Udskifte 15 år gammelt ventilationsanlæg?

Hej

Jeg har et Nilan Comfort 300 fra 2010. Jeg bøvler med dyb brummen ved ca. 35 hz ved anlægget og store dele huset, og ca. 70hz dyb brummen ved nogle af indblæsningsventilerne. Anlægget vibrerer en del når jeg lægger hånden på, indblæsningsrør vibrerer ganske lidt, mens flexslange til afkast vibrerer meget - mere end anlægget.

Anlægget står på fundablokke og betonfliser med nilans gummiklodser ovenpå. Der er almindelig flex på alle koblinger til anlægget, der er 1200 mm fast lyddæmper ved anlægget og 600 mm ved alle ventiler. Lejerne er gode.

Jeg har to ideer til at slippe af med støjen:

1: Ca. 1 meter Sonodec flexlyddæmper på alle koblinger til anlægget. 

2: Udskifte det gamle anlæg med nyt Comfort 300 LR (hvor jeg så også får fugtstyring).

Hvad ville I gøre?

Hej Jeg har et Nilan Comfort 300 fra 2010. Jeg... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 02-02-2026 15:05:45

Så lyder det til at problemet er ventilatoren og dens montering. 

Så vil jeg prøve at skifte motoren. 

Mon denne brugte vil passe? Se typeskilt fra maskinen. Kan jeg vide det, uden at pille eksisterende motor ud?
Du er nød til at kigge på watt og flange størrelse på den gamle motor. Hvis du kan læse versionsnummeret, kan du finde alle data på nettet.
Her er nummeret: G3G140-AV17-14

Kan det passe, at av17-48 er erstatningen?
Jeg har før sammenlignet ventilatorer fra EBM-Pabst, men jeg må indrømme at det eneste jeg finder om G3G140-AV17 er fra Nilan. Jeg ved ikke om det begge er udgåede modeller, eller nogle lavet specielt for Nilan. Du må spørge nogen, der kender mere specifikt til din model. 
Tak, det skulle være den - så nu er den bestilt. Så håber jeg, det hjælper på støjen.
Annonce
Til orientering: 

Det har hjulpet virkelig meget på den dybe brummen ved anlægget og hele huset. Jeg har stadig brummen ved de to indblæsningsventiler, og overvejer nu at sætte 50 cm sonodec flexlyddæmper på de markerede steder. Kan det give mening?
Hej igen

Jeg har nu skiftet lejer og renset impeller på indblæsning. Jeg har også forsøgt med at tage alle ventiler af for at fjerne modtryk. Det ændrer ikke noget: 

Jeg har stadig lavfrekvent, pulserende brummen ved ventil i stue og soveværelse. Brummen ved ventil i soveværelset er ca 70 hz i peak på trin 1, mens den er 47 hz i trin 3, styrken stiger desuden med anlæggets hastighed.

Har nogen et bud på, hvad problemet kan være?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis