Gulvvarme koblet på et strengssystem

Er der nogen der kan gennemskue hvad der er op og ned i denne installation, så vil jeg være meget taknemmelig. Jeg har haft besøg af et VVS firma, der har etableret det, der kan ses på "efter" billedet. De mener nu at de ikke kan reetablere gulvvarmen. Jeg har vedhæftet før og efter billeder, og blev lige opmærksom på en flow-pil, som jeg ikke havde set før. Markeret med spørgsmåltegn.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt det tidligere aggregat, så giver det måske lidt mere mening.
1. Er nok i virkligheden returløb og 
2. Fremløb.
Pilen vender samme vej på den gamle ventil, men det ligner ikke den gamle er en termostat, men kun en reguleringshane ?

Den nye termostat peger opad, som jeg husker er det ikke særligt ideelt.
Men afmontere du termostathovedet, kommer der max varme igennem..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Jeg har prøvet at skrue helt op og sågar fjerne thermostaten. Så bliver røret frem til thermostat varmt, men der kommer ikke varmt vand igennem på den anden side. Har lige illustreret her.
Har du prøvet at lade termostathovedet være afmonteret  eks natten over..

Det kan også være luft i gulvvarmen, det kan være svært at slippe af med i enstrenget gulvvarme.

Det vil jeg prøve tak. Jeg ville i øvrigt tro, at der skulle være en måde at lufte ud på, men kan ikke se nogle muligheder for dette i den nye installation.
Annonce
Kan din cirkulationspumpen op i hastighed vil det også hjælpe..

Jeg har sat den på max, den kan justeres fra 1 til 4. Bosch Condenser 5000.
Er det ikke en udluftning der sidder ved rør nr.2 ind mod kobberrøret
Mærkeligt at gulvvarmen er i kobberrør og at PEX er den gamle enstrengede kreds.
Gulvvarme er normalt altid PEX, og gamle installationer - f.eks. 1-strengede systemer er normalt i kobber.

Hvis PEX-rørene er gulvvarmen så ser flowet nok således ud - se Snip.

Har du justeret på ventilen lige lodret over "3"-tallet på den nye installation ?

johnm skrev den 07-01-2026 20:16:23

Er det ikke en udluftning der sidder ved rør nr.2 ind mod kobberrøret

Jeg har taget et closeup billede her. Det er umiddelbart blot en prop/stop der er sat i. 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis