Tilbygning på eksisterende betondæk – er det muligt?

Hej LDS-forum,
Jeg overvejer at lave en tilbygning til mit hus og har brug for jeres vurdering.
Der er et eksisterende betondæk over et uopvarmet kælderrum (planen er at isolere og opvarme kælderen på sigt). Kælderrummet blev opført som en tilbygning til huset i 1958.
I dag fungerer betondækket som fundament for en overdækket terrasse (se vedlagte billede). Fra kælderen kan man se, at der enkelte steder er betonflager, der er skallet af, og armeringsjern er synligt og har begyndende/igangværende rust (se billeder). Der er dog ingen gennemgående sprækker i betondækket.

Konstruktionen:
Betondæk: 12 cm armeret beton
Spændvidde: ca. 6 x 4,5 m
Understøtning: 25 cm betonmure (se tegning)

Mit spørgsmål:
Er det muligt at bygge videre på dette betondæk, hvis det repareres og eventuelt forstærkes nedefra?
Alle input og erfaringer modtages med stor taknemmelighed.
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Andreas
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar, i min optik, Nej.
Pga. kraftig tæring i det blotlagte armering, ingen kender tæringen i det ikke blotlagte armering!
Formentlig er der heller ikke nogen der kender den oprindelig bæreevne af betondækket!
Er reparation, med div. understøtning er højst sandsynlig væsentlig dyre end et nyt betondæk eller tilsvarend dæk, desværre stadig med usikkerhed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også