Fandt guld i pudset! Min plan er smadret nu, what to do

Hej allesammen,

Jeg er ved at renovere badeværelse, og i den sammenhæng har jeg fjernet fliser i den fugtige zone. Da jeg fjernede fliser på væggen kom der pludselig en hul lyd bagved, og jeg bankede ind og fandt den fineste bjælke (gammelt bindingshus). Jeg følte jeg fandt guld, og jeg har hakket den fri og fanden tog over mig, og nu er min oprindelige plan røget i vasken.

1) hvordan fjerner jeg nemmest pudsen, som sidder godt fast.
2) then what. Skal der mørtles med kalkmørtel i fugerne, og hvad så med murstenen. Skal der kalkes, vandskurring eller males med silikatmaling. Det er jo også et lille badeværelse, så der er en del fugt derinde. Jeg har en ventilation og åben dør hehe. Jeg har talt med nogen gamle rutinerede gutter som siger jeg skal glemme alt om vådmembran, huset er 2-300 år gammel, så den plastik/gummi gør nødvendigvis ikke noget godt for væggen i huset. Men internettet siger jo noget andet, så jeg konflikter mellem min egen research og de her erfarne håndværkere

Beklager det lange skriv, men det vådrum er fandme svært at blive klog på. Jeg have ikke regnet med at finde de bjælker som så skal vises frem. Respekt for den gamle kunst

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Murstenene du viser kaldes tavl, og fugerne skal repareres med 3 dele kvartssand og 1 del ren kulekalk og ingen cement.

Tavlene ligner meget mine mursten inden jeg gik i gang, så fugningen skal nok foretages over flere omgang. Husk at forvande inden mørtelen påføres.

Pudset påføres med en "amerikaner" (et stålbrædt) og derefter filtses.

Når det endelig pudslag har sat sig, vil jeg anbefale du udglatter med en fugtig hvidtekost da stenene er meget uregelmæssige, og der kommer et filtsebræt til kort..

Overfladen kan males med silikatmaling. Kalning indendørs smitter meget af ved den mindste berøring.

PS: Vær forberedt på at bundremmen enten skal skiftet eller udluses kraftigt.

Velkommen på lds.
Jeg have ikke regnet med at finde de bjælker som så skal vises frem. Respekt for den gamle kunst.
Du havde vel ikke forestillet dig at bjælker og tavl skal være synlige i badeværelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-01-2026 23:20:49

Velkommen på lds.
Jeg have ikke regnet med at finde de bjælker som så skal vises frem. Respekt for den gamle kunst.
Du havde vel ikke forestillet dig at bjælker og tavl skal være synlige i badeværelse.

Hvis det ikke er direkte i vådzonen, som det ikke ligner ud fra billederne, kan de vel godt være synlige på badeværelset med den rette behandling og udsugning?

Rantzau skrev den 05-01-2026 22:38:00

Murstenene du viser kaldes tavl, og fugerne skal repareres med 3 dele kvartssand og 1 del ren kulekalk og ingen cement.

Tavlene ligner meget mine mursten inden jeg gik i gang, så fugningen skal nok foretages over flere omgang. Husk at forvande inden mørtelen påføres.

Pudset påføres med en "amerikaner" (et stålbrædt) og derefter filtses.

Når det endelig pudslag har sat sig, vil jeg anbefale du udglatter med en fugtig hvidtekost da stenene er meget uregelmæssige, og der kommer et filtsebræt til kort..

Overfladen kan males med silikatmaling. Kalning indendørs smitter meget af ved den mindste berøring.

PS: Vær forberedt på at bundremmen enten skal skiftet eller udluses kraftigt.

Tak for et virkelig fint svar. Jeg vil gerne gå ad denne vej. Jeg har 20 kg af en Weber hydraulisk mørtel - kkh 35/65/500 0-4 mm. Tror du mon den går an som fugemørtel og som et tyndt lag puds på murstenene (de må gerne være lidt synlige under puds og silikatmalingen) 

Ved du i øvrigt jeg skal behandle bjælkerne på nogen måde? Det er vores drøm at have bjælkerne fritlagt.

Bonusinfo: Badeværelset er midt inde i huset, så ingen ydermure, og der er ventilator over brusehovedet. Væggen og bjælkerne er i super fin stand - tørre og faste

HrT skrev den 06-01-2026 07:02:59

ev elmand skrev den 05-01-2026 23:20:49

Velkommen på lds.

Hvis det ikke er direkte i vådzonen, som det ikke ligner ud fra billederne, kan de vel godt være synlige på badeværelset med den rette behandling og udsugning?

Det er helt klart min forhåbning at have bjælker synlige her i den fugtige zone. Hvad der er den rette behandling for at det kan lade sig gøre er det store spørgsmål :)  Brusenichen er stadig beklædt med fliser og der er en ventilator ude i niecen  

Annonce
Hvis dit ønske er fritlagte stolper og løsholte kan dette godt lade sig gøre, med den korrekte tilgang.

Hold dig til Rantzaus anbefaling med kulekalksmørtel. Din kkh mørtel bliver for stærk. Specielt da det må formodes at være ubrændte tegl (årgang og udseende), samt at fugerne er meget brede. Kulekalkmørtel kan købes færdigblandet i god kvalitet.
Ved fugning og rep. af dine tavl skal du sørge for ikke at udfylde for stramt mellem træ og teglsten. Tavl skal kunne arbejde “uafhængigt” af træværk. Dette også grunden til at bruge kulekalk. Skrab en “åben” fuge mellem fuge og træværk før afhærdning. Fyld ikke denne op med noget!!

Træværk hvis i god stand. Mekanisk skånsom afrensning. Støvsugning og nænsom lokal rens, uden roterende voldsomme behandlinger der vil flå i træfibrer.

Lad træværk stå ubehandlet. Så afgiver det fugt nemmest, og rådner ikke indendørs. Hvis meget tørt og udpint, og brug for mekanisk stabilisering, så måske et tyndt lag linolie/terpentin/trætjæreblanding (sikker på at Rantzau kan rådgive herom).

Ved du hvor meget af rummenes skillevægge der er opført med bindingsværk? Der kan blive en større omgang hvis alle.

Og til sidst. Ville jeg opgradere ventilation til en så effektiv model som muligt. Med god/effektiv fugtstyring.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM skrev den 06-01-2026 09:07:53

Hvis dit ønske er fritlagte stolper og løsholte kan dette godt lade sig gøre, med den korrekte tilgang.

Hold dig til Rantzaus anbefaling med kulekalksmørtel. Din kkh mørtel bliver for stærk. Specielt da det må formodes at være ubrændte tegl (årgang og udseende), samt at fugerne er meget brede. Kulekalkmørtel kan købes færdigblandet i god kvalitet.
Ved fugning og rep. af dine tavl skal du sørge for ikke at udfylde for stramt mellem træ og teglsten. Tavl skal kunne arbejde “uafhængigt” af træværk. Dette også grunden til at bruge kulekalk. Skrab en “åben” fuge mellem fuge og træværk før afhærdning. Fyld ikke denne op med noget!!

Træværk hvis i god stand. Mekanisk skånsom afrensning. Støvsugning og nænsom lokal rens, uden roterende voldsomme behandlinger der vil flå i træfibrer.

Lad træværk stå ubehandlet. Så afgiver det fugt nemmest, og rådner ikke indendørs. Hvis meget tørt og udpint, og brug for mekanisk stabilisering, så måske et tyndt lag linolie/terpentin/trætjæreblanding (sikker på at Rantzau kan rådgive herom).

Ved du hvor meget af rummenes skillevægge der er opført med bindingsværk? Der kan blive en større omgang hvis alle.

Og til sidst. Ville jeg opgradere ventilation til en så effektiv model som muligt. Med god/effektiv fugtstyring.

Mvh. 

Konge svar! Tusind tak! Jeg sætter virkelig stor pris på hjælpen. Det er en smule angstprovokerende, og en stor verden at prøve at forstå, og jeg vil bare passe på huset. Jeg følger jeres anvisninger og giver en opdatering. Jeg er næsten færdig med at fjerne al pudsen 

Det er heldigvis kun denne væg i badeværelset som er en trækonstruktion. I gamle dage var det et to familiers hus, og badeværelset er først kommet til senere. Resten af badeværelset er mursten. På den anden side af væggen som jeg arbejder på er vores soveværelset, som er pudset og filt på - magter næsten ikke at gøre det tilsvarende på den side af væggen :) en skønne dag måske. 

Den ventilation vi har nu er en duka 90, og den er jeg ikke synderligt imponeret over. God ide at få en bedre model

Igen,  en stor tak herfra 
ATCM har ret. Den mørtel du nævner er ikke egnet.

Fuger mellem træ og tavl skal altid kradses ud i mindst 25mm dybde inden der efterfuges (traditionen foreskriver 1"). Fugemørtelen tilsættes fæhår (60g fæhår til 10kg kalkmørtel - så kan du selv regne ud hvad du skal bruge til dit projekt).

Fæhår kan købes hos den nærmeste byggepuscher. På den måde sikrer du en fleksibel fuge mellem træ og tavl. Fæhår klippes i pssende stykker inden det blandes i mørtelen. Passende stykker 2-3cm.

Brug ikke trætjære indendørs. Dels er det giftigt, og dels lugter det som en kasse røget sild i månedsvis og tørrer aldrig helt op. Vil du endelig behandle træværket, er koldpresset linolie det mest sikre, men det er ikke nødvendigt til synligt bindingsværk indvendig som i dit tilfælde.

Som træværket fremstår skal du være indstillet på at det skal støvsuges særdeles grundigt flere gange om ugen - tro mig, jeg er træt af støv. Når du også er træt af at støvsuge 24/7, er dækkende linoliemaling et godt alternativ.

Dit bindingsværk kunne godt ligne noget fra Sjælland og så er det ikke altid brugt eg. Derfor vil jeg fraråde terpentin, men hvorfor vil være for omfattende at redegøre for i denne tråd.

Sådan en bindingsværksmur er meget tolerat for fugt sålænge muren har mulighed for at tørre helt op, så ATCM,s advarsel om effektiv ventilation skal tages for pålydende.
Rantzau skrev den 06-01-2026 18:39:16

ATCM har ret. Den mørtel du nævner er ikke egnet.

Fuger mellem træ og tavl skal altid kradses ud i mindst 25mm dybde inden der efterfuges (traditionen foreskriver 1"). Fugemørtelen tilsættes fæhår (60g fæhår til 10kg kalkmørtel - så kan du selv regne ud hvad du skal bruge til dit projekt).

Fæhår kan købes hos den nærmeste byggepuscher. På den måde sikrer du en fleksibel fuge mellem træ og tavl. Fæhår klippes i pssende stykker inden det blandes i mørtelen. Passende stykker 2-3cm.

Brug ikke trætjære indendørs. Dels er det giftigt, og dels lugter det som en kasse røget sild i månedsvis og tørrer aldrig helt op. Vil du endelig behandle træværket, er koldpresset linolie det mest sikre, men det er ikke nødvendigt til synligt bindingsværk indvendig som i dit tilfælde.

Som træværket fremstår skal du være indstillet på at det skal støvsuges særdeles grundigt flere gange om ugen - tro mig, jeg er træt af støv. Når du også er træt af at støvsuge 24/7, er dækkende linoliemaling et godt alternativ.

Dit bindingsværk kunne godt ligne noget fra Sjælland og så er det ikke altid brugt eg. Derfor vil jeg fraråde terpentin, men hvorfor vil være for omfattende at redegøre for i denne tråd.

Sådan en bindingsværksmur er meget tolerat for fugt sålænge muren har mulighed for at tørre helt op, så ATCM,s advarsel om effektiv ventilation skal tages for pålydende.

Tusind tak for nogle særdeles brugbare råd Rantzau - dem jeg har tænkt mig at følge og også ATCMs. Sjovt med fæhåret. 

Jeg sørger for at kradse 25mm ud mellem tavl og træ. Jeg vedlægger også lige her et par billeder af hvordan her ser ud nu. Pudsen jeg har banket af havde en grå far og den original puds er mere sart gul. Der er meget luft mellem den øverste tavle og bjælken,  den midterste bjælke er fuget ret tæt, så der skal jeg kradse grundigt :)

Her er lidt billeder

Det ser godt ud hvad du foreløbigt har fået gjort - fortsæt i samme stil, så skal resultatet nok blive godt. 

Kulekalk hærder ikke sålænge det er vådt, så du kan godt holde lange pauser, bare du holder kalkmørtelen våd - et låg på murerbaljen hjælper på sagen.

Farveforskellen i den puds du har banket af, kan skyldes der er brugt både kalk- og lermørtel. Din mur ligner mine hvor der både er brugt kalk- og lermørtel. Det betyder intet sålænge du anvender de materialer jeg har anbefalet. Kalkmørtel binder fint på ler.

Hvor fugerne mellem tavl og træ er tæt, kan du med et tyndt murbor og en skruemaskine let fjerne eksisterende fuge. Det går som en leg, da både kalk- og lermørtel er meget porøst.

PS: Bare af nysgerrighed. Ligger dit hus på Sjælland hvor der tidliger lå teglværker? Det er tilfældet i den landsby hvor jeg bor, og der er stort set samtlige huse opført af affaldssten fra de lokale teglværker som kunne afhentes gratis.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også