hvilken opvarmningsform

Jeg får tilbudt fjernvarme i 2027.
I 2023 hvor vi fik beskeden var det bare YES... super godt.

Det er fra vestforbrænding og de havde nogle gode priser.
Ville være billigere end gas selv før priserne steg på grund af Ukraine.

Men nu er vi nået til 2026 og VFB hævede for første gang priserne i 2025 efter rigtig mange år uden stigning. 20% stigning i 2025.. 
Her i 2026 stiger de så 10% igen samt over 40% på det årlige abo.

Så med de nuværende gaspriser på ca. 11,5 kr. pr. kbm. så er prisen stort set ens på gas og fjernvarme.

Så jeg er tæt på bare at blive på gas, da mit fyr kun er 5 år gammelt.
Kunne godt leve med at det så er samme priser som gas.
Men har du først sagt ja til fjernvarme er det dyrt at komme ud igen.
Hvornår hæver de så priser igen? 10% om året. Stavnsbinding vil jeg kalde det.

Hvad er ens muligheder.
Det kan man læse lidt om her:

https://www.bolius.dk/7-varmekilder-her-er-deres-fordele-og-ulemper-531

Jeg har ikke plads til jordvarme og vertikalt er for dyrt.
Har en luft/luft i stueetage (3 etager). Den er fin og bruger den meget.
Men ville nødig kun have luft/luft.

Pillefyr er udelukket.

Luft/vand er nok det eneste. Men kan ikke forstå at det stadig skal koste 3 x gasfyr installation.
Desuden er den udedel en øjebæ og de er ikke lydløse, som nogen helt sikkert vil påstå.
Men ingen tvivl om at det er det billigste forbrugsmæssigt, trods den dyre opstart på 100.000+ samt fornyelse om ca. 15 år.

Er der spændende nye muligheder på vej? Geometri måske eller er det for langt ude i fremtiden?

Katmus
Jeg får tilbudt fjernvarme i 2027. I 2023 hvor vi... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer ikke umiddelbart nogle større udvikling mht. varmepumper i fremtiden - de fleste fremskridt er lavet.
COP er begrænset af mange faktorer og ligger omkring 5 om efteråret (+7 grader) og omkring 2½-3 ved -7 grader.

Selvom de koster op mod 150.000 kr for en fuld løsning for en vand/luft - så er det ikke meget billigere end gasfyr - lige nu.
I fremtiden vil gas nok blive dyrere af politisk årsager - og så vil VP bliver relativt billigere.

Hvis man kan sætte en VP op selv - så er det klart det mest økonomisk fornuftige at gøre.
Thomas_Mygind skrev den 10-01-2026 19:42:27

Selvom de koster op mod 150.000 kr for en fuld løsning for en vand/luft - så er det ikke meget billigere end gasfyr - lige nu.
I fremtiden vil gas nok blive dyrere af politisk årsager - og så vil VP bliver relativt billigere.

Skal lige forstå din tekst :-)

ja 150.000 er også de tilbud jeg får for en 12 KW version. Et gasfyr koster vel 40.000.
Jeg ville forvente at skulle bruge 10.000kr. om året til VP strøm mod nu 21.000kr til gas.

Men i mit tilfælde har jeg jo et gasfyr som jeg forventer at køre mindst 5 år endnu uden store problemer.
De første 7 år er gået fint med kun en del udskiftet under 5 års garantien.
Derefter må jeg jo nok regne med nogle udgifter. Siger min erfaring fra de 2 første gasfyr jeg har haft.

Det var derfor jeg spurgte til udviklingen.
Håber måske at man om 5 år kan få modeller der ikke fylder så meget ude, nemmere kan stå et stykke fra huset. Måske kommer priser lidt ned. Er stadig en gåde for mig at en VP koster 45.000 og gasfyr 22.000.
Den nuværende COP er fin.

Med hensyn til gaspris så har regeringen jo meldt ud at de ikke længere vil gå efter at straffe gassen og slukke for den i 2025. De mener der kommer så meget grøn gas ud i systemet, at det ikke længere er så nødvendigt at gå efter at lukke det.
Men jo færre der har gas desto dyrere bliver de faste omkostninger.
Så spændende...

Katmus
Jeg har gået lidt i samme overvejelser, jeg har oliefyr og bruger ca. for 20000 kr olie om året (1800 liter olie), incl varmt vand om sommeren hvor der også er lidt gulvvarme i badeværelserne, huset er 150m2

Så ja jeg er noget fodslæbende i at få bestilt en varmepumpe, selv om det vel egentlig ville være en god invertering. 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-01-2026 19:17:14

Jeg har gået lidt i samme overvejelser, jeg har oliefyr og bruger ca. for 20000 kr olie om året (1800 liter olie), incl varmt vand om sommeren hvor der også er lidt gulvvarme i badeværelserne, huset er 150m2

Så ja jeg er noget fodslæbende i at få bestilt en varmepumpe, selv om det vel egentlig ville være en god invertering. 

Kan sagtens forstå dig...

Jeg har trevlet rundt på nettet i div. fora.
Er stadig i tvivl..

Nogen siger det kan slet ikke lade sig gøre at få ordentlig temp. i et 50'er hus når det er minus næsten 10 grader som nu.
Min kollega der netop bor i et hus magen til mit siger at han holder fint 22 grader med hans panasonic monoblok og det med 6000 kWh om året. Han har ikke en elpatron og gennemstrøms til varmt vand.
197 kvm og 93 kælder som dog kun er 15-17 grader.

Forskelleen på hans og mit er at han har 3 lags energi og jeg har 2 lags fra 2004.
Samt at han har 200 mm isolering i skråvægge og jeg har hvad der blev puttet ind dengang.
Men jeg har 250mm på loft og i skunke.

Katmus
Jeg har med vilje monteret lidt store radiatorer, og har også gulvarme på badeværelser, køkken bryggers, og i fyrrummet.
og køre med 40 gr i fremløbstemperatur og har ikke haft problemer her hvor der har været koldt, vi kan snildt holde 22 gr.

Jeg har en "intelligent" cirkulationspumpe som normalt køre i auto og bruger omkring 7 w, den kan stilles til konstant at køre med 22 watt, så skulle det knibe ved de 40 gr i fremløb er det en mulighed.

Så jeg burde egentlig godt kunne bruge en luft/vand varmepumpe uden problemer..

Annonce
je_ns skrev den 12-01-2026 13:44:22

Jeg har med vilje monteret lidt store radiatorer, og har også gulvarme på badeværelser, køkken bryggers, og i fyrrummet.
og køre med 40 gr i fremløbstemperatur og har ikke haft problemer her hvor der har været koldt, vi kan snildt holde 22 gr.

Jeg har en "intelligent" cirkulationspumpe som normalt køre i auto og bruger omkring 7 w, den kan stilles til konstant at køre med 22 watt, så skulle det knibe ved de 40 gr i fremløb er det en mulighed.

Så jeg burde egentlig godt kunne bruge en luft/vand varmepumpe uden problemer..

jeg er lidt i tvivl... nok mest min 1. sal.

jeg kører 45 grader fremløb men satte det op til 58 da det blev minus 5 grader, da jeg synes 1. sal haltede lidt.
Men i de få uger om året tænker jeg godt en VP kan klare det alligevel.
Igen kender jeg en med VP som synes det går fint.
Bliver det så minus 20 er det nok en anden sag

Men for nu tror jeg bare jeg lader gasfyret kører nogle år endnu.

kan man egentlig ikke ahve begge dele? gas og VP?
Eller er der en GAS omkostning uden forbrug?
På min evida regning ser det ud til jeg betaler 1700kr om året for at have gas før forbrug.

Katmus
Har du prøvet at skrue op for cirkulationspumpen ?
Vores hus er i et plan så måske nemmere ?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis