Ny tilbygning og fugt på tag

Hej,
Vi har et helt nyt tilbygning 1år og jeg var oppe for at inspicere taget og til min frygt er der begyndt på svamp på tagkrydsfiner pladerne. Hvad kan jeg gøre nu og kan jeg gøre noget ? Vil man kunne lave ekstra udluftning oppe fra ? Det er tagpap der er på taget. Der er 5cm spalte til luft mellem isolering og tag, der er 300mm isolering.

/john
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt normalt og grunden til man anbefaler rupløjede tagbrædder i stedet for krydsfiner.

Hvis du er sikker på der er ventilation i rygningen så lev med det. Udvikler det sig så skal der svejses ventilationshætter eller fisk i taget.

Selvbygger med stort S. 
Det er flad tag og som man kan ane på billedet er der luft, vil skyde på over 5cm luft mellem isolering og tagkrydsfiner. I den ene ende er der stærnbrædder som er klistret til hinanden på forsiden og under er der mellemrum og den anden side er åben mod et eternit tag (der hvor jeg har taget billederne fra). Jeg frygter at hvis der er hvad der på billederne i enden ene ende hvordan det er på midten. Bygningen er næsten 6m bred. Jeg kan vel ikke leve med det hvis det angriber spærene for så er det virkeligt noget lort ?
Slap nu af! Det en lille smule overfladeskimmel, altså IKKE svamp og det er helt almindeligt under et koldt tag og gør ingen skade.
Masser af tage med det setup uden de rasler sammen. Så længe der er en tæt dampspærre, 2cm sprække i udhæng i begge sider og de mindst 50mm frirum over isolering er det fint.
Nedenfor billede af ægte hussvamp og gul tømmersvamp så du ved hvad du skal kigge efter en anden gang.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis