Fandt guld i pudset! Min plan er smadret nu, what to do

Hej allesammen,

Jeg er ved at renovere badeværelse, og i den sammenhæng har jeg fjernet fliser i den fugtige zone. Da jeg fjernede fliser på væggen kom der pludselig en hul lyd bagved, og jeg bankede ind og fandt den fineste bjælke (gammelt bindingshus). Jeg følte jeg fandt guld, og jeg har hakket den fri og fanden tog over mig, og nu er min oprindelige plan røget i vasken.

1) hvordan fjerner jeg nemmest pudsen, som sidder godt fast.
2) then what. Skal der mørtles med kalkmørtel i fugerne, og hvad så med murstenen. Skal der kalkes, vandskurring eller males med silikatmaling. Det er jo også et lille badeværelse, så der er en del fugt derinde. Jeg har en ventilation og åben dør hehe. Jeg har talt med nogen gamle rutinerede gutter som siger jeg skal glemme alt om vådmembran, huset er 2-300 år gammel, så den plastik/gummi gør nødvendigvis ikke noget godt for væggen i huset. Men internettet siger jo noget andet, så jeg konflikter mellem min egen research og de her erfarne håndværkere

Beklager det lange skriv, men det vådrum er fandme svært at blive klog på. Jeg have ikke regnet med at finde de bjælker som så skal vises frem. Respekt for den gamle kunst

Hej allesammen, Jeg er ved at renovere... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de opmuntrende ord, og de ekstra fifs, særdeles brugbart! Virkelig. 

Jeg troede jeg allerede havde skrevet det, men vi bor I Bondebyen i Kgs. Lyngby. Jeg ved ikke om der er/har været et teglværk i nærheden :) Men det er dejlig tæt på Mølleåen. Det var ret vildt at du ku’ se vi befinder os på Sjælland ud fra et billede af en tavl :) 
Det var faktisk tømmerkonstruktionen, dimissioner og struktur der ledte tanken hen på Sjælland, og så er jeg ret sikker på at træværket er fyr. 

Skovene i Nordsjælland var krongods, og det var strengt forbudt for bønderne at forsyne sig med tømmer derfra, men det var lettere at snige sig hjem i ly af mørket med en fyrrestamme uden kongens mænd opdagede det.

Så du kan med god samvitighed behandle træet med koldpresset linolie uden problemer, men for gammelt nåletræ er det vigtigt at holde mineralsk terpentin langt væk så resterende harpiks ikke krystaliserer hvilket nedsætter de naturlige fungiciders egenskaber. Vær opmærksom på at koldpresset linolie kan være et par uger om at tørre, og tilsætning at sikkativer gør ingen gavn.

Skulle du senere male træværket med linoliemaling er det kun en fordel det først er behandlet med koldpresset linolie.

Besøg også Frilandsmuset i Lyngby og Bondebyens Museum. Begge steder vil personalet hellere end gerne fortælle om byggeskik og metoder som også omfatter dit hus. Når du alligevel er på Frilandsmuset, så læg vejen forbi Læsøgarden (Den gård der er forsynet med tangtag). I storstuen står en bilæggerovn. Ved et svineheld fandt jeg en intakt bilæggerovn magen til fra samme tidsalder og samme jernstøberi (T.C.Nielsen i Hjørring) som nu er opsat og fungerer i vores hus.
Ej hvor sjovt, den bilæggerovn skal jeg over og se - jeg har set det smukke hus på Frilandsmuseet.

Jeg har købt materialer til væggen. Her er billeder - jeg håber det er det rigtige, det var ikke helt nemt at skaffe. Jeg tænker at bruge det grove sand til fugerne, og så det fine sand når hele tavlen skal have en pudsning. Derefter silikatmaling :)
(jeg har også købt fæhår)

Det er helt perfekt med de materialer du har købt, og det er også godt tænkt af bruge den grove sand til fugerne og gemme den fine til slutpuds. Blandingsforholdet er det samme - 1 del kulekalk til 3 sand.

Jeg har en halv dunk koldpresset linolie stående - der er ca. 10 - 12 liter tilbage som er lufttæt forseglet. Den kan vi bytte med en six-pack Tuborg, Den gyldne Dame hvis du er interesseret.

Jeg skal på skydebanen nu på lørdag d. 10 januar, og kan slå et sving forbi dig og aflevere dunken. Er du interesseret så send mig en PB med din adresse. Jeg kan lande i Lyngby hos dig lørdag kl. 08:30
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også