Selv lave dræn omkring hus

Jeg skal ha lavet dræn og isolering af kælder. Min første ide var at lave det selv men var i tvivl om man ​“må”. 

Jeg har haft 2 kloakmestre ude og give tilbud.

Den ene sagde at dræn omkring hus må man ikke selv lave som privat person. Den anden sagde at det må jeg gerne.

Hvem har ret?? :) 

Vh.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kommer an på hvor vandet ledes hen
er det til offentlig kloak må du ikke
ledes det til egen grund , må du godt
men lav en aftale med kloakmesteren hvor du selv graver og isolere og lader ham udføre dræn og pumpebrønd
grave og isolering er langt den dyreste del
dræn koster ikke ret meget , pumpebrønden koster jo en del , men er et lovkrav 
en anden ting er så hvis du ikke er rutineret med en minigraver , så bliver det tit dyere med leje af maskine og evt reb af det du skader , der er jo ingen forsikring der dækker
bredker skrev den 11-01-2026 07:17:44

men lav en aftale med kloakmesteren hvor du selv graver og isolere og lader ham udføre dræn og pumpebrønd

En pumpebrønd er vel  ikke nødvendigvis et lovkrav hvis visse betingelser er opfyldt, ifølge DS 436 2.udg. dec 1996.  Pkt: 3.1.2.3

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-01-2026 08:18:20

bredker skrev den 11-01-2026 07:17:44

En pumpebrønd er vel  ikke nødvendigvis et lovkrav hvis visse betingelser er opfyldt, ifølge DS 436 2.udg. dec 1996.  Pkt: 3.1.2.3

jo , det er et nyt tillæg der kom for et par år siden

omfangsdræn må kun bortledes gennem pumpebrønd
bredker skrev den 11-01-2026 07:20:42

en anden ting er så hvis du ikke er rutineret med en minigraver , så bliver det tit dyere med leje af maskine og evt reb af det du skader , der er jo ingen forsikring der dækker

Du har fuldstændig ret i at råd om at leje (en mini)graver og tro, at det er en ren svir at grave med sådan en er noget enhver kan, er en drøm. Få en der kan bruge en gravemaskine til at grave renden. Det kan en entreprenør.

Noget andet er en kædegraver. Den tager alt som ligger i jorden f.eks.. stikledninger til el, vand og kloak. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 11-01-2026 14:38:41

bredker skrev den 11-01-2026 07:20:42

Du har fuldstændig ret i at råd om at leje (en mini)graver og tro, at det er en ren svir at grave med sådan en er noget enhver kan, er en drøm. Få en der kan bruge en gravemaskine til at grave renden. Det kan en entreprenør.

Noget andet er en kædegraver. Den tager alt som ligger i jorden f.eks.. stikledninger til el, vand og kloak. 

ja ser det jævnligt , hvor vi må ud og rede folk der overvurdere egne evner

og en kædegraver som du nævner kan slet ikke bruges til dette arbejde , det er iøvrigt meget sjældent vi overhovedet bruger den
Vores lille lokale kloakmester/entreprenør tager ikke væsentlig mere i timen, end hvis jeg skulle leje en minigraver, og jeg formoder han er væsentlig hurtigere til at betjene en minigraver end jeg selv er, så for mig ville der intet være sparet.

Da han jo er lokal tager han ikke penge for kørsel frem og tilbage, eller  timepris for bil og trailer i hele arbejdstiden, som nogle af de større firmaer gør.

Je,_ns. Der er mange, der vil have timeprisen specificeret og gerne lavere. Det får de så ved en mindre timepris plus prisen på servicebilen.  

fase
S. Fabrin skrev den 11-01-2026 20:01:44

Je,_ns. Der er mange, der vil have timeprisen specificeret og gerne lavere. Det får de så ved en mindre timepris plus prisen på servicebilen.  

det er da vist kun i storbyerne de kan finde på det

bredker skrev den 11-01-2026 20:34:35

S. Fabrin skrev den 11-01-2026 20:01:44

det er da vist kun i storbyerne de kan finde på det

Ja det er nok rigtigt, på mit tidligere arbejde blev der indhentet tilbud hjem på timeprisen, eks på en 2.5 Tons minigraver med føre.

Så er det jo nærmest selvforskyldt der komme timepriser på bil, trailer, stamper, motorbøre, betonhammer, mv.

Ved også nogle kloakmestre tager et pænt stort beløb for dokumention, og at færdigmelde til kommunen, ham jeg brugte tog tog intet gebyr for det, ja måske skrev han 1 time ekstra på, jeg ​stod ikke med stopuret når han var der. 
(det var da jeg fik separat kloakeret)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis