Radiator bliver kold

Hej,

Vi har et problem med vores radiator i soveværelset. Den fungerer egentlig fin nok, men så snart vi tænder for gulvvarmen i stuen, så bliver radiatoren kold i soveværelset. Slukker vi for gulvvarmen i stuen, så bliver radiatoren varm igen.

Gulvvarmen er koblet på en gulvarmeshunt, som er placeret i kælderen. Der er ikke andre kredse på shunten endnu, det kommer først senere i forbindelse med renovering, hvor meningen er, at køkken, soveværelse og badeværelse også kommer på. Huset opvarmes via gasfyr.

Er der nogle, der har et bud på hvorfor og evt. et fix?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at øge pumpetrykket på cirkulationpumpen ved fyret.

Søren O
Hej. Her er lige lidt billeder.

Der er en pumpe, hvis jeg fjerner "dækslet" på gasfyret. Er det den, du mener? Og i såfald, hvordan og hvorledes, skal det gøre?

Og tak for svaret 😀

Prøv at finde manualen til gasfyret. Der er ret sikkert beskrevet hvad du kan gøre.

Søren O
Tænker du i forhold til, hvordan jeg skal øge trykket på cirkulationspumpen? :)
Ja netop. Cirkulationspumpen er en integreret del af gasfyret. 

Søren O
Annonce
Synes dælme ikke, jeg kan finde noget på det. Fyret er et Milton Smartline HR24, mens styringen er Moduline 400, hvis du vil give det et skud og finde manual, hvor det står beskrevet? :)
Jeg fandt lynhurtigt manualen ved blot at søge på “manual Milton Smartline”. Umiddelbart kan pumpen ikke reguleres, men kører med et tryk på mellem 2 og 3 m vandsøjle, med det lave tryk ved stor gennemstrømning (ca. 900,ltr. 8 timen). Det tryk burde være rigeligt til at sørge for nødvendigt tryk, så årsagen skal nok søges ved tilslutningen af gulvvarmeanlægget.

Søren O
Kan man se hvordan din radiator og din gulvvarme er tilsluttet - gerne på et billede? Måske skal du have “droslet” ned for gennemstrømningen til gulvvarmen for at få din radiator til at virke. Jeg har før brugt en fjederbelaster kontraventil til at skabe det nødvendige modtryk.

Søren O
Billedet her er fra gulvvarmeshunten.
Radiatoren kan man ikke se, da rørene går ned i gulvet.

Jeg prøvede lige noget andet. Den radiator, som har problemet, er placeret i soveværelset. Derudover har jeg tre andre radiatorer. En i gangen og to i køkkenet. Udover det, er der ligeledes gulvvarme på vores førstesal, som har deres egen shunt.

Jeg prøvede lige at slukke de tre radiatorer i gangen og køkkenet, mens gulvvarmen i stuen er tændt, og her virker radiatoren i soveværelset helt fint.

Så det er som om, at når der er for meget tændt på samme tid, så er det her problemet opstår.

Er dette et kendt problem? Og evt. noget der kan gøres? :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis