Nyt Badeværelsesgulv med El gulvvarme

Hej    Jeg har besluttet mig for at få lagt el gulvvarme i mit badeværelsesgulv, knap 7kvm, fra 1954 og jeg søger hjælp til opbygningen af det nye gulv. Min plan er banke det gamle terazzogulv op og grave minimum 500 mm væk og på en sand/grusbund lægge afløb fra ny brudekabine til gulvafløb ved håndvasken, hvor jeg også kan forbinde vaskemaskine, vandvarmer og håndvask, så tænker jeg at lægge 150 mm Sundolitt C80 Climate, fugt/radonspærre og 150mm Sundolitt C80 Climate igen, herefter DEVIflex DTIR-10 el gulvvarmekabel på 57 meter - 600 watt (6,0 m²) støbt i spartel og tilsidst 60 mm beton -med hæld mod afløb- som så skal have en form for finish/slidlag. Jeg vil som minimum få en VVS til at forbinde afløbene og en elektriker til at tilslutte gulvvarmekabel. Brusekabine skal bygges op hvor badekarret er nu, lige til højre for armaturet og afløb føres til samlingen under håndvasken. Hvad synes i om planen, er det noget jeg har glemt at tage højde for.? Gode råd modtages MEGET gerne:)  God dag, Vh Mads ​på Stevns

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det optimale for mig ville være at finde en håndværker som kunne hjælpe mig gennem processen, for jeg har fået et tilbud fra et firma som ville have 80000 kr for arbejdet,-efter jeg selv har bankes gulvet op- men min økonomi er desværre ikke god nok til at jeg kan takke ja.
Hvilken varmesystem har du ellers i huset ? Direkte elvarme er ofte den dyreste form for opvarmning.
Jeg synes 60 mm beton er i underkanten når der også skal være mindst 30 mm fald.
Det er krav at der kan stå 30 mm vand på gulvet ved stoppet afløb inden det løber ud til nabo rum. Det kan så f.eks. være 10 mm fald imod bruse område og så 20 mm fald der.
Hvis du går videre med elvarme: Der er ikke behov for spartel omkring elvarme kabler
Du skal lægge tynd rionet ud, hæve det 10 - 20 mm over sundolite og binde elvarme kabler fast på nettet. Så udlægges 80 mm beton ( har du ikke lavere sundolite i brusekabine, så 50 mm beton her) 
Der etableres så vådrumsmembran i hele rummet, med tilhørende tape i hjørner ved vægge og gulv. . Det betinger  nok at vægge også er strippet for fliser osv.
Der er ikke mange muligheder for overflade på vådrums membran, så fliser vil være den nemme løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand
Tak for svar:)
Huset har et grundplan på 68kvm og en 1 sal på 25 kvm, stueplan er et stort rum med stue og køkken i et, der står centralt en god stor masseovn og jeg har en luft til luft varmepumpe til at supplere i den kolde tid. Badeværelset er det eneste rum i huset med en dør og gulvet bliver meget koldt, jeg har en olieradiator derude som kan varme luften op men ikke gulvet, så det er derfor jeg gerne vil have el gulvvarme og jeg tænker ikke at det vælter budgettet da rummet er 2,2m * 3,2 kvm. Hvis jeg støber det nye gulv i samme højde som det gamle terazzo er der 30 mm op til døren/entre.
Jeg vil støbe 80mm som du skriver men det skal være en type som kan efterbehandles med en art forsegler så det kan stå råt uden fliser. 
Tusind tak for de gode råd:)
Vh
Mads

ev elmand skrev den 23-01-2026 11:59:58

Hvilken varmesystem har du ellers i huset ? Direkte elvarme er ofte den dyreste form for opvarmning.
Jeg synes 60 mm beton er i underkanten når der også skal være mindst 30 mm fald.
Det er krav at der kan stå 30 mm vand på gulvet ved stoppet afløb inden det løber ud til nabo rum. Det kan så f.eks. være 10 mm fald imod bruse område og så 20 mm fald der.
Hvis du går videre med elvarme: Der er ikke behov for spartel omkring elvarme kabler
Du skal lægge tynd rionet ud, hæve det 10 - 20 mm over sundolite og binde elvarme kabler fast på nettet. Så udlægges 80 mm beton ( har du ikke lavere sundolite i brusekabine, så 50 mm beton her) 
Der etableres så vådrumsmembran i hele rummet, med tilhørende tape i hjørner ved vægge og gulv. . Det betinger  nok at vægge også er strippet for fliser osv.
Der er ikke mange muligheder for overflade på vådrums membran, så fliser vil være den nemme løsning. 

Hej GodeVen

Jeg satser på el gulvvarmen og håber det ikk bliver alt for dyrt i strøm når jeg samtidig får isoleret ordentlig under og rummet ikke er større end 6,5 kvm ca og kun 2 af væggene er ydervægge.
Vh
Mads
GodeVen skrev den 23-01-2026 12:27:11

Gulvvarme er fint i et badeværelse og kan anbefales. Hvis du ikke har penge til det, kan du gå på kompromis og få et syntetisk gulv fremfor klinker. Det føles ikke så koldt at gå på.  
Her er et eksempel på et badeværelse med polyurethan-gulv (PU):
https://egcoating.dk/wp-content/uploads/2025/06/polyurethan-gulv-badevaerelse.jpg

Annonce
Du kan blive overrasket. Vi havde det i en lejlighed med varme vægge på 4 sider. Det kostede en del. Husker ikke hvor meget, men nok til at vi slukkede for det apr-okt og kørte med lav temp derude. For er den højere end resten står den og kører en del dyre kroner afsted 
Du skal beholde den olieradiator som du har på badevæelset til at varme luften op , elvarmekablet i gulvet skal bare holde gulvet lunt at gå på med bare fødder , hvis varmen i gulvet også skal varme rummet op så skal der meget mere varme på , og da en stor del af varmen fiser ned i jorden og dermed går tabt , så bliver det dyrt i strøm ,  ohm"s elvarme er langt den dyreste .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Med masseovn og luft /luft varmesystem har du jo ikke andre muligheder. Det fungere ad også mange steder. Med den påtænkte isolering fiser det ikke lige ned i jorden.
Du skal have læst godt på det med vådrums membran osv. ​Der er ​måske en undtagelse hvis det er murede vægge og direkte på terræn dæk. Altså ingen etager under. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

ev elmand, Næ jeg har vel ikke andre muligheder. Jeg har fået en brugt vandvarmer, Metro 644c som jeg håbede at kunne koble vandbåren gulvvarme til men det er vist ikke muligt. Jeg har lige læst den her tekst om betongulv på badeværelse og der står: Ved tykkere betondæk (omkring og over 60 mm) kan der støbes på egnet isoleringsmateriale under betonen, hvilket også kan kombineres med gulvvarme. https://danskklimasikring.dk/ydelser/betongulv-badevaerelse/
HrT, Jeg regner også med at slukke for den henover forår, sommer, tidlig efterår, også kan man med en termostat
time den til at slukke  f.eks om natten. Men jeg har ærligt talt ingen ide om hvor meget strøm den kommer til at bruge for at holde en behagelig gulvtemperatur i de kolde mdr, men jeg vi helt sikkertl få isoleret så godt som muligt og nyde varmen:)

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også