Tagpap på brændeskur

Jeg overvejer at lægge tagpap på mit brændeskur i stedet for de plastplader på taglægter på bjælker der pt ligger, men har aldrig før lavet noget med tagpap.

Der er sfl mange andre alternativer, men hvis jeg lige koncentrere mig om tagpapløsning for at få det afklaret, hvilke muligheder og faldgrupper skal jeg så forholde mig til?

Der er lidt mere end 3 graders hældning på taget, pt ingen tagrende (det skal jeg have tilføjet) og taget er ca. kvadratisk 4 x 4 meter. Skuret er luftigt.
I et svagt øjeblik overvejede jeg at lægge pappen direkte ovenpå det eksisterende tag, men det bliver alligevel lidt for meget fikumdik for min smag.
Så af med taglægter, på med krydsfiner (tagplader) og selvklæbende tagpap. Og sfl det nødvendige for tagrende,?

Jeg kan alt - når det lykkes.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fodblik til at føre vand ned i tagrenden så det ikke slår tilbage. På et fritstående skur vil du få bedre holdbarhed med tagbrædder istedet for tagkryds.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 20-01-2026 13:43:08

Fodblik til at føre vand ned i tagrenden så det ikke slår tilbage. På et fritstående skur vil du få bedre holdbarhed med tagbrædder istedet for tagkryds.

/BOFH 

Det vil jeg absolut overveje, men bare det holder 10 år + lidt, så er jeg her nok ikke mere en anden må tage sig af det :-)

Men hvis prisen ikke er  væsentlig anderledes, så er brædder også nemmere at håndtere for lille mig :-)

Fodblik er kommet med på to-do. Jeg skal have lavet så jeg kan opsamle tagvand til havevanding, så der er også lige lidt at rode med (beholdere i et nedlagt pumpehus til koidam ca 8 meter væk fra brændeskuret + afløb til fascine).

rce0852 skrev den 20-01-2026 16:02:58

Men hvis prisen ikke er  væsentlig anderledes, så er brædder også nemmere at håndtere for lille mig :-)

Til mit tag er 25 mm brædder rundt 1000 kroner billigere end 15 mm plader!

Hvis prisen er vigtigere end udseendet er det langt billigere at lægge ståltrapezplader på brændeskuret.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 20-01-2026 19:43:39

Hvis prisen er vigtigere end udseendet er det langt billigere at lægge ståltrapezplader på brændeskuret.

Sfl skal man da ikke bare bruge de dyreste materialer bare fordi man laver overvejer en lidt dyrere løsning totalt set.

Stålplader larmer noget mere når det regner og hagler, og jeg er ikke helt tryg ved de tynde plader (0,4 mm) hvis/når jeg skal på taget.

Med den lille hældning jeg har på taget, skal der tænkes overlap og tætning med, så i praksis skal jeg bruge ~20 kvm for at dække 16 (5 plader i bredde x 4 meter), men ja, det er billigere. Tagpap er bare pænere i mine øjne, og så har jeg ikke prøvet det før, det betyder også noget. 

Annonce
Jeg har brugt selvklæbende tagpap på min garage. 2-lags (d.v.s. med underpap). Det klæber som ind i h......, så pas på at det ikke smutter og klæber sig fast, hvor det ikke skulle. Når det er sagt, er det absolut et fantastisk produkt. Jeg brugte obs som undertag. 
Ud over brædder, selvklæbende tagpap, fodblik og tagrende som er omtalt, Så ser det godt ud med et lille udhæng. Kanten  kan så gå en lidt op over taget, så det ude / nedefra ser vandret ud. På den måde leder du også vandet ned i tagrende og ikke delvis ud over gavle. Tagpap lægges op over kanten eller der dækkes af med aluprofil. 
Det med at det kun skal holde " i min levetid " er i min optik ikke en ok filosofi.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-01-2026 08:48:36

Ud over brædder, selvklæbende tagpap, fodblik og tagrende som er omtalt, Så ser det godt ud med et lille udhæng. Kanten  kan så gå en lidt op over taget, så det ude / nedefra ser vandret ud. På den måde leder du også vandet ned i tagrende og ikke delvis ud over gavle. Tagpap lægges op over kanten eller der dækkes af med aluprofil. 
Tak for det input.

Det med at det kun skal holde " i min levetid " er i min optik ikke en ok filosofi.  

Det skal nu også passe med forventet/gættet restlevetid (materialer, ændring af bygning/anvendelse) for resten af skuret. Ingen grund til at lave noget evighedsholdbart, næste generation/ejer starter alligevel ofte forfra (køkken, badeværelse). 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis