Egetræsbordplade, behandling

Jeg har indkøbt en lækker og dyr bordplade i eg i Jem og Fix til 1300,-  Den er ikke behandlet.

Den skal bruges som skrivebord, sybord og når jeg skal skille noget ad ;-)

Jeg søger et godt råd mht. behandling og jeg tænker ikke det er realistisk at skulle behandle den efterfølgende. Gerne så det lækre lyse look bevares.

Jeg har kigget tidligere tråde, men en dugfrisk bemærkning modtages med taknemmelighed 🙏 

Hundefar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæbespåner er godt til egetræ.
Men er sæbespåner ikke en behandling der skal gentages flere gange årligt?

Hundefar

Jeg har brugt mat Junkers mat gulvlak til en lignende bordplade, det fungere perfekt, husk at behandle den på både over og undersiden.

Vi prøver igen, i morgen --
hundefar skrev den 17-01-2026 12:16:39

Men er sæbespåner ikke en behandling der skal gentages flere gange årligt?

Det kommer an på slitagen, jeg vil mene det ikke er nødvendig med flere gange årligt.

Jeg havde nok oliebehandlet dem på begge sider med en køkkenbordsolie. Som med sæbe skal det gentages. Olie til dette hvor der næppe er vand er årligt sikkert rigeligt.

Lak er det eneste der ikke skal gentages ofte. jeg ville også vælge en lys lak hvis lak vælges. 
Annonce
Det vil gulne naturligt så du skal indfarve det til at være lidt lysere i starten, det kunne være 2 behandlinger med hvid olie. Slutbehandling når det ikke skal håndtere fødevarer og have maksimal slidbarhed er nok klar epoxy top coat.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-01-2026 13:52:18

Det vil gulne naturligt så du skal indfarve det til at være lidt lysere i starten, det kunne være 2 behandlinger med hvid olie. Slutbehandling når det ikke skal håndtere fødevarer og have maksimal slidbarhed er nok klar epoxy top coat.

/BOFH 

Er Epoxy ikke slem til at gulne ?

Jeg gav min båd epoxy maling/topcoate indvendigt i kahytten, det blev hurtigt grimt og falmet..

Det synes jeg nu ikke når man er sikker på at det er uv-stabilt, har også overvejet det på min høvlebænk, der har jeg været slemt skuffet over holdbarheden af det lak jeg fyldte på (billeder af det projekt ligger her).

Et alternativ kunne også være polyuretan.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja endte også med at bruge polyuretan maling, den har ikke ændret sig.

Jeg har et stort egetræs plankebord. Det var behandlet med Rubio Monocoat Oil Plus 2C, som er en slags to-komponent olie. Den er ret dyr, men alle pengene værd! Sammenlignet med vores tidligere træbordplade (som var behandlet med alm olie), har vi slet ikke samme problemer med sarthed og at skulle passe på f.eks. ringe på bordet efter et vådt glas har stået der.

Men som med de fleste andre behandlinger, så skal det selvfølgelig vedligeholdes. Det gør jeg en gang om året med en lille portion. Der skal ikke ret meget til, når det er behandlet første gang.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også