Anneks/havehus og fugt

Rigtig godt nytår herinde!

Jeg er i gang med planlægning/opbygning af et anneks/havehus, som skal kunne anvendes hele året. Der installeres varmepumpe, så bygningen vil være opvarmet (kontinuerligt eller i perioder) i vinterhalvåret.

Konstruktion (overordnet):
  • Funderes på jordskruer.
  • Bærende konstruktion i trykimprægneret C24-træ.
  • Isolering i mineraluld.
  • OSB indgår i gulv/tag og eventuelt som indvendig plade på vægge.
Vægge:
  • Stolper/lægter i C24 med mineraluld.
  • Udvendigt: traditionel diffusionsåben vindspærre + trykimprægneret fer/not-beklædning.
  • Indvendigt: enten gips eller OSB/krydsfiner som afslutning.
Tag:
  • Let tag med tagbrædder, OSB og tagpap.
Mine konkrete spørgsmål er:
  1. Bør denne konstruktion udføres med dampspærre eller dampbremse, når annekset skal være helårsanvendt og opvarmet med varmepumpe?
  2. Hvor præcist bør den placeres i væg- og tagopbygningen (i forhold til isolering og indvendig pladebeklædning)?
  3. Hvilken samlet opbygning anbefales for vægge og tag for at minimere risikoen for kondens og fugtophobning (herunder ved skift mellem opvarmning/afkøling)?
  4. Har det betydning, hvis jeg bruger OSB indvendigt (dvs. om OSB kan fungere som dampbremse, og om det ændrer behovet for separat dampspærre/dampbremse)?
Jeg ønsker en løsning, der er robust og minimerer risikoen for fugtproblemer over tid.

På forhånd tak for jeres vurdering og anbefalinger :)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Grundliggende er din plan for bygningen solid og “normal”.

Hvis ønsket er robusthed og minimum risiko for fugt, bør du bruge anerkendte og velafprøvede byggetekniske løsninger. Her ville jeg foreslå et isoleret installationslag på 45mm krydsforskallet. Hvor en dampspærre installeres bag denne. Dette kræver så at der isoleres med minimum 90mm isolering i din skelet ydervæg. Men det er nok også din plan tænker jeg.
Altså, dampspærre frem for dampbremse. Og ikke osb som fungerende damptæthed. 
Det samme i tag/loft. Kør installationer i installationslaget. 
Taget bør være krydsventilleret med en korrekt friholdt ventilationsspalte over isoleringen.

Herudover ville jeg overveje ventilation. Specielt hvis der er længere ophold og lidt fugtbelastning, ville jeg anbefale en monteret et-rums varmegenvindingsanlæg.

Anbefalingerne er baseret på at jeg fornemmer at personer vil skulle opholde sig i længere tid i bygningen. Et Anneks (byg kode 185/585) er ikke at betragte som sekundært byggeri. Og mange kommuner vil stille krav som helårsanvendelig beboelse.

I princippet vil din konstruktion ud fra den beskrivelse du oplister som minimum betegnes som en opvarmet bygning. Dette afstedkommer krav til energi iht. Br18. Skærpende er specielt en fastmonteret varmekilde. Bygningen vil hermed også indgå i energimærkningen af din ejendom ved et salg.

Mvh.

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Tak for feedback ATCM. Det meste giver mening - og specielt din anbefaling om ventilationen. Det vil naturligvis kunne minimere "indvendigt" fugt.

Jeg kan i flere projekter se, at der også sættes plastik/dampspærre mellem isolering og overgulv. ​Er der nødvendigt? Og kunne man med fordel anvende flamingo plader mellem strøer for derved at skulle have mellemrum ​fra jord/grus til plader?

Vh. 

Dampspærre i gulvet efter samme princip som resten af konstruktionen. Tapet/klemt tæt sammen med dampspærre i vægge. Det er i bjælkelag svært at placere denne ca. 1/3 nede i isoleringen. Derfor placeres denne ofte direkte under gulv.

Der skal i en sådan konstruktion traditionelt kunne ventilere luft under bjælkelaget. Så der er brug for udluftning/krydsventilering.

Det er fordelagtigt at bruge Rockwool pladebatts som nederste lag. Gerne og helst skruet og fastgjort under bjælker. På denne måde dækkes hele bjælkelaget underneden af et vindstoppende og isolerende lag. Men der er flere måder at udføre dette på. Jeg ville dog ikke vejlede om Eps til dette.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Tak ATC.

Ift. ventilation under bjælkelaget, så vil strøerne være hævet ca. 100 mm. over terræn. Jeg er klar over der anbefales mere, men grundet placering i skel vil lofthøjden blive temmelig lav såfremt jeg øger den. Alternativt minimere isoleringstykkelsen, men det finder jeg heller ikke attraktivt. 

Jeg tænker at placere lidt ventilationsriste i vindstopplader/fibercement der graves ned i en 30 cm lang sokkelkant (rotte o.lign.) 

Kan du uddybe hvordan du mener jeg kan skrue pladebatts på bjælkelaget?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også