Udskifte 15 år gammelt ventilationsanlæg?

Hej

Jeg har et Nilan Comfort 300 fra 2010. Jeg bøvler med dyb brummen ved ca. 35 hz ved anlægget og store dele huset, og ca. 70hz dyb brummen ved nogle af indblæsningsventilerne. Anlægget vibrerer en del når jeg lægger hånden på, indblæsningsrør vibrerer ganske lidt, mens flexslange til afkast vibrerer meget - mere end anlægget.

Anlægget står på fundablokke og betonfliser med nilans gummiklodser ovenpå. Der er almindelig flex på alle koblinger til anlægget, der er 1200 mm fast lyddæmper ved anlægget og 600 mm ved alle ventiler. Lejerne er gode.

Jeg har to ideer til at slippe af med støjen:

1: Ca. 1 meter Sonodec flexlyddæmper på alle koblinger til anlægget. 

2: Udskifte det gamle anlæg med nyt Comfort 300 LR (hvor jeg så også får fugtstyring).

Hvad ville I gøre?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Jeg har lokaliseret de 35hz til udsugningsmotor. De forplanter sig gennem min sokkel til spånpladegulv og resten af huset, og ​høres/mærkes som en dyb, trykkende brummen.

Jeg har monteret sonodec på afkast (ca. 1,5 meter til fast rør), så jeg tror ikke, vibrationerne ​går den vej. Der er almindelig flex på indtag, og ​flexmuffer på indblæsning og udsugning.

Min sokkel har tidligere været Terrænbatt, flise, ​terrænbatt, flise, nilan-klodser. Nu er den fundablok, flise, nilan-blok. Det har ikke gjort nogen forskel.

Herunder er måling på gulvet lige under anlægget (-56db) og på væggen i rummet ved siden af anlægget (-67 db). 

Kan jeg forbedre min sokkel tilstrækkeligt, eller skal jeg have ny motor/impeller eller nyt anlæg?

Hvad tror I?
Man bør altid angribe problemet ved roden. Altså skifte udsugning motor, som jo er den som giver støjen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-01-2026 11:42:44

Man bør altid angribe problemet ved roden. Altså skifte udsugning motor, som jo er den som giver støjen. 

Tak for det! Giver det ikke mening at skifte hele anlægget til et helt nyt for 11.000 i stedet for en motor for 2000? 

Jeg ved ikke hvad årsagen til dit problem er. Men du skal være opmærksom på, at der kan opstå resonanser i rørsystemer. Det der udnyttes i et kirkeorgel. For 35 hz ville det være en rørstump på cirka 5 meter (ikke meget længere eller meget kortere). Hvis det er årsgen, vil problemet altid have været der. Hvis det er et nyt problem, vil det næppe være årsagen. Det er vigtigt at vide, for så vil ny motor eller enhed sikkert ikke hjælpe.

Har du kigget på ventilatoren og kontroluret at den ikke er slået skæv, eller på anden måde kommet ud af balance. Hvis det er ventilatoren vil frekvensen ændre sig med omdrejningerne, hvis det er resonans vil lydstyrken ændre sig med omdrejningerne. 
Det har vist altid været der - fik ændret rør i foråret (for at leve op til SEL-krav), det gjorde ingen forskel på lyden.

Her kan du se målinger. Først er det anlægget ved trin 3 (indreguleret), så anlægget ved trin 2. Derefter en indblæsningsventil ved trin 3 og ved trin 2.

Kan man læse noget ud af det?

GodeVen skrev den 23-01-2026 15:41:55

Jeg ved ikke hvad årsagen til dit problem er. Men du skal være opmærksom på, at der kan opstå resonanser i rørsystemer. Det der udnyttes i et kirkeorgel. For 35 hz ville det være en rørstump på cirka 5 meter (ikke meget længere eller meget kortere). Hvis det er årsgen, vil problemet altid have været der. Hvis det er et nyt problem, vil det næppe være årsagen. Det er vigtigt at vide, for så vil ny motor eller enhed sikkert ikke hjælpe.

Har du kigget på ventilatoren og kontroluret at den ikke er slået skæv, eller på anden måde kommet ud af balance. Hvis det er ventilatoren vil frekvensen ændre sig med omdrejningerne, hvis det er resonans vil lydstyrken ændre sig med omdrejningerne. 

Annonce
Jeg kan ikke læse noget ud af dine målinger.  
Start med at se hvilken afhængighed der er af omdrejningstal. I dette tilfælde er det bedre at lytte end at måle. 
Jeg har nu renset udsugningsmotorens impeller (den var meget beskidt) og lagt gummimåtte mellem anlægget og soklen (så den nu hedder Fundablok-betonflise-vibrationsmåtte-vibrationsmåtte-nilan vibrationsklods).

Målinger af lyden før og efter kan ses herunder.

Jeg har fået bugt med de dybeste toner på trin 3. Der er dog stadig en oplevelse af dyb brummen, både i rummene omkring anlægget og ved ventilerne i stuen og soveværelset. Jeg hælder selv til at skifte anlægget ud - jeg tror bladene på impelleren er for slidte (der er rust nogle steder på den).

Hvad vurderer I? Vil det være spild af penge?

Måske vil det være spild af penge. Du mangler stadig at finde ud af om hovedproblemet er ventilator eller rørsystem. Lav den simple test at lytte på lyden, når ventilatoren ændrer omdrejninger, ændrer den tone eller styrke? Forbliver tonen den samme men ændre styrke, er problemet dine rør. 
GodeVen skrev den 02-02-2026 10:57:11

Måske vil det være spild af penge. Du mangler stadig at finde ud af om hovedproblemet er ventilator eller rørsystem. Lav den simple test at lytte på lyden, når ventilatoren ændrer omdrejninger, ændrer den tone eller styrke? Forbliver tonen den samme men ændre styrke, er problemet dine rør. 

Efter rens, ved anlægget:

Trin 3: Ca. 105hz, -52db.
Trin 2: Ca. 29hz, -52db.

Det er målt direkte over udsugningsmotoren, og vidner vel om at der er noget med motorens balance? Lydtrykket er det samme, men tonen ændres. Bemærk, at det er de lave frekvenser, der generer - og de forplanter sig væsentligt mere til naborummet ved trin 3.

Efter rens, ved ventil i stuen:

Trin 3: 59hz, -64db.
Trin 2: 76hz, -72db.

På begge trin gælder, at støj ved ventilen er lavere tryk end ved anlægget. Både lydtryk og tone ændrer sig med ventilatorens hastighed.

Og ja, det er det samme jeg kan høre, som jeg måler.

Så lyder det til at problemet er ventilatoren og dens montering. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis