Selv lave dræn omkring hus

Jeg skal ha lavet dræn og isolering af kælder. Min første ide var at lave det selv men var i tvivl om man ​“må”. 

Jeg har haft 2 kloakmestre ude og give tilbud.

Den ene sagde at dræn omkring hus må man ikke selv lave som privat person. Den anden sagde at det må jeg gerne.

Hvem har ret?? :) 

Vh.

Jeg skal ha lavet dræn og isolering af kælder. Min... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu overvejer jeg igen selv at gå i gang med isolering af kælder, da det godt nok er svært at finde en kloakmester som virker nogenlunde seriøs. Jeg havde en ude for 3 uger siden og han har stadig ikke meldt tilbage med et tilbud trods jeg har kontaktet ham flere gange.. 

Nå men.  

Der skal jo sættes en pumpebrønd som leder drænvand videre til kloak. 

Hvis jeg få en kloakmester til at sætte den brønd og tilslutte den til kloak.  

Kan jeg så ikke selv lave dræn og isolering lovligt. Og selv tilslutte dræn til pumpebrønd? 

Vi snakker 13 meter isolering i 1,2 meter dybde. Så ikke alverden.. 

Og skal der egentligt sættes en pumpebrønd under alle omstændigheder? Hvis der er fald nok fra hus til samlebrønd. 

Min brønd ligger ca 50 cm lavere en gulvet tættest på brønden. Og der er 6 meter over til. Så hvis dræn ligger 30 cm under gulvniveau, så er der stadig 20 cm fald til de 6 meter. ... :) 

Vh.

Mange entreprenører gider ikke rigtig at give tilbud til private, det giver ofte for meget bøvl..

Du kan jo også bede om en overslagspris, det er ofte billigere, da du så kun betaler for det du får lavet på timeløn.

Med et fast tilbud skal firmaet jo være sikker på at kunne tjene penge, så der er sat en stor buffer ind til uforudsete ting..

Sidst jeg brugte en entreprenør var da jeg skulle have separat kloakeret, han kom bare og kikkede på opgaven og målte lidt op, så kom han ca 14 dage senere og udførte arbejdet, og havde alle materialerne med, vi snakkede aldrig priser, men jeg fik det super billigt. 

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan se at "gør det selv" har lavet en hel artikel omkring dette. Det må jo næsten betyde at man gerne må lave det selv... :) https://goerdetselv.dk/hus/indeklima/fugt-i-kaelder/undgaa-vand-i-kaelderen-med-omfangsdraen#Materialeliste

Vh.

Principielt må du indkøbe materialer samt udføre grave og isoleringsarbejde selv. Hvis det skal tilsluttes offentlig kloak så er alt mht dræn, brønd og tilslutning aut arbejde der skal anmeldes til kommunen.

Det er nok et spørgsmål om temperament om en kloakmester gider tage opgaven hvis omfanget ikke er mere end 13m og han ikke skal udføre det hele.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

find et mindre firma , de er tit nemmere at snakke med , hvis du laver det efter hans anvisninger så han bare skal tilslutte , kan du nok få en aftale hvor han godkender det
han har mulighed for at lave en anmærkning så han ikke hænger på garanti på det du selv laver

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis