Køleskab sidder i spænd i skabet

Hej alle sammen

Mit køleskab sidder i spænd i højskabet og det får hele huset til at vibrere, summe osv. Nu vil jeg have gjort noget ved det i det nye år.

Vi har får nogle år siden købt et LG GBB59PZJZB køleskab. Det skulle have en bredde på 59,5 cm, så det ville passe fint ind i skabet, der er 60,0 cm med 5 mm luft. Så langt så godt.

Da jeg satte det op noterede jeg at det gik meget stramt ind i åbningen og jeg konkluderede, at det nok var lidt bredere end 59,5 cm. Det er så stramt, at jeg kan sætte et stykke papir fast i begge sider, se foto.

Som sagt vibrerer hele køkkenet og det er jeg rigtig træt af at høre på. Jeg tror problemet er at vibrationerne fra køleskabet forplanter sig via kontakten i siderne. Så hvad gør man?

Er det muligt at gøre skabet bredere og få luft omkring køleskabet? Køkkenet er et HTH køkken fra 2003 og jeg frygter højskabets top og bund er limet til siderne kombineret med dyvler som vist på en tilfældig montagevejledning jeg har fundet og vedhæftet.

Andre gode forslag ud over at købe et nyt køleskab? 
NB køleskabet står i vatter!

På forhånd tak og godt nytår.
Kristian 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har været heldig, hvis du kunne få et køleskab på 59,5 cm  ind i et skab på 60 cm. Begge mål er udvendige mål. Så du bliver nødt til at afgøre om du vil skifte skabet til et skab med indvendig mål på 60 cm. udvendig ca. 6 cm større. Det ville jeg gøre. Det er nok det billigste. Du kan også vælge at skifte køleskabet til et med mindre udvendigt mål. Der er standartmål for køleskabe til indbygning. Mit indbyggede køleskab på ca. 54 cm. er fuldstændig lydløst, fordi det ikke rører skabet undtaget i bunden.

fase
inden du skifter skabet (som nok er det hurtigste og billigste) kan du forsøge at øge afstanden ved at sætte 2mm kartonstykker mellem sidestykkerne og top og bund
Ud over Fabrins noter mistænker jeg at du kan rende ind i andre problemer med et nyt skab.
Vores har ikke gammeldags køler på bagsiden, men køler gennem siderne, det kræver at der er plads i siderne. Tænker ikke dit er et sådant(absorptionskøleskab) da det nok er kompressoren der giver rystelserne.
Hvis det er med gammeldags køler/kompressor på bagsiden skal der jo være rigelig luft under, bag og gennem top på skab. Kan ikke på foto se sprække under køleskabet.
Eksempel på krav vedlagt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Naturligvis har du ikke "været heldig" og få 59,5 cm ind i skab med udvendig mål på 60 cm.
Det kan være at vibrationer kommer fra kobberrør bagpå som går imod hinanden. Nu kan vi jo ikke høre lyden så det er bare et gæt. 
Træk køleskabet ud og lad det stå på gulvet medens du hiver lidt i rør og kompressor medens det vibrerer. Prøv om ikke et LILLE ekstra buk på kobberrør kan dæmpe lyden. 
Skabet kan adskilles og gøres bredere, men det kan beskadige pladen der hvor dybler er monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg hælder mere til at gøre skabet en anelse breddere. Limede dybler kan i de fleste tilfældes opløses med en varmepistol.

Det ville være mit første forsøg på at fjerne de irriterende vibrationer.

,, og godt nytår til jer alle - og vent med gør-det-selv projekter til efter nytår - når tømmermændende har fortaget sig.  
Annonce
Der skulle gerne være masser af ventilation.

Min tanke er nu at gøre skabet bredere ved at tage en multicenter og forsøge at skære dyvlerne over i top og bund. Men hvordan lokaliserer jeg dyvlerne? Er der nogle standard mål på placeringen af dyvler?

Jeg vil lave nogle kiler/lister og dermed gøre top og bundpladen bredere. Så må jeg se om jeg kan få det hele til at passe efterfølgende når det skal samles.

NB. De 60 cm er naturligvis det frie mål på skabet. 
Fabrin: nu er det jo muligt og få et standard skab med indvendig mål 600mm - beregnet til dette formål.

På det sidste billede ligner det at de forreste fødder på køleskabet står meget yderligt, om det har noget sige ved jeg ikke - men måske den er skubbet for lang i skabet - kan være der skal en plade i bunden som gør du kan for skabet 1-2cm længere ud..
Martin.v skrev den 02-01-2026 09:10:52

Fabrin: nu er det jo muligt og få et standard skab med indvendig mål 600mm - beregnet til dette formål.

På det sidste billede ligner det at de forreste fødder på køleskabet står meget yderligt, om det har noget sige ved jeg ikke - men måske den er skubbet for lang i skabet - kan være der skal en plade i bunden som gør du kan for skabet 1-2cm længere ud..

Du har da fuldstændig ret i at der fås skabe med indvendigt mål på 60 cm. Men tit er man nødt til at svare ud fra de givne oplysninger. Normalt opgives mål på køkkenelementer som udvendige mål. Elers kan man ikke beregne pladsen til køkkenet. Et element  til et 60 cm bredt køleskab vil normalt være 65 cm. udvendigt.

fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2026 09:22:57

Martin.v skrev den 02-01-2026 09:10:52

Du har da fuldstændig ret i at der fås skabe med indvendigt mål på 60 cm. Men tit er man nødt til at svare ud fra de givne oplysninger. Normalt opgives mål på køkkenelementer som udvendige mål. Elers kan man ikke beregne pladsen til køkkenet. Et element  til et 60 cm bredt køleskab vil normalt være 65 cm. udvendigt.

Nu blev der oplyst at det var 60cm - og hvis man tænker lidt selv - ville man ALDRIG kunne få et køleskab på den størrelse ind i et 60cm udvendig skab, uden og ødelægge skabet! - så selvfølgelig er skabet 60cm indvendigt - som nok er 632mm udvendigt. Man må også selv tænke lidt ud fra de oplysninger der er i det oplyste 😉
Holder lyden op, hvis du klemmer på siderne af skabet? (Altså trykker træsiderne helt ind mod køleskabets sider)
Min tanker er, hvis det er resonans fra siderne, at du så vil kunne stoppe lyden, ved dette..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis