Ejerskifteforsikring

Min datter har netop underskrevet købsaftale på en ca 50 år gammelt hus, intet særligt i tilstandsrapporterne.
Sælger skal jo betale en ½ ejerskifteforsikring  alsår den billigste, som er Dansk boligforsikring med en varighed på 5 år.

Synes ikke jeg har hørt ret gode erfaringer med  det selskab..

Hvad er jeres erfaringer, også gerne med andre selskaber, er godt klar over de kan koster en del mere.
Dansk boligforsikring koster knap 20000 kr hvor sælger så skal betale ½ delen..

Vi prøver igen, i morgen --
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blot til info, så mener jeg at huske der ikke er noget “skal” og kutyme er forskelligt afhængigt af hvor i landet du bor.
Ejerskifteforsikringen er mest en sikring af sælger, så køber ikke kan komme og gøre krav gældende direkte ved køber - men det valgte forsikringsselskab.

Sumsar skrev den 09-01-2026 22:25:41

Blot til info, så mener jeg at huske der ikke er noget “skal” og kutyme er forskelligt afhængigt af hvor i landet du bor.
Ejerskifteforsikringen er mest en sikring af sælger, så køber ikke kan komme og gøre krav gældende direkte ved køber - men det valgte forsikringsselskab.

hvis man frasiger sig ejerskifteforsikringen, kan man vel ikke gå til sælger og så erstatning for skjulte fejl ?

Det er netop hele ideen. At sælger fraskriver sig krav ved at tilbyde at betale halvdelen af ejerskifte forsikring. 
Hverken når man vælger til eller fra har man nogen mulighed for at sætte krav op imod sælger. 
Det er kom samtidig med tilstandsrapport ( og senere energi og el-rapport) 
De ting der er beskrevet i rapporter må man gå ud fra at køber er bekendt med, og kan derfor ikke kaldes skjulte fejl. 
Forsikring dækker de skjulte fejl som kan føre til en skade i forsikrings perioden. Så selvom du f.eks. opdager at der manglende udluftning på loftet, som ikke er beskrevet, så er det ikke dækning berettiget da taget jo ikek styrter sammen på de 5 år. 
Det er der at mange har den opfattelse at ejerskifte forsikring ikke er noget værd. 
Jeg kender ikke pågældende selskab eller for den sags skyld andre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-01-2026 22:59:57

Det er netop hele ideen. At sælger fraskriver sig krav ved at tilbyde at betale halvdelen af ejerskifte forsikring.
Hverken når man vælger til eller fra har man nogen mulighed for at sætte krav op imod sælger.
Det er kom samtidig med tilstandsrapport ( og senere energi og el-rapport)
De ting der er beskrevet i rapporter må man gå ud fra at køber er bekendt med, og kan derfor ikke kaldes skjulte fejl.
Forsikring dækker de skjulte fejl som kan føre til en skade i forsikrings perioden. Så selvom du f.eks. opdager at der manglende udluftning på loftet, som ikke er beskrevet, så er det ikke dækning berettiget da taget jo ikek styrter sammen på de 5 år.
Det er der at mange har den opfattelse at ejerskifte forsikring ikke er noget værd.
Jeg kender ikke pågældende selskab eller for den sags skyld andre.

Ja også min tanke, der var ikke det store i tilstandsrapporten et par skrukke fliser i badeværelset, et par kældervinduer der trænger til udskiftning, samt lidt sokkelpuds der var falden af, men ingen fugt at se der i kælderen. Så var der spørgsmål om et lampested i et nedsænket loft om det var ført ned, og i noget udendørs belysning var der brugt for lille kvadrat

Men det vil ejerskifteforsikringen jo så selvfølgelig ikke betale.  

Det er et ældre par der er sælger de har boet i huset i over 30 år, og har haft håndværkere til alt, taget er ca 12 år gammelt, der er papiruld på loftet og der er god udluftning ved tagfoden.

Kreditforeningen har godkendt huset til hun må låne de 80% og resten af pengene har hun selv, for ellers ser banken vist helst der er en ejerskifteforsikring..

Men det virker til hun vil være mest rolig med en ejerskifte forsikring..

Der er en grund til at ejerskifteforsikring er forholdsvis billig. Det er umuligt at få penge ud af dem…
Det man ikke kan se er ikke dækket af forsikringen, og det der kan ses tager de forbehold for, så reelt er det kun hvis forsikringsselskabet har overset noget at man kan få noget.

Jeg havde en sag der kørte nogle år, hvor de havde overset en kælder med nogle meget gamle rør, hvor forsikringsselskabet sendte sagen rundt i forskellige afdelinger og da de endelig var kommet frem til en afgørelse var den oprindelige ejer død og så gik det hele i stå igen…💁🏼‍♂️

Green

Annonce
je_ns skrev den 09-01-2026 20:24:40

Hvad er jeres erfaringer, også gerne med andre selskaber, er godt klar over de kan koster en del mere.

Nej, sælger skal kun betale halvdelen af den han foreslår, altså den billigste. Hvilket du jo også skrev tidligere i indlægget.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 10-01-2026 12:56:05

je_ns skrev den 09-01-2026 20:24:40

Nej, sælger skal kun betale halvdelen af den han foreslår, altså den billigste. Hvilket du jo også skrev tidligere i indlægget.

Ja og den er på 5 år og med 10000 kr i selvrisiko...

Det skulle være det bedste at have ejerskifteforsikringen i samme selskab som husforsikringen, men så bliver det jo nok også en dyr ejerskifteforsikring.

Jeg har haft problemer med min varme hver vinter i det nye hus, jeg købte for 3 år siden. Hver vinter skal jeg ringe til en VVS for at få repareret et af områderne, der ikke bliver koldt. Jeg købte ejerskitforsikringen for 5 år. Er det noget, du synes, jeg kan klage over til forsikringsselskabet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis