pære lyser 1 kort blink når kontakt tændes

Hej

JEg har en pære på badeværelset som kort lyser når kontakten tændes(dog kun nogen gange) ellers er lyset slukket. Det har virket til i går. Har forsøgt med andre pærer. Kan det være afbryderen der er afgået ved døden? Det er en gl afbryder med orange lys når den er tændt. Den orange indikator lyser heller ikke:-(

VH Tue
Hej JEg har en pære på badeværelset som kort... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Øv. Det virkede et par timer. Derefter begyndte lyset at blinke og der lyder en snurren/buzz fra kontakten. Kan det skyldes den nye(som også er gammel) kontakt også er i stykker. Eller er der andet galt i installationen? Overvejer at montere den nye kontakt selvom hullet skal tilpasses
Når der lyder en summen fra kontakten, kan det tyde på at du bliver nødt til at skifte den. Der kan over årene hav dannet sig en smule korrosion på kontaktfladerne, som give de beskrevne symptomer.
Prøv om ny kontakt med målene 50x50 mm passer i hullet.

fase
Man kan vel ikke rense kontaktfladerne? Det vil blive pænest med de gl kontakter men har nu prøvet to der nok har samme problem.

Den gamle du havde liggende, blev sikkert udskiftet af en grund. Dårlig forbindelse i en afbryder er stort set den eneste fejl, en afbryder kan have. Du kan prøve en andet brugt, men det noget af et lotteri, med så gammel materiel.

Du må ikke bruge en afbryder der brummer, især ikke hvis den monteret direkte i træ. Den brummende lyd kommer fra gnister i afbryderen. 
TueH skrev den 18-01-2026 12:38:01

Man kan vel ikke rense kontaktfladerne? Det vil blive pænest med de gl kontakter men har nu prøvet to der nok har samme problem.

Nej, du kan ikke rense kontakterne af den simple grund at kontrakten ikke er beregnet til at reparere. Prøv om du kan finde en brugt.

fase
Kontaktfladerne i afbryderen er helt sikkert slidte efter over 100.000 tænd og sluk. Så rengøring er næppe nok. Hver gang den har været brugt, har der været en mikroskopisk gnist, der har fjernet lidt materiale. Nu når den brummer, går det ekstremt stærkt med nedbrydningen.

Jeg har en enkelt gang købt en gamle låsekasse fra Genbyg (se mit tidligere link), der blev jeg positivt overasket over standen. Jeg kan selvfølgelig have været heldig. Men til 190 kr plus forsendelse, synes jeg du skal tage chancen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis