Hjælp til Grundfos Alpha 2

Hej alle, og godt nytår, 

I forbindelse med det kolde vejr har vi svært ved få varme i vores gulve (huset er fra 2021).

Status: 
  1. Vi har kolde gulve i alle rum. 
  2. Alle "stifter" under telestaterne kan bevæge sig.
  3. Vores gulvvarme-shunt (messing fordeleren) er varm på indløbssiden
  4. Vores gulvvarme-shunt er lunken på udløbssiden (den hvor telestaterne sidder).
  5. Vores telestater er helt åbne (de forsøger at hente varme).
  6. Vores cirkulationspumpe er varm.
Jeg er ikke VVS'er men jeg mistænker at det er den cirkulationspumpe som sidder ved gulvvarme-shunten der ikke pumper. Jeg har vedhæftetet et billede og min mistanke går på at der ikke er lys i nogle af de fire dioder som skulle indikere flow (markeret med rød på billedet) og der sker ikke noget når jeg trykker på den grå pil (markeret med lilla på billedet).

Al hjælp modtages med glæde, tak. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den pumper ikke nok. Prøv at slukke den i et par minutter og se derefter om den vil noget 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
lds123 skrev den 05-01-2026 20:37:11

Fra side 12 i manualen:
Fejl som hindrer pumpens drift (f.eks. blokering) vises ved at der kun er
lys i "POWER ON"-lysfeltet.

https://api.grundfos.com/literature/Grundfosliterature-1191163.pdf

Tak, ja, det er nok en god indikation af at der er noget med pumpen. Jeg har forsøgt at pille det sorte panel af for at forsøge at dreje den manuelt med en skruetrækker, men der er ingen skrue under panelet på vores model. 

Hmm, det bliver nok en VVS'er så. 
​Læs osse side 21
lds123 skrev den 05-01-2026 21:16:39

Læs osse side 21

Ja, læste godt "fjern urenhederne" - og det er jo meget nærliggende (hvis det er hvad du henviser til). Jeg er dog lidt nervøs ved at skulle skille pumpen ad i forhold til vand. Jeg ved ikke hvor meget vand der kommer ud hvis jeg fjerner de fire skruer da jeg ikke kan isolere pumpen i umiddelbar nærhed af hvor den sidder. 

Annonce
Er da også lidt ked af at præcis den model vi har ikke tillader "massage" af pumpen med en skruetrækker. Det lader til at alle kilder omkring cirkulationspumper vejleder i hvordan man gennem en skrue kan forsøge at få den i gang. 
jesper_hansen skrev den 05-01-2026 21:33:43

Er da også lidt ked af at præcis den model vi har ikke tillader "massage" af pumpen med en skruetrækker. Det lader til at alle kilder omkring cirkulationspumper vejleder i hvordan man gennem en skrue kan forsøge at få den i gang. 

Har en pumpe magen til din, hele den sorte ende med elektronikken kan vippes af, så sidder der en stor blank skrue med lige kærv, skruer man den ud, kan man rotorer pumpen med en lille skruetrækker.

Der kommer en lille smule vand ud men ikke meget..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-01-2026 21:50:28

jesper_hansen skrev den 05-01-2026 21:33:43

Har en pumpe magen til din, hele den sorte ende med elektronikken kan vippes af, så sidder der en stor blank skrue med lige kærv, skruer man den ud, kan man rotorer pumpen med en lille skruetrækker.

Der kommer en lille smule vand ud men ikke meget..

Desværre er der på vores pumpe (Alpha2L, grå/sort) ikke en skrue men en glat "kapsel" uden nogen form for kærv præcis hvor din skue sidder. Jeg forstår ikke helt hvorfor dælen det giver mening at lave pumpen uden en skrue, men jeg antager at det er fordi Grundfos gerne vil sælge flere pumper. 

Sådan ser vores pumpe ud når man fjerner den sorte styreenhed. 
jesper_hansen skrev den 05-01-2026 22:26:08

Sådan ser vores pumpe ud når man fjerner den sorte styreenhed. 

øv så har de lige sparet en skrue til nogle få kroner. 

Men kan du få pumpe til at køre, ved at skrue den op på max, på vores er det 22 watt.
Man kan som regel høre om pumpen, hvis man sætter klingen af en skruetrækker ned mod pumpehuset, og skaftet af skruetrækkeren op mod øret.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis