Husqvarna 394XP vil ikke starte

Jeg har fået en ældre motorsav fra et dødsbo, en Husqvarna 394XP fra 11/1999, som ikke vil starte.

Når den får startgas, vil den en gang imellem slå en kort prut - men meget kort. Ikke noget med at køre i 2-3 sekunder overhovedet. Der er kompression, og der må selvsagt også være gnist. Jeg prøvede med et helt nyt tændrør i går, og resultatet var det samme - jeg kan ikke få gang i den, ud over at den lige giver et kort startskud ind imellem ved startgas.

Jeg tænker det kan være en tilstoppet karburator eller dyse.

Hvad tænker I det kan være?

Det ser i øvrigt ud til, at det er svært at komme til karburatoren, uden at saven skal skilles helt ad.

Kunne være fint at få den i gang. Det er en klassiker med muskler.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Karburatorer til motorsave kan godt være svære at reparerer, hvis man ikke har erfaring med det.
Men prøv med det nemme først, det kunne være rådne benzinslanger, eller gammel benzin.

Prøv med et sprøjt bremserens ind i indsugningen, eller en lille mængde benzin, så skulle den gerne lige starte op et kort øjeblik.

Ofte er det membranerne i karburatoren der bliver stive, men lidt en udfordring at skifte dem.      

Youtube kan ofte være en hjælp når man skal igang med en reparation man er usikker på .    

eks som denne her video

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 23-12-2025 23:41:13

Karburatorer til motorsave kan godt være svære at reparerer, hvis man ikke har erfaring med det.
Men prøv med det nemme først, det kunne være rådne benzinslanger, eller gammel benzin.

Prøv med et sprøjt bremserens ind i indsugningen, eller en lille mængde benzin, så skulle den gerne lige starte op et kort øjeblik.

Ofte er det membranerne i karburatoren der bliver stive, men lidt en udfordring at skifte dem.      

Youtube kan ofte være en hjælp når man skal igang med en reparation man er usikker på .    

eks som denne her video

Tak, jeg har mod på at skille karburatoren ad efter denne video.
Jeg har selv prøvet med startgas og en sjat benzin i indsugningen, men det gav ikke det ønskede resultat.
Gik den slet ikke i gang, et kort øjeblik, når du gav den benzin direkte i indsugning?
Hvis ikke kunne det tyde på, at den ikke giver et tilstrækkeligt gnist!
Er dit tændrør vådt, lige efter du har trukket i startsnoren?

jhb skrev den 24-12-2025 11:01:39

Gik den slet ikke i gang, et kort øjeblik, når du gav den benzin direkte i indsugning?
Hvis ikke kunne det tyde på, at den ikke giver et tilstrækkeligt gnist!
Er dit tændrør vådt, lige efter du har trukket i startsnoren?

Jo, den går meget kort igang. Eller "igang" vil jeg ikke kalde det. Den slår en meget kort prut.

Jeg har givet den et nyt tændrør, så det brude ikke være problemet.
Jeg fjernede låget af karburatoren, og der kunne jeg se, at der sad noget skidt i et af de filtre, som var der. Det kan tyde på, at der kan være skidt andre steder i karburatoren/slangerne også, så jeg skal nok have skilt den helt ad.
Er tændrøret vådt, lige efter du har trukket et par gange i startsnoren?
Jeg bruger en injektionssprøjte med nål og sprøjter benzin ind igennem tændrørshullet.
Annonce
Jeg vil anbefale benzin fra tanken, hvor du selv blander 2-taksolie i, fremfor færdigblandet benzin.
Hvis motoren er slidt, så den hår dårlig kompression kan det nogle gange hjælpe hvis den får ekstra olie i benzinen. Du kan godt give den dobbelt oliemængde som forsøg. 
Kør med akylat benzin hvis du vil være god ved den, rust på magnet/svinghjul forringer gnist, det samme gør en delvis brændt spole. Kort sagt skal der være sund gnist. Skift tank filter og møre slanger og blæs div. dyser godt ud. Grundindstil tomgang/fuld gas og prøv igen. ( Grundinst.= Skru dyser ind og 1,5 omgang retur. Efterfølgende justeres så maskinen kører korrekt driftsvarm. 

Nogle motorer kører elendigt på alkylatbenzin. Hvis der er problemer prøv benzin fra pumpen, hvor du selv tilsætter oile. Jeg har haft en motor der kørte elendigt, hvor problemet var alkylatbenzin. Der er andre i LDS, som har skrevet om samme erfaring.

Hvis man tvivler om de problemer som alkylatbenzin kan give, kan man se denne 20 minutter lange video af en der har et reparationsværksted, hvor der flere gange om ugen har kunder der kommer med motorværktøj, hvor problemet blot er færdigblandet alkylatbenzin. Hun giver også eksempler på hvor dårligt nogle Stihl motorer går på alkylatbenzin.

https://www.youtube.com/watch?v=UDuKE26G2mo

Ofte hælder folk ublandet benzin på motorsave, da de ikke ved at 2-takstmotorer skal have olie i benzinen. Det kan også være sket med trådstarters motor. Så er motoren nok ødelagt, men ofte kan man få liv i motoren med ekstra olie i benzinen, da det hjælper på kompressionen. 

Tak for jeres svar. Efter at have den skilt ad i går, og samlet igen, tømt tanken, og ny benzin på, så startede den endelig op efter en kamp med at nå at give den gas når den slog sin lille prut på startgas. Den skulle lige have hjælp til at suge benzin gennem systemet. 

Den havde ikke været startet i årevis, da den kom fra et dødsbo, og var godt snavset.

Dog medførte det, at en af boltene fra udstødningen begyndte at vandre ud da jeg gav den gas. Den var simpelthen knækket.

Metalpaden inde bag udstødningen (ikke en pakning?), har også en revne, og jeg ser ingen reel pakning.
Og så er der to små gevindhuller i bunden af udstødningen foran, hvor jeg ser, at der på andre 394XP sidder et form for beslag/skjold, som fæstner udstødningen til saven - så der er mere arbejde at komme efter! ​:)
GodeVen skrev den 26-12-2025 22:42:39

Jeg vil anbefale benzin fra tanken, hvor du selv blander 2-taksolie i, fremfor færdigblandet benzin.
Hvis motoren er slidt, så den hår dårlig kompression kan det nogle gange hjælpe hvis den får ekstra olie i benzinen. Du kan godt give den dobbelt oliemængde som forsøg. 

Det har jeg aldrig oplevet, på mit tidligere arbejde brugte vi Aspen på en del almindelige plæneklippere og rigtig mange 2 takts maskiner, og havde aldrig problemet.

Efter der er kommet ethanol i benzinen fra tanken, kan det til gengæld give en del problemer i småmaskiner.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis