hvilken opvarmningsform

Jeg får tilbudt fjernvarme i 2027.
I 2023 hvor vi fik beskeden var det bare YES... super godt.

Det er fra vestforbrænding og de havde nogle gode priser.
Ville være billigere end gas selv før priserne steg på grund af Ukraine.

Men nu er vi nået til 2026 og VFB hævede for første gang priserne i 2025 efter rigtig mange år uden stigning. 20% stigning i 2025.. 
Her i 2026 stiger de så 10% igen samt over 40% på det årlige abo.

Så med de nuværende gaspriser på ca. 11,5 kr. pr. kbm. så er prisen stort set ens på gas og fjernvarme.

Så jeg er tæt på bare at blive på gas, da mit fyr kun er 5 år gammelt.
Kunne godt leve med at det så er samme priser som gas.
Men har du først sagt ja til fjernvarme er det dyrt at komme ud igen.
Hvornår hæver de så priser igen? 10% om året. Stavnsbinding vil jeg kalde det.

Hvad er ens muligheder.
Det kan man læse lidt om her:

https://www.bolius.dk/7-varmekilder-her-er-deres-fordele-og-ulemper-531

Jeg har ikke plads til jordvarme og vertikalt er for dyrt.
Har en luft/luft i stueetage (3 etager). Den er fin og bruger den meget.
Men ville nødig kun have luft/luft.

Pillefyr er udelukket.

Luft/vand er nok det eneste. Men kan ikke forstå at det stadig skal koste 3 x gasfyr installation.
Desuden er den udedel en øjebæ og de er ikke lydløse, som nogen helt sikkert vil påstå.
Men ingen tvivl om at det er det billigste forbrugsmæssigt, trods den dyre opstart på 100.000+ samt fornyelse om ca. 15 år.

Er der spændende nye muligheder på vej? Geometri måske eller er det for langt ude i fremtiden?

Katmus
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo et svært valg, og nu hvor gasprisen er nede i et mere normalt nivue og du har et forholdsvist nyt gasfyr forstår jeg da udmærket, du er tilbageholdende med fjernvarmen.

Nu er der jo stort set ingen el afgift de næsteår, så kunne en luft til luft varmepumpe være et supplement til gasfyret, en LL varmepumpe kan jo erhverves forholdsvis billig.

Så man kunne købe en LL varmepumpe fra 3700 kr og få en standard installation af autoriseret montør for 3500 kr hos DavidsenLINK 

Vi prøver igen, i morgen --
Vær opmærksom på, at tilskudet fra Varmepumpepuljen er fra 2026 øget til kr. 27.000 pr. instalation.

Jeg også hører i min øresnegl, at der åbnes for ansøgninger her i slutningen af januar, så det gælder om at være på dupperne for at få del i "Det store Lotteri".  
LL fungerer fint i stueetagen som er ret åben. Her har jeg radiatorer og i anden ende af LL er køkken og har gulvvarme.

Men 1. Sal har ikke plads til en LL og selv om den havde så synes jeg ikke det fungerer rigtigt med fordeling da døre jo ind imellem lukkes.

Kælder har 85 kvm. Med gulvvarme.
Fik alt gravet ud for 5 år siden.
Her kunne LL godt supplere. Tror bare ikke jeg sparer meget.

Jeg har 1 år før jeg skal beslutte mig. Men det bliver ikke fjernvarme uden en form for prisgaranti.
Vi må se hvad der sker nu hvor det begynder at gå op for folk.

Grunden til prisstigningen er at VFB har udvidet kraftigt og det koster jo penge.
Men når man ikke ved hvor meget så bliver det uoverskueligt.

FjernvarmeSagen fra odsherred skræmmer.

Hvad sker der om nogle år når Ukraine krigen slutter og Rusland får lov at eksportere gas igen.
Det vil slå bunden ud af markedet og give masser af billig gas.
Uanset om Europa ikke køber gassen direkte, så vil det ramme priserne.
Personligt ville jeg da helst af med alt fossilt. 
Men det skal også hænge sammen økonomisk.

Katmus
Hvis du selv kan lave VVS - så kan man for helt ned mod 25.000 kr lave sin egen vand/luft løsning.
Jeg hjalp en kollega med et 9 kW løsning fra Milton - det virker rigtig fint. Vi regnede efterfølgende ud at de timer vi havde brugt kontra en auth. VVS'er, at vi sparede 1000 kr/time ved at lave det selv.
Man må godt lave det meste selv - det var kun EL og tilslutningen af vand fra kommune som man skal have authoriserede folk til at lave.
Thomas_Mygind skrev den 09-01-2026 08:07:41

Hvis du selv kan lave VVS - så kan man for helt ned mod 25.000 kr lave sin egen vand/luft løsning.
Jeg hjalp en kollega med et 9 kW løsning fra Milton - det virker rigtig fint. Vi regnede efterfølgende ud at de timer vi havde brugt kontra en auth. VVS'er, at vi sparede 1000 kr/time ved at lave det selv.
Man må godt lave det meste selv - det var kun EL og tilslutningen af vand fra kommune som man skal have authoriserede folk til at lave.

Var det en monoblock i monterede?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Yes, det var en monoblock vi satte op - købt på DBA.dk.
Der er mange love og regler hvis man vil arbejde med kølemidler - selvom R290 kun er en brandbar gas.

Thomas_Mygind skrev den 09-01-2026 08:07:41

har kigget på luft/vand flere gange den sidste 3 år.

VVS kan jeg ikke rigtig selv.

Men er nu sikker på jeg kan finde en der kan hjælpe med det :-)
Elektrikeren har jeg (bekendt).

Men jeg tænker godt jeg kan google mig til at sætte blokken op og grave lidt kabler ned til kælderfyrrum og så må VVS lave tilslutningen.

min plan var at sætte sådan en i det cykelskur jeg har mod vejen.
Sætte den foran cykelskur men bag bøgehæk i skel mod vej.
Der er sådan en 80 cm stribe hvor der ikke er noget.
Må man det?

Der vil så være ca.5 meter hen til kældervæg ​hvor fyrrum er på den anden side.

Katmus
Sidder lige med en kollega der fik sat en 150.000 kr varmepumpe (samlet pris) op for 2 år siden.
Monoblock panasonic WH-MXC09J3E8

det er hvad det er... betale sig fra det eller gøre selv.

Men så så jeg lige hans udførlige kWh regnskab for 2025.

14500 kWh i alt.
det indeholder:
Hus fra 1989 på 190 kvm i 2 plan fuldt isoleret med termoruder fra dengang i 1989.
Udendørs spa 30 grader 365 dage om året.
Luft/luft VP i isoleret skur som holder det frostfrit.
Alm. strømforbrug 3 personer.
Ingen elbil.

Vi sad og regnede lidt på det.
VP bruger nok ikke mere end 6000 kWh !!!!
gange med en gennemsnits el pris på 1,7 kWh det år.

latterligt billigt selvom en VP nok bruger lidt mere i min gamle murermester i 3 etager, selvom den er fuldt isoleret.

Katmus
Hvis en Varmepumpe holder i 15-20 år - så er den største omkostning installationen. Når først VP kører - så er det strøm den bruger meget mindre end gas/olie/fjernvarme - altså 2-3-4 gange mindre.

Omkring støj - så er der regler om at VP ikke støjer i skel - og derfor er hovedreglen at man skal placere den 5 meter fra naboskel. I praksis er der dog mange varmepumper der er så stille at de ikke siger noget - selv om man sætter dem og ad en mur ind mod naboen. Energistyrelsen har lavet et program man kan bruge for at finde ud af støj aht. naboer.
Ja det er så også hvad jeg har fundet ud af.
Men luft-vand VP er dyre og jeg forstår ikke at de stadig koster dobbel op eller mere i forhold til gasfyr.

Hvor er udviklingen indenfor VP? Synes ikke jeg kan finde noget om det og synes ikke der er sket noget de sidste år. Er COP ca. 5 hvad man kan opnå pt.?

Katmus
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis