Ladestander langt fra huset

Jeg skal etablere en ladestander på grundejerforeningens p plads ca 60 meter fra mit hus da jeg ikke har køreadgang til mit rækkehus. Det er muligt at etablere en selvstændig måler lige ved p-pladsen ved at tilslutte denne til hovedledningen, men nyetablering af dette er ret dyrt. Kan jeg trække (nedgrave) et 6mm kabel fra mit hus de 60 meter og etablere en ladestander på den måde ?
Jeg skal etablere en ladestander på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget i vejen for at lægge 4 kabler i samme grøft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-12-2025 16:19:55

Der er ikke noget i vejen for at lægge 4 kabler i samme grøft. 

Nej det kan man udmærket, men hvis det er fra fire forskellige huse og de ikke trækkes samtidig, ville jeg foretrække et rør med plads til kablerne. Et 110 mm rør med en træksnor i ville kunne bruges.

fase
Ja det ville jeg så ikke foretrække. Men det kommer, som du tidligere har omtalt, an på hvordan huse er placeret og om de vil investere i kabler med det samme. 

Jeg regner med at hvert kabel lægges i et rødt kabelrør som beskyttelse, lægges ved siden af hinanden i en 20 cm bred bund i renden og adskilles med sand. Renden fyldes op med sand og jord samt advarsels-/beskyttelsesbånd 10 cm over kablerne.
Alle 4 huse vil i givet fald lægge kablerne ned nu
Når de beskyttes med rør så er 35 cm dybde ok, og markerings bånd ca. 20 cm over kabel. Og der er ikke behov for yderligere beskyttelse. 
Uden beskyttelses rør 70 cm dybde og markerings bånd ca. 20 cm over kabel.
I stedet for rør kan det beskyttes med dækplade. 
Røret beskytter imod håndskovl og spade, markerings bånd advarer maskin fører før man når kablet. De skraber nemlig 5 - 10 cm ad gangen 
Eventuel pælebor er der ingen beskyttelse imod, og de ødelægger af og til et kabel 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis