Gulvvarme koblet på et strengssystem

Er der nogen der kan gennemskue hvad der er op og ned i denne installation, så vil jeg være meget taknemmelig. Jeg har haft besøg af et VVS firma, der har etableret det, der kan ses på "efter" billedet. De mener nu at de ikke kan reetablere gulvvarmen. Jeg har vedhæftet før og efter billeder, og blev lige opmærksom på en flow-pil, som jeg ikke havde set før. Markeret med spørgsmåltegn.
Er der nogen der kan gennemskue hvad der er op og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den ventil som Thomas_Mygind beskriver er utvivlsomt vigtig for funktionen. Den skal sørge for passende modstand, så når gulvvarmen kalder på varme er der trykforskel nok til at vandet løber igennem gulvslangen.
https://assets.danfoss.com/documents/105405/AI000086447457da-000101.pdf

Det dokument jeg fandt beskriver ikke noget om regulering, men jeg kan forstille mig, at der er mere modstand i en gulvslange end i en radiator. Så jeg gætter på at den skal stå mere "stramt" end ved en radiator. 

Jeg har et utydeligt billede fra det midlertidige setup, hvor VVS`er havde sat slange mellem pex rør, således at der kom varmt vand til de øvrige radiatorer på strengen.
Er det denne man kan justere på? Jeg vil blot som amatør tro at det var en prop ;)
Tror du kan skrue kapslen af - og så med en ombrago-nøgle justere ventilen, inden bag ved.
Det ville jeg aldrig have gættet på. Må lige have fat i VVS´er og høre om det er noget de har overvejet. Tusinde tak for assistancen.
Annonce
Efter jeg regulerede med umbraco (drejede den med uret) kom der varme på røret til højre, ca 32 grader. Den gav sig til brumme i rørene efter noget tid. Vil tro at det er grundet at rørene udvider sig. Jeg drejede derfor lidt tilbage igen og lyden er nu forsvundet :)
Hvis du spænder for meget, kan det måske blive et problem med at få varme andre steder i huset. Når du spænder gør du det svære for vandet at komme forbi gulvslangen, så det derved har lettere ved at gå igennem rørene i gulvet. Ved 1-strengede systemer skal alt have den rette balance mellem selv at kunne få vand og samtidigt ikke blokere for meget for andre.

Det kan være at begrænserskruen kræver lidt finjustering. Nu er der gang i det, hvis der bliver problemer andre steder, giv skruen et lille nyk tilbage og vent en time eller mere for at se hvad der sker, inden du eventuelt giver den et nyk mere. 
Tak GodeVen, jeg tænkte også at det kunne være en konsekvens af at skrue på den. Jeg håber at kunne finde et sweet spot, således at jeg rent faktisk få glæde af den nye installation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis