DIY-løsninger søges amatur med fodpedal

Jeg søger hjælp til at udforme en drømmeløsning.

Efter at have været i en campingvogn med fodpedal til vandhanen er jeg hooked. Det er jo en genial og super hygiejnisk løsning. Men når jeg forsøger at finde en løsning, der kan bruges i et hus (dvs ikke plastikpedaler), så finder jeg intet.

Det nærmeste bud er vandhaner med sensor, som på offentlige toiletter, men jeg vil ikke have sensor, for skidtet virker jo aldrig. Desuden vil jeg have et helt almindeligt armatur, hvor jeg kan kontrollere både temperatur og vandtryk.

Hvis du kender til en løsning, så hører jeg meget gerne fra dig! 🤞 For jeg skal til at bygge hus, og vil virkelig gerne have denne løsning i mit kommende hjem. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det enkleste ville nok være at montere 2 magnetventiler (både på varmt- og koldt vands tilgangen, og så montere en form for “microschvis” i fodsparket under køkkenskabet. Så må du finde dig i manuel justering af vandmængde og temperatur.

Søren O
Tusind tak for linket. 😃 Jeg har set deres løsning, men det er med sensor i stedet for en fysisk pedal, som jeg søger. 
Der er ikke en optisk sensor, som på de offentlige, men en elektrisk. Om det så er godt ved jeg ikke.
Måske man kunne montere en pedal i stedet for sensor pladen?
Vi har alm. Sensorer på toiletterne, det virker ok, og batterierne holdt 3 år. 
Ville selv gå efter at styre 2 magnetventiler med 2 fodpedaler.
Den ene pedal åbner kun for koldt vand.
Den anden pedal åbner for både koldt og varmt vand samtidig - noget hvor temperaturen kan justeres til f.eks. 40 grader. Hvis der sidder 1 alm. ventil på koldt og varmt som kan åbnes mere eller mindre - så vil et tryk på pedal 2 kunne give en ønsket temperatur - f.eks. 40 grader.
Annonce
Der er nok en rigtig god grund til du ikke kan finde en færdig løsning da du formegentlig er den eneste der syntes det er smart.
Hvis ikke du vil ud og bygge en rumraket med 2 fodbetjente magnetventiler kan en mekanisk svømmerventil gøre det samme.

Du skal nok være opmærksom på den dag huset skal sælges vil “konstruktionen” trække ned i pris.

Selvbygger med stort S. 
Hvad med denne her?  LINK   (de har også en med kun en pedal, så kan du montere en termostat, så vandet eks er 40 gr.) ​LINk​​​

Vi prøver igen, i morgen --
SYnes da vandhaner med sensor virker 100% af de gange jeg har prøvet dem (dagligt). Men til køkken er det ikke så fikst altid. Hvad vår sensorhaner har du forsøgt?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ved nu ikke hvor praktisk en fodpedal er. Af hensyn til rengøring må en censor være at foretrække.

Søren O
Du kan vel også bruge PIR sensorer og magnetventiler.
Altså nogle PIR sensorer som kun aktiveres når man holder foden ind foran dem.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis