Nyt Badeværelsesgulv med El gulvvarme

Hej    Jeg har besluttet mig for at få lagt el gulvvarme i mit badeværelsesgulv, knap 7kvm, fra 1954 og jeg søger hjælp til opbygningen af det nye gulv. Min plan er banke det gamle terazzogulv op og grave minimum 500 mm væk og på en sand/grusbund lægge afløb fra ny brudekabine til gulvafløb ved håndvasken, hvor jeg også kan forbinde vaskemaskine, vandvarmer og håndvask, så tænker jeg at lægge 150 mm Sundolitt C80 Climate, fugt/radonspærre og 150mm Sundolitt C80 Climate igen, herefter DEVIflex DTIR-10 el gulvvarmekabel på 57 meter - 600 watt (6,0 m²) støbt i spartel og tilsidst 60 mm beton -med hæld mod afløb- som så skal have en form for finish/slidlag. Jeg vil som minimum få en VVS til at forbinde afløbene og en elektriker til at tilslutte gulvvarmekabel. Brusekabine skal bygges op hvor badekarret er nu, lige til højre for armaturet og afløb føres til samlingen under håndvasken. Hvad synes i om planen, er det noget jeg har glemt at tage højde for.? Gode råd modtages MEGET gerne:)  God dag, Vh Mads ​på Stevns

Hej    Jeg har besluttet mig for at få lagt el... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart
Tak! Første vinter bliver spændende og jeg beholder olieradiatoren, så vil tiden vise hvor meget den skal tændes. Men jeg tænker at  med lune tæer kan man nemmere acceptere en lidt koldere rumtemperatur end i stuen f.eks.
Det var faktisk standard med det man kaldte varme i gulvet i  bade/toilet  tilbage i 60-70erne (ikke at forveksle med gulvvarme som kom meget senere) at der var en radiator til at varme rummet op og rør/varmekabler  i gulvet til at lune gulvet op , held og lykke med projektet..........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Her er min foreløbige plan for projektet: Gulv bankes op, grus niveauleres 100mm, nyt afløb fra brusekabine kobles med rør til samling af håndvask, vaskemaskine og vandvarmer,nyt toiletaføb og rør til kloak, Sundolitt C80 Climate 150mm, radon/fugtspærre, Sundolitt C80 Climate 150mm, rionet hævet 20mm, DEVIflex DTIR-10 el gulvvarmekabel på 57 meter - 600 watt (6,0 m²) monteres på rionet, 80 mm beton med fald mod brusekabineafløb. Polering/forsegling.
Lav 100 mm beton, ellers er det for tyndt når du opbygger fald.

Gø dig selv den tjeneste at lægge pex ned til gulvvarme inden du støber. Den dag huset får et rigtigt varmesystem vil du hade dig selv hvis du spare de 300kr nu. Rørenderne propper du bare af og gemmer i væggen.
Hvordan vil du vådrumssikre hvis du afslutter med rå beton?

Radonspærren tvivler jeg på har nogen effekt, da beton er radontæt i sig selv.

Selvbygger med stort S. 

Superdiy, tak for tip mht også at støbe pex rør ned, det giver god mening, selvom jeg ikke regner med at udskifte masseovn og luft til luft varmepumpe til anden varmekilde de næste mange mange år:) Fjernvarme bliver ikke en mulighed her tæt på Stevns klint. På denne siden -https://danskklimasikring.dk/ydelser/betongulv-badevaerelse/ - beskriver de opbygning af betongulv og de skriver ift vådrumssikring: For at betonen i sig selv kan regnes som vandtæt i et vådrum, skal den leve op til klare minimumskrav:
  • Tykkelse: Mindst 60 mm betondæk.
  • Trykstyrke: Mindst 20 MPa, svarende til fx C20/25.
  • Armering: Armeringsnet med 6 mm tråde og maskevidde maks. 100 mm.
Hvis betonlaget er tyndere – typisk omkring 45 mm – kan det ikke regnes som vandtæt. I så fald skal der etableres en godkendt vandtæt membran oven på betonen.

Det håber jeg er en lovlig løsning.

Annonce
Hvordan vådrumssikres så overgang mellem gulv og væg?

Det kan muligvis godt være en byggeteknisk godkendt løsning, men jeg ville låne sbi vejledningen om vådrum på biblioteket inden. Der beskrives godkendte løsninger.

Selvbygger med stort S. 
Når man skriver at beton er vandtæt, så er det også radon tæt. Men det betyder så at der kan sive radon op, og vand ned ude ved kanten. 
I forhold til Radon kan man sikre det ved at lægge radon dug ud 50 cm fra kanten under rionet, og så klæbe til ydermur/sokkel. Men på så lille et område er det jo stort set hele gulvet, så radon sikring nede i isolering som du selv beskriver er helt ok. 
Den med vådrums sikring må du lige vende med Sbi anvisning.
Jeg havde en drøm om at få terrasse gulv som din nuværende i mit badeværelse omkring 2015. Det er simpelthen ikke til at finde nogen som kan den teknik. Altså til bare rimelige penge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for alle jeres gode råd, jeg er glad for at have fundet det her LDS forum:)  Jeg lægger nogle før og efter billeder op når jeg når så langt!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også