Fjerne varmerør med asbest isolering

Hej

Jeg skal skifte nogle varmevandsrør i kælderen ifm at vores varmtvandsbeholder skal skiftes til en veksler. Der er fri adgang til rørene.

Jeg er rimelig sikker på, at rørene har asbest i isoleringen.

Jeg må gerne aflevere det til genbrugspladsen, så kunne godt finde på at håndtere det selv.

Hvordan ville i håndtere at skille isolering fra rør med mindst mulig drysser? Jeg kan sikkert nemt trække det af rørene, men ved ikke om det vil støve til højre og venstre.

Hvis nogen har en arbejdsfremgangmåde er det værdsat!

Vh
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JonasHE skrev den 16-01-2026 20:10:21

Jeg må gerne aflevere det til genbrugspladsen, så kunne godt finde på at håndtere det selv.
Private må siden 1/1 2025 kun i meget begrænset omfang håndtere asbestholdige materialer.
Hvis man alligevel gør det er risiko for bødestraf, porøs rørisolering er nok noget af det værste og sværeste at håndtere indendørs.
Hvis du er i tvivl om hvordan du bør gøre, bør du lade være!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Drejer det sig om egen bolig er der ikke de store problemer når visse hensyn tages til omgivelserne, men egnede værnemidler bør overholdes for egen sikkerhed.

Med egen bolig skal det også indregnes hvilke gener du pålægger dine naboer. Aflevering af asbest til genbrugs stationen er det mindste problem. Bemærk at lovgivningen hovedsageligt tager hensyn omgivelserne.

Egnede værnemidler til dit projekt kan du finde på nettet.
Hvis du opfugter det inden du tager det ned støver det overhovedet ikke.

Personligt ville jeg ikke engang gide at bruge værnemidler da frygten for asbest er voldsomt overvurderet.

Selvbygger med stort S. 
Opfugtning er faktisk et udmærket værnemiddel.  
Rantzau skrev den 16-01-2026 22:17:27

Opfugtning er faktisk et udmærket værnemiddel.  

😬Du skal nok ikke forvente AT er enige.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Det var nærmet buller27 der nu fik en gylden lejlighed til at få livmoderfremfald i foragelse jeg havde i tankerne,  
Hvad får dig til at tro der er asbest i isoleringen? Hvor gammel er varmtvandsbeholderen?

Søren O
Det findes pose-kit specielt til fjernelse af asbestholdigt isolering omkring varmerør. Tpyisk på bøjninger - den porøse/mest spredende slags. https://www.lavprisvaerktoej.dk/qt14-asbestpose-til-vandrette-roer-op-til-oe355-mm-14-890158

Som BOFH er indepå er det ret begrænset hvad man må selv.

Har du nogle billeder? For ofte forveksler folk gammel mineraluld med asbest. Og selvom det også skal håndteres med værnemidler så er det kun i eventuelt pap over eller under mineralulden at der er/kan være asbest.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er nogen steder hvor jeg kan se, at der er mineraluld. Men der er også steder, hvor jeg kan kradse noget brunt pulver ud af isoleringen og det var dette, som jeg konkluderede var asbest.. 

Med de svar der er kommet ind tror jeg, at jeg sende et par prøver ind. Så ved jeg besked. 

Hvis der er asbest i tager jeg den derfra. Men jeg kommer ikke til at betale ​20-30.000 kr for asbest håndtering.
Søren O skrev den 16-01-2026 23:04:07

Hvad får dig til at tro der er asbest i isoleringen? Hvor gammel er varmtvandsbeholderen?

Det er ikke varmevandsbeholderen, men de gamle rør. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror flere af bøjningnerne indeholder det. Sender et par prøver afsted.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også