Husqvarna 394XP vil ikke starte

Jeg har fået en ældre motorsav fra et dødsbo, en Husqvarna 394XP fra 11/1999, som ikke vil starte.

Når den får startgas, vil den en gang imellem slå en kort prut - men meget kort. Ikke noget med at køre i 2-3 sekunder overhovedet. Der er kompression, og der må selvsagt også være gnist. Jeg prøvede med et helt nyt tændrør i går, og resultatet var det samme - jeg kan ikke få gang i den, ud over at den lige giver et kort startskud ind imellem ved startgas.

Jeg tænker det kan være en tilstoppet karburator eller dyse.

Hvad tænker I det kan være?

Det ser i øvrigt ud til, at det er svært at komme til karburatoren, uden at saven skal skilles helt ad.

Kunne være fint at få den i gang. Det er en klassiker med muskler.
Jeg har fået en ældre motorsav fra et dødsbo, en... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 27-12-2025 15:56:57

GodeVen skrev den 26-12-2025 22:42:39

Jeg vil anbefale benzin fra tanken, hvor du selv blander 2-taksolie i, fremfor færdigblandet benzin.
Hvis motoren er slidt, så den hår dårlig kompression kan det nogle gange hjælpe hvis den får ekstra olie i benzinen. Du kan godt give den dobbelt oliemængde som forsøg. 

Det har jeg aldrig oplevet, på mit tidligere arbejde brugte vi Aspen på en del almindelige plæneklippere og rigtig mange 2 takts maskiner, og havde aldrig problemet.

Efter der er kommet ethanol i benzinen fra tanken, kan det til gengæld give en del problemer i småmaskiner.

Heller ikke her - men tag et stykke flamingo og hæld lidt alm. benzin over. Så vil man se, at flamingoen stille forsvinder hvilke også vidner om at pakninger mv. med tiden tager skade. Det samme sker ikke med akylat og det var egentlig bare det jeg mente med at være god ved de gl. maskiner. Om trækkraft og motorgang er bedre end tank benzin, ved jeg ikke, men trods akylat er noget dyrere  bruges det  bredt i firmaer og kommuner, for mindre forurening og større drift sikkerhed.  Jeg bruger dog stadig mest den alm. benzin, men kører altid 2 - taktere tørre efter brug. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis