Varmepumpe i isoleret skur

Hejsa.
Vi har et skur på ca. 20 m2, som er isoleret og lige nu opvarmet med en elektrisk olieradiator. Jeg har kigget på at få en varmepumpe i stedet for, men jeg synes at alt hvad jeg kan finde er dimensioneret til meget større bygninger. Selv de tilbud jeg har fået fra installatører er jo beregnet til huse. Er det okay at gå med disse pumper, eller kan man overdimensionere med dårlig udnyttelse/manglende energibesparelse til følge?
Vh
Mikkel
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du det kan betale sig?
Hvor varmt vil du have det i skuret?
Er det en luft til luft?

Altså en luft til vand vil jo være overkill.
Hejsa. Tak for svarene. Jeg tænkte en luft til luft - det glemte jeg at skrive. Tanken er, at skuret er vores krea-rum med symaskiner og pap og papir og ler og garn og alt muligt andet. Så der skal være en tilpas temperatur/fugtighed til at tingene ikke går til, og også relativt hurtigt varmt nok til at vi gider være der når der skal tegnes/males/sys/modelleres etc.
Så køber du bare en luft-til-luft varmepumpe. At den kan klare et meget større rum er ikke noget problem. 
hej
har som gammel tømmermester lavvet nogle stykker som dit.
har lavet gulvvarme  med vandvarmer som kilde....vil tro at det kunne gøres for ca. 8-10.000 (excl. klikgulv/fliser) hvis du gør det selv.
det sidst jeg lavede var en garage på 36 m2....lavede det hele selv ​, det øb op i ca. 15000.

​Mvh......dan49
               42315739
Annonce
dan-49 skrev den 16-01-2026 13:31:00

hej
har lavet gulvvarme  med vandvarmer som kilde....vil tro at det kunne gøres for ca. 8-10.000 (excl. klikgulv/fliser) hvis du gør det selv.
det sidst jeg lavede var en garage på 36 m2....lavede det hele selv , det øb op i ca. 15000.

Mvh......dan49
               42315739

Det er stort set den dårligste måde at varme op på. Efektivitet som en elradiator kombineret med varmetabet fra gulvvarme.

En elradiator til 500kr ville varme lige så godt men ikke sende varmen ned i jorden.

Selvbygger med stort S. 
hej
ked af på sådan 'sviner'....kom bare med et forslag fordi jeg ​kender resultatet.

Bh....dan49
Superdiy skrev den 16-01-2026 16:58:11

hej
det sidst jeg lavede var en garage på 36 m2....lavede det hele selv , det øb op i ca. 15000.

Mvh......dan49
               42315739

Det er stort set den dårligste måde at varme op på. Efektivitet som en elradiator kombineret med varmetabet fra gulvvarme.

En elradiator til 500kr ville varme lige så godt men ikke sende varmen ned i jorden.
Jeg har et godt isoleret skur, med betongulv og 275mm isolering i gulvet, jeg har en olieradiator til at sørge for temperaturen at holde en min temperatur på 10 gr c

Jeg ville have elsket at der havde været gulvvarme, og er gulvet ordentlig isoleret kan jeg ikke se det skulle være en dårlig løsning..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 16-01-2026 20:47:18

Superdiy skrev den 16-01-2026 16:58:11

hej

Mvh......dan49
               42315739

Jeg har et godt isoleret skur, med betongulv og 275mm isolering i gulvet, jeg har en olieradiator til at sørge for temperaturen at holde en min temperatur på 10 gr c

Jeg ville have elsket at der havde været gulvvarme, og er gulvet ordentlig isoleret kan jeg ikke se det skulle være en dårlig løsning..

Nej det kan godt være du ikke kan se hvorfor det er en dårlig løsning, men for gulvvarme kan opvarme et rum er gulvtemperaturen temperaturen nødt til at være noget højere end man er med en radiator eller varmepumpe. Alene det giver et højere varmetab ( også selvom man isolerer ) Selv et moderne hus`s dåeligste isoleringsevne er soklen.

Læg dertil at man hved varmepumpen kan reducere elforbruget til 1/4 kontra en dypkoger i en varmtvandsbeholder.

Hvis man endelig vil have elgulvvarme hvorfor lægger man så i øvrigt ikke bare et varmekabel i betonen?

Selvbygger med stort S. 
Ja så er det jo underligt at alt nybyggeri hovedsageligt er med gulvvarme. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også