned og indeklimaet endnu bedre.
Vi har gulvvarme på vores toilet og bad. Det vil... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 24-01-2026 12:31:42

Så piller du toilet væggen ned, og får så adgang til hulmuren til begge sider. Henne i hjørnet ( hvor der står 25 - 25 på oprindelig plantagning) hugger du et nogenlunde stort hul ind. Det er fordi varmeslanger med yderrør kan få en blødere bøjning. Så kan Slanger fiskes igennem toilet stativ hen omkring den bløde bøjning og ud til gangen.
Måske skal du presse/ beskytte hulmur isolering lidt med en tynd plade så slangerne ikke river det i stykker. Når det er monteret trækkes pladen ud igen.
Ja det indebærer noget hul både i bad og bag døren i gangen. Så du må overveje det som en af mulighederne

Dvs dit forslag er genialt (!) ved at:

- undgår at gå over loft
- undgår at gå ned i toiletgulv

Jeg forstår bare ikke helt hvad jeg skal gøre hvor jeg har markeret med blåt, altså hjørnet. Det er der, jeg hugger et hul og arbejder mig henimod entre. Hvad gør jeg for at få fat i dem inde i entréen? For hulmuren stopper jo før den kommer ind i entreen. Riller jeg dem ind? Eller hugger jeg bare hul under gulvniveau?

Tænker det skal gøres med rør i rør og så efterfølgende trække retur ude fra gangen?
Sagt med andre ord: jeg fjerner gerne gips væggen bag toilet og maler hele rummet bagefter, hvis jeg slipper for at arbejde i isoleringen oppe på loftet og kan bruge samme shunt som på toilet og bad.

Jeg skal have skiftet gulv fliserne på toilettet uanset (endnu en tak til forrige ejer), men vil gerne undgå at støbe helt ny gulvvarme derude. Min vurdering er at det er noget dyrere og væsentlig mere arbejde end de andre muligheder. Men en gang imellem må man også bare acceptere, hvis den lette løsning er den forkerte. 
Jeg skrev: Ja det indebærer noget hul både i bad og bag døren i gangen
Rør i rør kommer forbi toilet, hen i hulmur, og rundt i hjørnet hvor du har hugget ind, for at få en blødere bøjning, Videre i hulmur, og ud af hul bag yderdøren. I det hul drejer de nedad, og kommer så ud under gulv niveau. Det er nemt at stikke et stykke kosteskaft, elektriker rør , fiskestang eller lignende ind i huller bag yderdør, og få fat i den ved hullet i hjørnet. Så trækkes 2 snore/ledninger som gulvvarme slanger kan hives igennem med. 
MEN nu skriver du at fliser i toilet skal skiftes. Det er let at tage fliser af, men det er ikke let at klargøre til nye fliser. Den gamle fliselim kan være svært at få af. 
Når du er i gang med at hugge op ude i gangen, er det ikke så meget mere du skal gøre for at tage toilet med. Det gælder på ophugning og ny støbning. Er det toilet uden gulvafløb kræves der ikke vådrums sikring.
Så kan du også trække tomrør til senere brug. Det vil være den optimale løsning, 
Hvis du sælger huset igen inden de kommer i brug er der ingen der af den grund kan rynke på næsen af "tidligere ejer"   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-01-2026 23:36:32

Jeg skrev: Ja det indebærer noget hul både i bad og bag døren i gangen
Altså bag døren i gangen 

Ok. Ville du trække tomrør alene eller rør med rør i for det stykke og så føre selv gulvvarmerør frem og retur efterfølgende?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også