Velux og fygesne

Hej,

Jeg skal lige forstå, fordi jeg er chokeret:

Jeg har nogle tømrere lige nu som er ved at fjerne 2 stk Veluxinduer fra mit 20 år gamle eternittag (hvor man som bekendt ikke har undertag men isoleringen ligger direkte som det første lag) fordi de skal væk og erstattes af alm tagplader. Nu viser det sig at der er masser af fygesne rundt om vinduerne på isoleringen da de pillede dem ud. De mener at vinduerne er korrekt monteret men at de skumklodser/strimler der ligger rundt langs vinduerne er blevet trætte og faldet sammen hvorfor fygesneen er kommet ind. Det har så pågået i 20 år. Jeg har et andet sæt Velux på den anden tagflade som ikke skal pilles ud.

Spørgsmål: Er det virkelig normalt at der kommer fygesne ind ved et dansk topprodukt der er monteret korrekt?

L

When the going gets tough, the tough get going.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bange for at det er rigtigt nok.

De der skumdimser har det med at forvitre ret hurtigt.

Er det godt og acceptabelt? Næh, det synes jeg ikke.

Jeg ved ikke helt hvad man kan gøre ved det.

Du skal nu ikke være så nervøs for lidt fygesne. Når det kan komme ind, så er der så meget udluftning at isolering meget hurtig bliver tør. Så der er ikke risiko for rådskader på træværk eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Klodserne er en art skumgummi imprægneret med et asfaltprodukt. De er en sliddel og holder max 10 år inden de bliver porøse.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 10-01-2026 01:53:11

Klodserne er en art skumgummi imprægneret med et asfaltprodukt. De er en sliddel og holder max 10 år inden de bliver porøse.

/BOFH 

Jeg tror det var i gamle dage de var imprægneret med tjære. Nu er det en art skumgummi der virker mindre holdbart. Og mere “tør” end de gamle med tjære. 

Sliddel og 10 år: Det er jo en katastrofe at man for hver 10 år skal sætte stillads op, fjerne tagplader/teglsten for at komme ind og skifte de skumfiduser.

When the going gets tough, the tough get going.
Annonce
Ikke uenig, men heller ikke let at lave et blødt formbart materiale der sidder ret udsat for vejrlig men som også gerne skal holde længe. I min optik bør en tømrer kunne lave en til forholdene tildannet træprofil (ala hakkebrædder ved udhæng) som ville kunne holde bedre, men det tager tid og koster penge som kunderne ikke vil give for Velux har jo allerede leveret en inddækning. 
Husk at de fleste nok har et undertag som redder dem hvis profilen svigter, men er sikker på at Velux gerne vil høre fra dig hvis du finder på noget bedre?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

bikemaniac skrev den 10-01-2026 14:19:28

Sliddel og 10 år: Det er jo en katastrofe at man for hver 10 år skal sætte stillads op, fjerne tagplader/teglsten for at komme ind og skifte de skumfiduser.

Ja, det er en katastrofe på samme måde som så meget andet inden for moderne byggeri. Prøv at tjek hvor længe garantien er på moderne "banevarer" undertag er (typisk ned til 10 år) som man så opsætter under et tegltag med en levetid på 50+ år.  Men ingen gider betale for fx fast undertag eller lign.

Ja den med undertag er en katastrofe. Kun fast tag med tagpap eller huntonit kommer op i nærheden af holdbarhed på tegltag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis