Skur med pudset facade

Jeg har et murstenshus som er pudset og malet gult. I min have skal jeg bygge et skur i forlængelse af huset. Jeg tænker at lave en konstruktion i træ, med nogle punkt fundamenter. Er der nogen som ved om det på nogen måder er muligt at pudse skurets facade op og give det samme gule maling som huset, så det har samme udtryk?

I hjørnet mellem skur og hus vil jeg gerne have et opholdsrum og jeg syntes det vil være pænt med en muret facade hele vejen rundt. Jeg har dog hverken evner eller råd til at bygge et muret skur.

Pft.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var tidligere ret mormalt, men du skal sikre dig god vedhæftning, enten med rørvæv eller flere lag hønsenet. Der skal pudses med kalkmørtel tilsat fæhår.
Fungerer Rørvæv også udendørs?

Det ikke muligt at pudse på fx en fibercementplade?
glem alt om hønsetråd og mørtel , det kommer ikke til at holde udendørs
lav det som netpuds , det er både nemt og det kan holde
Netpuds kræver en stabil overflade der ikke giver sig, og så er netpuds ikke det rigtige valg hvis skuret er opført i træ. Netpuds er cementbaseret og det holder ikke på en trævæg ad flere årsager. Om fibercement er stabilt nok er jeg ret usikker på.

Bortset fra det, så holder ren kalkpuds ganske godt udendørs med den rigtige fremgangsmåde, og er mere flkesibelt sammenlignet med cementpuds. Det springende punkt er pudsens vedhæftning til underlaget.

Alternativ til murværk er multiplader i porebeton der kræver et solidt fundament som kan pudses med netpuds.
Rantzau skrev den 16-01-2026 09:31:06

Netpuds kræver en stabil overflade der ikke giver sig, og så er netpuds ikke det rigtige valg hvis skuret er opført i træ. Netpuds er cementbaseret og det holder ikke på en trævæg ad flere årsager. Om fibercement er stabilt nok er jeg ret usikker på.

Bortset fra det, så holder ren kalkpuds ganske godt udendørs med den rigtige fremgangsmåde, og er mere flkesibelt sammenlignet med cementpuds. Det springende punkt er pudsens vedhæftning til underlaget.

Alternativ til murværk er multiplader i porebeton der kræver et solidt fundament som kan pudses med netpuds.

det er netop det bedste valg til dette , især ner der bruges fiberplader

grundpussen er udviklet til at binde på næsten alt , har selv brugt det flere steder efter anbefaling fra fagfolk
Annonce
bredker skrev den 16-01-2026 10:29:10

grundpussen er udviklet til at binde på næsten alt , har selv brugt det flere steder efter anbefaling fra fagfolk

Tak for inputs. Er det kalkpuds som menes er det bedste valg?
Og hvilken type væg skal der være bag, for at det hæfter?

Du kunne nok også bruge glatte fibercementplader og så bruge noget struktur silikat maling eks, fra Skalflex.
LINK

(jeg brugte den tilsvarende type til indendørs, og med en speciel malerulle får man en flot struktureret overflade,)

Men ellers så kontakt Skalflex og hør hvad de har af muligheder...

Vi prøver igen, i morgen --
Mg71 skrev den 16-01-2026 13:26:49

bredker skrev den 16-01-2026 10:29:10

Tak for inputs. Er det kalkpuds som menes er det bedste valg?
Og hvilken type væg skal der være bag, for at det hæfter?

langt det bedste er at bruge det til netpuds , det holder , især hvis du har fiberplader under

kalkpuds får du kun problemer med , det brugte man for 100 år siden , især indendørs , udendørs holder det ikke på det underlag
Den med at male det, så det ligner, er jeg med på. Selvom det ikke bliver 100% ens.

At pudse træ eller fiberplader, lyder som en "farlig" løsning. Et ikke-fleksibelt materiale oven på et andet med en meget højere udvidelseskoefficient. Det kan måske bruges indendørs, hvor temperaturene ikke svinger så meget. Tror I at det går på store flader ude? 
Det er ikke korrekt min Gode Ven:

De såkaldte ildebrandshuse i København der efter storbranden i 1728 blev opført i bindingsværk som blev overpudset med kalkpuds.

Overlandbygmester J.C. Krieger opstillede en række krav til hvordan husene skulle fremstå. F.eks. skulle gadefacaderne være grundmurede, mens bagfacader, og sidehuse kunne være af bindingsværk.

Problemet var økonomien, så flere facader blev stadig opført i bindingsværk som blev overpudset med kalkpuds. Det fik konsekvenser ved den efterfølgende brand i 1795.

Flere af de gamle huse overlevede branden i 1795 og står stadig med facader af bindingsværk der er overpudset med kalkmørtel. Brandene fik den også konsekvens, at Københavns kommune den dag i dag har skærpede brandkrav, som blev yderlige skærpet efter Hafniabranden i 1986, men de oprindelige facader i bindingsværk der blev overpudset med kalkpuds står den dag i dag.

Så meget om baggrunden. Kalkpuds på træ holder, men udfordringer er at hæfte kalkpuds på træ, så når vores Gode Ven påstår, at pudse træ er en farlig løsning, er det helt på månen.

Husene har trods alt holdt i godt 300 år.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også