Fjerne varmerør med asbest isolering

Hej

Jeg skal skifte nogle varmevandsrør i kælderen ifm at vores varmtvandsbeholder skal skiftes til en veksler. Der er fri adgang til rørene.

Jeg er rimelig sikker på, at rørene har asbest i isoleringen.

Jeg må gerne aflevere det til genbrugspladsen, så kunne godt finde på at håndtere det selv.

Hvordan ville i håndtere at skille isolering fra rør med mindst mulig drysser? Jeg kan sikkert nemt trække det af rørene, men ved ikke om det vil støve til højre og venstre.

Hvis nogen har en arbejdsfremgangmåde er det værdsat!

Vh
Hej Jeg skal skifte nogle varmevandsrør i... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ofte brugt Kiselgur i bøjningerne, Kiselgur er et hvidt fint pulver med et bindemiddel i, og kan også indeholde asbest.  Der kan også være asbest i pappet der er uden om isoleringen..

Vi prøver igen, i morgen --
JonasHE skrev den 17-01-2026 07:43:10

Der er nogen steder hvor jeg kan se, at der er mineraluld. Men der er også steder, hvor jeg kan kradse noget brunt pulver ud af isoleringen og det var dette, som jeg konkluderede var asbest.. 

Med de svar der er kommet ind tror jeg, at jeg sende et par prøver ind. Så ved jeg besked. 

Hvis der er asbest i tager jeg den derfra. Men jeg kommer ikke til at betale 20-30.000 kr for asbest håndtering.

Mens du venter på svar fra årøver kan du jo indhente tilbud fra autoriserede på fjernelsen. Typisk er det væsentligt billigere end fx når drt sidder i fliseklib, puds og maling. da isoleringen omkring rørene lettere kan fjerned uden støjdannelse med de rette værktøjer.Og derved at rengøring også lettere - da underlaget jo er metalrør der let rengøres - i mødsætning til træ, beton og andre porøse overflader.

Praksissen med poserne jeg linkede til har været den anbefalede måde i brancheorganisationerne i flere årtier (hvor der så i dag er ekstra krav til regøring og tjek mm)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også