Argon flaske til TIG svejsning

Jeg søger en gasflaske til argon til TIG svejsning, de priser jeg har fået på flasker ved forhandlere, er ret hampre... Nogle der har noget liggende, som også kan opfyldes de fleste steder? 

Jeg har kigger på dem her fra teknigas, men min lokale Linde forhandler siger at jeg ikke kan få dem opfyldt særlige mange steder.

https://teknigas.dk/shop/10l-argon-gas-642p.html

Er der nogle der kan gøre mig klogere og hjælpe?

Mvh. Mads
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Teknikgas har tyske flasker, og kan derfor ikke byttes ret mange steder, bor du tæt på den Tyske grænse har Bauhaus i Hamborg bytteservice af flaskerne.LINK

Jeg kørte en tid med de tyske flasker med blev træt af det, og købte en Dansk flaske fra air liquid.
Jeg købte den på DBA har fået den byttet på det lokale depot, det er en 13 liters flaske med 300 bar, og indbygget manometer. (de almindelige flasker er på 200 bar.)

En ombytning koster 1400 kr men den indeholder jo så også 3,9m3 ukomprimeret argon, hvor den fra Teknikgas inderholder 2,0m3..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke så meget prisen for gassen, det er mere førstegangs købet af flasken, den koster jo en 4-5000 kr. Det kommer jeg ikke til at give ☺️. 
Det var også derfor jeg købte på DBA, som jeg lige husker gav jeg 3000 kr for en fyldt plomberet flaske.

Men være påpasselig hvis du køber på dba, ikke alle flasker kan ombyttes, den største af de Danske bytteflasker er 13 liter.

Du kan købe en 8 liters Tysk flaske her, de sælger dem som engangsflasker...Link
Ved ikke om teknikgas stadig har 20 liter flasker, det har de haft, de var forholdsvis billige at få ombyttet, da fragten er ca det samme som en mindre flaske..

Alle tyske flasker er ikke med samme gevind som de Danske så har du et Dansk Argon manometer skal du have en adabter. ( de Tyske har samme gevind som de Danske iltflasker)

Hej alle

Jeg har nu fået købt TIG-svejser og argonflaske.
Spørgsmål til tilslutning af argonflasken. Der er en tilslutning med trykreduktionsventilen, hvor plastikslangen fra svejseren skal skubbes ind over. Slangen der er med svejseren er dog født en en han-del til en lyn kobling og hun-delen til lynkoblingen var også med svejseren. Der var to hvide plastskiver med trykreduktionsventilen, den ene er en ekstra til tilslutningen på gasflasken, men den anden er jeg i tvivl om. Jeg tænker den måske er til hun-delen der skal skrues på trykfordelingsventilen, for hvis ikke jeg bruger plastskiven, så kan jeg ikke spænde hun-delen tæt, genvindet er for langt. Jeg er bare i tvivl om det er korrekt og om jeg må have en hård skive og en blød gummiskive i røven af hinanden. Og kanten på trykreduktionsventilen er jo lidt skarp, fordi den har en fordybning.

Nogle kloge mennesker herinde der kan guide mig?

Pft ☺️

Mvh. Mads
Stutsen der høre til manometeret burde blive tæt uden pakning, sådan plejer det at være på manometre, skal du have en lynkobling på kræver det nok en pakning, hvis lynkoblingen da passer i gevindet..

Men ellers er det fint med stutsen og så bare plastslangen ind over, og et passende spændebånd. Du kan tjekke for utætheder med sæbevand.

Eller når du lukker på flasken skulle trykket ud til svejseren gerne holde trykket, det kan du se på manometret, så får du testet det hele frem til magnetventilen i svejseren.

Hvilken svejser og argon flaske endte du med at købe ??

Annonce
Jeg vil helst bruge lynkoblingen, det er lækkert bare at kunne klikke af uden værktøj. Den passer direkte på, nu har jeg lagt den lille hvide plastskive ovenpå gummiskiven, spændt det sammen, sat tryk på flasken og lukket hanen igen. Så er der tryk på reduktionsventilen, så kan jeg se om den holder trykket. Kan også prøve med sæbevand ja. Det skal umiddelbart ikke spændes meget for at være tæt ☺️.

Jeg endte med den her svejser og en 10 l argonflaske. Jeg får jo 400 retur i bytteprisen, så er det bare lige det med at få flasken frem og tilbage. Jeg nægtede dog at give 4-5000 for en Albee flaske eller lign. dansk ☺️.

Det her er en god begynderpakke til mig og den smule jeg skal svejse.

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/schweissgeraet-dcwig200pulspro-da

https://teknigas.dk/shop/10l-argon-gas-642p.html

Fint sæt den skal du helt sikkert få glæde af...

Jeg lavede sådan en vogn, så kan tigsvejseren og den plasmaskære jeg har, nemt køres ind i et skab, så det ikke står og fylder, og så også er beskyttet mod støv og skidt..

madsagger skrev den 10-01-2026 07:04:16

Ja det var godt nok en fin vogn. Overvejede bare at købe en i Biltema, kan hurtigt bruge det samme på stumper til en hjemmelavet ☺️

https://www.biltema.dk/varktoj/svejsning/svejsetilbehor/svejsevogn-69-x-40-x-72-cm-2000035288?srsltid=AfmBOop1kgRUTyOAMpZpnU7njeW2DpZ1gAiHfxZrigHo5-OVW-ch8DXy

Ja det kan du jo have ret i, men jeg havde alle materialeren liggende, og kunne jo så "skræddersy" den så argonflaske og det hele kan gå ind i skabet som var der i forvejen..

Men den fra Biltema ser da fin ud, Stahlwerk har vist også nogle..

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis